دخالت نکردن در جزئیات و سیاست گذاری کلان، سیاست اصلی وزارت علوم است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از رادیو گفتگو، علی خاکی صدیق با بیان اینکه برای حاکمیت در آموزش عالی، مدلهای گوناگونی وجود دارد، گفت: در مدلهای متمرکز، وزارت علوم به عنوان سیاستگذار عمل میکند و حتی در بعضی از موارد در جزئیات امور اجرایی و سیاستگذاریهای دانشگاهها نیز ورود پیدا میکند و این مسئله را در سالهای قبل نیز شاهد بودیم.
وی درباره مدل غیرمتمرکز توضیح داد و اظهار کرد: در این مدل، دانشگاهها آزادی عمل دارند و میتوانند بر اساس توانمندیها و چالشها، اهداف راهبردی و همچنین سیاستهای راهبردی خود را مطرح کنند. در این مدل، وزارت علوم یا سیاستگذاری حاکمیتی، فقط یک هماهنگ کننده خیلی کلان خواهد بود و بیشتر نظارت و ارزیابی را انجام میدهد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره مدل سوم هم بیان کرد: مدل سوم مدلی بین دو مدل متمرکز و غیرمتمرکز است که در حال حاضر در ایران انجام میشود و یا حداقل تلاش میکنیم این مدل را اجرا کنیم. تمرکزگرایی در خیلی از نهادهای کشور نهادینه شده است، یعنی مراکز متعدد حاکمیتی وجود دارند که در حوزه آموزش عالی تصمیمگیری میکنند و انتظار اجرا برای تصمیمهایشان را دارند.
خاکی صدیق افزود: سیاست کلی وزارت علوم این است که با توجه به تنوع در زیر نظامهای آموزش عالی و همچنین تنوع امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و البته پراکندگی موسسات آموزش عالی، سیاستگذار کلان باشد و وارد جزئیات دانشگاهها نشود.
وی در عین حال یادآور شد: البته در عین حال نظارت و ارزیابی دقیق بر دانشگاهها بر عهده وزارت علوم خواهد بود و در این راستا مرکزی را در وزارت علوم ایجاد کردیم تا این کار را انجام دهیم و این مهم بر عهده مرکز نظارت و ارزیابی و تعیین کیفیت وزارت علوم است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: تا چند سال قبل، معاونت آموزشی یک مرکز نظارت داشت اما یک مرکزی را وزارت علوم به چارت جدید آموزشی خود اضافه کرد که تمام نظارتها در این بخش انجام میشود.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/