تکمیل خطآهن چابهار-زاهدان در سال 1400/موافقت رهبرانقلاب با پرداخت 300 میلیون یورو از صندوق توسعه
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا درباره سرانجام اجرای راهآهن چابهار به زاهدان و سرخس گفت: رهبر معظم انقلاب در اواسط سال گذشته با اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اتمام این راهآهن، روح تازهای به این پروژه دمیدند و زمینه تکمیل این پروژه ملی را فراهم ساختند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) ضمن تشکر از همکاری و تعامل سازنده وزارت راه و شهرسازی و شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران، قرارگاه خاتم را بر آن داشت تا پس از اجرای بندر بینالمللی شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، با حداکثر توان خط راهآهن چابهار- زاهدان را در دستور کار خود قرار دهد تا حلقه اتصال کریدور شرقی کشور کامل شود.
محمد بیان داشت: قرارگاه خاتم با تأکید بر استفاده از نیروی کار بومی منطقه، اقدام به راهاندازی کارخانه تراورس زاهدان کرد تا علاوه بر اشتغالزایی در مسیر احداث این پروژه، دسترسی آسان پروژه به تراورس با هدف تسریع در اجرای پروژه صورت گیرد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) گفت: پروژه خطآهن چابهار- زاهدان در ۸ قطعه طراحی و به صورت جداگانه توسط هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در دست اجرا است.
وی اظهار داشت: تعداد 39 تونل در این مسیر قرار دارد که طول بزرگترین آنها ۲۱۳۰ متر است، همچنین تعداد 33 ایستگاه، ۱۳۳ پل خاص و ۵۷ پل تقاطع از مشخصات این پروژه عظیم ملی است.
تکمیل خطآهن چابهار-زاهدان در سال 1400
آذریان سرپرست مجری راهآهن چابهار - زاهدان درباره شرایط فعلی این خطر آهن گفت: خط آهن چابهار زاهدان از بندر شهید بهشتی چابهار آغاز میشود، در ادامه از شهر جدید تیس میگذرد و سپس از محدوده شهرستان کنارک عبور میکند و به نیکشهر میرسد و در ادامه به ایرانشهر، خاش و ایستگاه جیگلی در محور بم - زاهدان میرسد.
آذریان ادامه داد: اهداف طرح؛ ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهیدبهشتی چابهار به شبکه ریلی و کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، ارتباط کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد، توسعه اقتصادی شرق کشور، کاهش سوانح رانندگی در جادهها و کاهش مصرف سوخت است.
سرپرست مجری راهآهن چابهار - زاهدان اظهار کرد: این خط ریلی از زاهدان به مرز میلک و سپس به زابل، بیرجند و ایستگاه یونسی متصل میشود.
وی ادامه داد: پروژه راهآهن چابهار - زاهدان در سال 1400 به بهرهبرداری میرسد که اهداف سال اول بهرهبرداری (1401)، جابهجایی 927 هزار مسافر و 2 میلیون و 800 هزار تن بار است.
آذریان اظهار کرد: در سال افق طرح که سال 1420 شمسی است، جابهجایی 2 میلیون و 40 هزار مسافر و 7.7 میلیون تن بار برای این خط آهن هدفگذاری شده است.
پیشرفت 60 درصدی زیرسازی خطآهن چابهار-زاهدان
آذریان با بیان اینکه پروژه خطآهن چابهار-زاهدان در 8 قطعه اجرایی در دست احداث است، گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه راهآهن چابهار - زاهدان در کل 44 درصد، پیشرفت زیرسازی کل پروژه 60.5 درصد، پیشرفت روسازی بخش جنوبی پروژه از سمت چابهار به ایرانشهر 75 درصد و پیشرفت زیرسازی بخش شمالی از زاهدان حدود 35 درصد است.
احداث 31 دستگاه تونل و 128 دستگاه پل خاص در راهآهن چابهار
سرپرست مجری راهآهن چابهار - زاهدان گفت: در این پروژه 31 دستگاه تونل به طول 15 هزار و 600 متر احداث میشود و 128 دستگاه پل خاص دارد که 15 هزار و 400 متر طول دارد؛ 800 دستگاه ادوات در پروژه فعال است و 3 هزار نفر نیروی انسانی شاغل مستقیم در پروژه داریم.
وی گفت: پیشبینی میکنیم اشتغال غیرمستقیم در این پروژه حدود 10 هزار نفر باشد.
آغاز ریلگذاری 43 کیلومتر از خطآهن زاهدان-چابهار با ریل ملی
آذریان بیان کرد: روز آینده (17 تیر 99) ریلگذاری خط آهن زاهدان - چابهار از ایستگاه جیگلی از سمت زاهدان آغاز خواهد شد.
سرپرست مجری راهآهن چابهار - زاهدان افزود: این ریلگذاری بخش اتصال به شبکه از سمت زاهدان است، فعلا 43 کیلومتر از این خط آماده ریلگذاری است که همزمان کار زیرسازی نیز در دست ادامه و انجام است و به تدریج همزمان با ریلگذاری این 43 کیلومتر، زیرسازی هم انجام میشود تا ریلگذاری به صورت ممتد ادامه یابد و متوقف نشود.
گام اول 1000 تن ریل از ذوبآهن دریافت کردهایم
وی درباره مشخصات ریلی که قرار است در خط آهن چابهار - زاهدان به کار گرفته شود، گفت: آنچه درنظر گرفتهایم، ریل UIC60 تولید شرکت ذوبآهن است. قرارداد اولیه با ذوبآهن در گام اول تولید 5 هزار تن ریل است که از این 5 هزار تن، یکهزار تن وارد کارگاه شده است که از این یکهزار تن، در 4 کیلومتر مسیر کوبلاژبندی کردهایم و ریلگذاری آغاز میشود و ادامه مییابد.
سرپرست مجری راهآهن چابهار - زاهدان گفت: پیشبینی میکنیم در ابتدای کار، روزانه یک کیلومتر ریلگذاری انجام شود.
وی ادامه داد: برای کل خط آهن چابهار - زاهدان با احتساب خطوط ایستگاهی که 700 کیلومتر است، حدود 92 هزار تن ریل نیاز داریم.
جزئیات تأمین 4500 میلیارد تومان برای تکمیل خطآهن چابهار-زاهدان
آذریان درباره منابع مالی پروژه گفت: منبع اولیه پیمان، طبق قراردادی که با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء به عنوان پیمانکار پروژه داریم، 2 هزار و 41 میلیارد تومان است.
سرپرست مجری راهآهن چابهار - زاهدان بیان کرد: تاکنون 2 هزار میلیارد تومان در خط آهن چابهار - زاهدان هزینه شده است که از این 2 هزار میلیارد تومان، 300 میلیارد تومان از محل مصوبه فروش فولاد خوزستان جذب شد.
آذریان ادامه داد: هزینه کل این پروژه 6 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد میشود که 2 هزار میلیارد تومان تاکنون در آن هزینه شده است، 4 هزار میلیارد تومان با توجه به افزایش قیمت ارز از محل مصوبه 300 میلیون یورویی مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تأمین میشود و 500 میلیارد تومان هم طبق قرارداد ترک تشریفات، توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء تأمین میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که از مصوبه 300 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی، چه میزان تاکنون دریافت شده است، گفت: 100 میلیون یورو از این محل تخصیص یافته است، اما وصولی تاکنون 70 میلیون یورو است.
آذریان اضافه کرد: این پروژه از نظر تأمین مالی مشکلی ندارد و سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/