صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مراسم تجلیل از عوامل برنامه «آدم‌های خوب شهر» برگزار شد؛

جعفری جلوه: توجه به مشاغل خانگی کلیدواژه توسعه اقتصادی و فرهنگی است

مراسم تجلیل از برنامه «آدم‌های خوب شهر» با حضور محمدرضا جعفری‌جلوه، مدیر شبکه دو، جمعی از مدیران شبکه و مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و عوامل برنامه‌ساز در سالن کنفرانس شبکه دو برگزار شد.
کد خبر : 498458

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی شبکه دو، محمدرضا جعفری‌جلوه در ابتدای مراسم ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت معصومه (س)، حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و دهه کرامت به همکاری سابقه‌دار رسانه و کمیته امداد اشاره کرد که منجر به رقم خوردن اتفاقات مهمی شد.


مدیر شبکه اظهار کرد: بعضی از توفیقاتی که کمیته امداد در تعریف آیین‌های سالانه پیدا کرد که با نام‌های خاص خودش مثل جشن عاطفه‌ها و جشن نیکوکاری و در آستانه مهر و نوروز باستانی موصوف شد؛ اقداماتی با قدمت سی و چند ساله است که در یک تعامل تناتنگ با سازمان صدا و سیما و کمیته امداد امام خمینی (ره) رخ داد و تبدیل به یک مناسک سالانه شد.


وی ادامه داد: امسال هم یک بار دیگر به شکل محوری و جدی میزبان عزیزان کمیته امداد در شبکه دو بودیم و برنامه آدم‌های خوب شهر با همه شرایط ویژه‌ای که گرفتار آن بودیم و هستیم پنجره‌ای شد برای ارتباط با مردمی که مضامین متجلی احسان و نیکوکاری را به شکلی ویژه در هر زمانی دنبال می‌کنند. از این بابت از دست‌اندرکاران امر که حمایت خاص داشتند سپاس ویژه دارم.


جعفری جلوه با بیان اینکه در درخشش کار هم نیات شما موثر بوده و هم پشتیبانی‌هایی که داشتید، اضافه کرد: حضور مانوس کاظم احمدزاده با ویژگی‌های خاص شخصیتی‌شان و تجربیات سپری شده ایشان در محور کار بودند و تیم برنامه‌ساز آقای کریمی و گروه خانواده که با همت خاص پای کار بودند نیز مجموعه ای از عوامل موثر در توفیق این برنامه بود که مردم نیز از آن استقبال کردند.


اتفاق خاص رمضان امسال


مرتضی بختیاری؛ رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز پس از تبریک اعیاد این ایام بیان کرد: ماه رمضان امسال رمضانی ویژه بود که محور اصلی آن فراخوان مقام معظم رهبری بود که در نیمه شعبان با عنوان رزمایش گسترده مواسات، همدلی و کمک مومنانه مطرح شد، فراخوانی که باعث شد همه لبیک‌گویان پای کار بیایند و همدلی به معنای واقعی کلمه در مبارزه با ویروس کرونا و رسیدگی به نیازمندان و آسیب‌دیدگان واقعی در جهت اجرای پروتکل های بهداشتی شکل بگیرد.


رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: در مقایسه با سال‌های گذشته کمیته امداد با همت صدا و سیما، رسانه‌ها و اقشار مختلف امسال موفق به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به مبلغ 545 میلیارد تومان شد که اتفاقی بی‌نظیر است. چند روز به ماه رمضان مانده به نام 313 یار امام زمان (عج) 313 آشپزخانه و بعد این مراکز اطعام تبدیل به 8010 آشپزخانه شد و 105 هزار نفر از نیروهای مخلص به طبخ و توزیع غذا بین خانواده‌های کم‌بضاعت می‌پرداختند. لطف خدا، حضور یکپارچه مردم و کاری که صدا و سیما انجام داد و تولید برنامه ارزشمند «آدم‌های خوب شهر» در شبکه دو و «جشن رمضان» در شبکه پنج باعث این توفیقات شد.


