جزئیاتی از چاپ 3 مقاله عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در فصلنامه پژوهشی قرآنی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از تویسرکان، سه مقاله علیحسین احتشامی با عنوان «روش تعامل علامه طباطبایی (ره) با روایات تفسیری نقل به معنی»، «معیارها و اسلوبهای اختیار در گزینش قرائت صحیح و آثار آن» و «سنجش قرائت با معیار زبان عربی و شاخصههای گزینش قرائت صحیح»در فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قرآنی به چاپ رسید.
بیشتر بخوانید:
بررسی روش تعامل علامه طباطبایی با روایات تفسیری نقل به معنی
علیحسین احتشامی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره چیکده مقاله «معیارها و اسلوبهای اختیار در گزینش قرائت صحیح و آثار آن» که در «فصلنامه علمی پژوهشی، پژوهـش دینی» شماره ۴۰، بهار و تابستان 1399 به چاپ رسیده است، اظهار کرد: «اختیار در قرائت با پیدایش اختلاف قرائت در نیمه دوم سده نخست و نیمه نخست سده دوم هجری بروز کرد.»
وی افزود: «سپس دانشمندان اسلامی سدههای بعدی متأثر از کتاب(السّبعة) ابن مجاهد و اقدام وی مبنی بر انحصار قرائت در هفت قرائت، اختیار قرائی در قالب احتجاج و استدلال گرایی در قرائت را با ارائه معیارها و اسلوبها به گزینش قرائت صحیح اقدام کردند.»
عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث واحد تویسرکان خاطرنشان کرد: «در این پژوهش، تلاش بر آن است تا با رویکردی تاریخی و تحلیلی از بین معیارهای دانشمندان علم قرائت گذشته تاکنون، معیارهای علمی گزینش قرائت صحیح و اسلوبهای روایی، ادبی، تفسیری و نگارشی اختیارات آنان که دربردارنده آثار ثبوتی و آثار منفی و آسیبهاست، تبیین شود.»
احتشامی درباره چکیده مقاله دیگر با عنوان «سنجش قرائت با معیار زبان عربی و شاخصههای گزینش قرائت صحیح» در مجله دو فصلنامه مطالعات قرائت قرآن وابسته به دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه در مجله پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سال هشتم، شماره 14، بهار و تابستان 1399 به چاپ رسیده است، گفت: «غنای ادبیات قرآن، موجب تدوین قواعد ادبی و نحوی زبان عربی شده و بر علم قرائت، تأثیر گذاشت. سپس اسلوب ادبی، زمینهساز سنجش قرائت با معیار زبان عربی و گزینش قرائت صحیح شد.»
وی مراحل تاریخی سنجش قرائت با معیار زبان عربی و اهم نتایج آن را تبیین و عنوان کرد: «در عصر تابعین تا ظهور ابنمجاهد، قواعد نحوی، ضابطهمند نبود. پس از تدوین قواعد، نقد قرائت با معیار زبان عربی فراگیر شد و مباحث اجتهادی در قرائت، رواج یافت. در عصر پس از ابن مجاهد تا ظهور ابنجزری، قرائت هفتگانه رواج و مشروعیت یافت، اهمیت فزاینده به فن قرائت به وجود آمد. بازار قرائت پژوهی با رویکردی متعصبانه و قداست گرایانه، رونق یافت. دو دیدگاه نقد قرائت با معیار زبان عربی و قداست یافتن قرائت با اعتقاد به وحیانیّت آن، شکل گرفت.»
عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث واحد تویسرکان اضافه کرد: «در عصر پس از ابن جزری تا عصر حاضر، اعتقاد به وحیانیّت قرائت رواج یافت. تلاش در توجیه قرائت ضعیف با حداقلهای ادبی صورت گرفت. نگارش یافتن کتابهای ارزنده در علم قرائت، توسعه آن و شکلگیری شاخصههای قرائی، از دیگر وقایع این دوره است.»
به گزارش آنا، چاپ و نگارش بیش از ۲۰ مقاله در همایشهای بینالمللی و داخلی و بیش از هشت مقاله علمی پژوهشی وزارتین، چهار مقاله خارجی در ژورنالهای بینالمللی (ISI) و تألیف و تدوین بیش از ۱۳ کتاب و طرح پژوهشی را به همراه راهنمایی و مشاوره ۲۰ رساله دکتری در گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان از سوابق عملی احتشامی است.
داوری بیش از ۱۸ مقاله در همایشها و کنفرانسهای معتبر بینالمللی و داخلی، داوری مقالات علمی در فصلنامه علمی پژوهشی«پژوهشنامه علوی»، تدریس دروس عمومی معارف اسلامی و دروس تخصصی الهیات و علوم قرآن و حدیث در مقاطع دکتری و ارشد، پژوهشگر برتر در دانشگاههای استان همدان سال ۹۷ و عضو شورای علمی تخصصی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی همدان ازجمله سوابق علمی احتشامی است.
عضو هیئت علمی افتخاری گروه قرآن جامعه بینالمللی توسعه ارتباطات بین دانشگاهی (ISCDBU)، عضو کمیته علمی و داوری مرکز توسعه همایشهای بینالمللی پارس، داوری ۱۵ مقاله علمی در سومین کنفرانس بینالمللی علوم قرآن و حدیث زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی تهران، رئیس کمیته مصاحبهکننده دکتری تخصصی در رشته علوم قرآن و حدیث در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۹۷ بخش از سوابق علمی احتشامی است.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/