بختیاری اضافه کرد: تبلیغ برای خیرین و اتفاق‌های نیکوکاری بهترین مشوق برای مردمِ با عاطفه ی برخاسته از ایمان و معارف اسلامی است. شبکه دو هم به معنای واقعی به مفهوم حدیثِ جایی که خوبی‌ها را می‌بینیم باید تقدیر کنیم، عمل کرد.


وی بیان کرد: یک‌سری واژه‌های نورانی مثل خیر، احسان، نیکوکاری، انفاق و ... داریم که هر چه بیشتر تبلیغ شود و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد انس و الفت مردم به هم بیشتر می‌شود و یکپارچگی که مدینه فاضله است به وجود می‌آید. این امر مقدماتی دارد که در این ماه مبارک هم مردم و هم رسانه به ویژه صدا و سیما در این مقدمات موفق و اثربخش بودند.


بختیاری توضیح داد: جایگاه کمیته امداد امام خمینی (ره) در تعامل با صدا و سیما ارتقا پیدا کرد و سرمایه اجتماعی این نهاد که مردم کشور هستند بیشتر شد. این نهادِ حمایتی بال مهربانی نظام است و این مفهوم در ماه رمضان امسال به خوبی جا افتاد. علاوه بر یاری به سالمندان و تیمارداری از بیماران صعب‌العلاج و خانواده‌های آسیب‌دیده ما وظیفه توانمندسازی خانواده‌ها را به‌عنوان مرکز ثقل وظایف مان بر عهده  داریم که فرهنگ‌سازی این اتفاق از طریق رسانه به ویژه صدا و سیما رخ می‌دهد.


معصومه آشتیانی‌زاد مدیر گروه خانواده شبکه دو نیز با بیان اینکه «آدم‌های خوب شهر» سومین سال حضور خود در رسانه را تجربه می‌کرد، گفت: امسال توفیق این را داشتیم که با همت کمیته امداد امام خمینی (ره) آدم‌های خوب بیشتری را از طریق برنامه «آدم‌های خوب شهر» همراه و بسیج کنیم و از همکاران خودم و دوستان کمیته امداد تشکر می‌کنم.


پرداختن به مشاغل خانگی دغدغه‌‌ ویژه شبکه دو است


محمدرضا جعفری جلوه در ادامه جلسه تاکید کرد: واقعیت امر این است که مساله مشاغل خانگی که به آن اشاره کردید از دغدغه‌های سالیان من است و اشاره به آن از سوی شما برایم شوق‌آور شد. اقتصاد جهان در بسیاری از کشورهای موفق بر محور مشاغل خانگی گشته. با نگاهی به تجربه‌های شرقی و آسیایی در عرصه اقتصاد می‌توان گفت کشور ژاپن در این عرصه پیشگام بوده و سپس میراث‌شان را به تایوان، کره، چین، هنگ‌کنگ، اندونزی، مالزی و ... دادند. بر این اساس تجربه‌ای خانه‌محور در عرصه توسعه رقم خورد و خانه به کانون رشد و تولید بدل شد.


جعفری جلوه تصریح کرد: این اتفاق، اقتصاد کشورهای یاد شده به ویژه ژاپن را بسیار تغییر داد. حتی در این عصرِ فناوری‌های مدرن‌تر از اشتغال خانگی با لفظ کلبه‌های الکترونیک یاد می‌شود؛ جایی که از خانه‌های کوچک عرصه‌‌های بزرگ اقتصادی بدون نیاز به بیرون رفتن از خانه و یا تعطیل کردن سایر فعالیت‌های اعضای خانواده، فرماندهی می‌شود.


جعفری جلوه در این زمینه یادآوری کرد: به یاد می‌‌آورم در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز در جلسه‌ای عنوان شد که کشور نیاز به 7 هزار میلیارد دلار دارد، که مقرر بود این مقدار هزینه از محل فروش نفت حاصل شود.


وی ادامه داد: همان زمان درآمد کشور-شهر هنگ‌کنگ از صنایع اسباب‌بازی‌سازی که در خانه‌‌ها تولید می‌شد معادل همین 7 هزار میلیارد دلاری بود که کشور ما می‌خواست از محل فروش نفت حاصل کند و برای مهمترین کارهایش به آن نیاز داشت. به این صورت که به جای اینکه متخصصان در داخل کارخانه به تولید بپردازند، اجزای تولید را هر صبحگاه در هر محله بین خانه‌ها توزیع می‌‌کردند و عصرگاه محصول تولید شده را تحویل می‌گرفتند، محله دیگر اجزای بزرگتر را می‌ساخت و انتهای شهر محصول اصلی مونتاژ می‌شد. یعنی یک مرکز تولیدی به عظمت و وسعت یک شهر و شاغلین افراد و اعضای خانواده بودند که صنایع الکترونیک و اسباب‌بازی‌سازی هنگ‌کنگ را می‌چرخاندند.


مدیر شبکه دو اذعان کرد: منطق دیگر این اتفاق این بود که می‌گفتند وقتی خانه فعال می‌شود فرهنگ حفظ می‌شود و نیازی به خروج افراد از خانه نیست. مشاغل خانگی علاوه بر کارکردی که در رونق اقتصادی دارد در تحکیم خانواده نیز موثر است. بنابراین این امر ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... دارد که باید آن را دریابیم.


این مدیر رسانه توضیح داد: بحث مشاغل خانگی دغدغه سالیان ما بوده اما متاسفانه متولی نداشته است. به مساله وزارت صمت و صنعت ما تبدیل نشده. زمانی جهاد سازندگی می‌توانست رقم‌زننده این امر باشد که متاسفانه با توجه به تحولات خاصی که پدید آمد عقیم ماند. دیگر دستگاه‌ها شانه زیر بار این مساله ندادند. این که کمیته امداد، مفهوم امداد را توسعه داده از این جهت که کمیته امداد فقط قرار نیست دستگیری از نیازمندان کند بلکه جایی برای امدادگری در عرصه‌های حیاتی است، اتفاقی نیکوست.


جعفری جلوه خطاب به مدیر کمیته امداد بیان کرد: ما در این زمینه همکار و هم‌پای شما هستیم، دغدغه پیشین و انگیزه  امروزین داریم و حتما در این امر همراهی خواهیم کرد.  بخش عظیمی از انواع صنایع دستی و تولیدات ما خانه‌محور است. همچنین به لحاظ تمدنی جزو کشورهایی هستیم که کانون صنایع دستی محسوب می‌شوند و به لحاظ تنوع محصولات حرف اول را می‌زنیم، اینها ظرفیت‌هایی هست که باید در بحث اشتغال خانگی از آن به خوبی استفاده شود اما به لحاظ بازار و توزیع و گردش مالی عدد کشور ما در این زمینه چشمگیر نیست.


مدیر شبکه در پایان یادآور شد: یکی از شعارهای اصلی شبکه دو این است که در بحث مشاغل خانگی پیشگام باشد زیرا تاثیرات فرهنگی بسیاری دارد. رونق اقتصاد و و تحکیم خانواده از ثمرات آن است و افراد خانواده به تاثیر حضور یکدیگر در گرداندن چرخ زندگی بیشتر پی می‌برند و ارزش افزوده هر یک از اعضا به خوبی مشخص می‌شود.


گفتنی است در انتهای جلسه با ارائه لوح تقدیر از عوامل برنامه‌ساز «آدم‌‌های خوب شهر» که هر روز در ماه رمضان به داستان نیکوکاری و احسان یکی از آدم‌های خوب شهر می‌پرداخت تقدیر شد.


انتهای پیام/4127


انتهای پیام/

برچسب ها: مشاغل خانگی
ارسال نظر