صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۸ - ۰۸ تير ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

گلایه دانشجویان از نحوه برگزاری امتحانات مجازی/ مسئولان دانشگاهی: پروژه‌های درسی و تکالیف کلاسی؛ مبنای ارزشیابی پایان ترم

برخی از دانشجویان درباره برگزاری کلاس‌های مجازی معتقد هستند که برای دروس سخت و تخصصی آموزش کافی ارائه نشده است، به همین خاطر از اساتید توقع دارند که نسبت به سطح دشواری سؤالات متناسب با آموزش‌های ارائه شده توجه کافی داشته باشند.
کد خبر : 498151

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها که دانشجویان مشغول امتحانات پایانی به‌صورت مجازی هستند خبرهایی از مصائب این امتحانات به گوش می‌رسد.


دانشجویان نسبت به زمان پاسخگویی به سوالات، اختلال در سامانه امتحانات و دشواری سوالات انتقاد دارند.


مهسا یکی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور که نسبت به مدت زمان آزمون انتقاد داشت، می‌گوید برای ۳۰ سوال تشریحی ۳۰ دقیقه وقت در نظر گرفته شده است. وی این زمان را بسیار کم دانست. 


حسن دانشجوی دیگر که در امتحانی محاسباتی شرکت کرده به خبرنگار آنا می‌گوید استاد برای ۲۳ سوال ۳۰ دقیقه زمان در اثر گرفته است در صورتی‌که همه سوال‌ها محاسباتی بود و نیاز به زمان بیشتری داشت. وی همچنین عدم امکان برگشت به سوال قبلی را نامناسب دانست و می‌گوید دانشجویان برای اینکه زمان را از دست ندهند تصمیم می‌گیرند پاسخ سوالی را به آخر امتحان موکول کنند و این‌گونه زمان‌بندی امتحان از دست نمی‌رود.


برخی از دانشجویان درباره برگزاری کلاس‌های مجازی معتقدند که برای دروس سخت و تخصصی آموزش کافی ارائه نشده است به همین خاطر از اساتید توقع دارند که نسبت به سطح دشواری سوالات متناسب با آموزش‌های ارائه شده توجه کافی داشته باشند. سوالات امتحانات تخصصی بسیار دشوار طراحی شده است و باید یک رابطه منطقی بین تدریس و طرح سوالات وجود داشته باشد.




بیشتر بخوانید:


لزوم اهمیت به تکالیف کلاسی و پروژه‌های درسی در کنار آزمون مجازی پایان ترم




متاسفانه این موضوع در دروس تخصصی در نظر گرفته نمی‌شود مثلاً در یکی از دروس تخصصی ۱۴ سوال تستی و ۳ سوال تشریحی در نظر گرفته شده و برای این امتحان ۳۰ دقیقه وقت لحاظ شده است. در این مدت محدود فقط توانستم به 10 سوال پاسخ بدهم.


پروژه‌های درسی و تکالیف کلاسی؛ مبنای ارزشیابی پایان ترم


محمد علی‌اکبری معتقد است آزمون پایان ترم صرفاً بخشی از ارزشیابی تحصیلی محسوب می‌شود و ارزشیابی می‌تواند علاوه بر آزمون پایان ترم، فعالیت‌های دیگری را نیز شامل شود.


به گفته وی تکالیف کلاسی، پروژه‌های درسی و فعالیت و مشارکت در کلاس می‌تواند سهمی در ارزشیابی هر درس در نیمسال تحصیلی داشته باشد و باید در کنار ارزشیابی پایان ترم به آن نگاه کرد.


رئیس دانشگاه ایلام می‌گوید اگر ارزشیابی درسی در هر نیمسال صرفاً بر آزمون پایان ترم محدود شود نگرانی درباره آن وجود دارد و اعتبار و ارزش علمی ندارد؛ اساتید دانشگاه باید فعالیت‌های متعددی را برای ارزشیابی تحصیلی درنظر بگیرند که در این صورت پایایی ارزشیابی معتبر و جامعیت آن در سطح بالاتری خواهد بود.




بیشتر بخوانید:


معاونان آموزشی دانشگاه‌های بزرگ کشور خواستار کاهش سهم نمره آزمون در پایان‌ترم شدند




از سوی دیگر معاونان آموزشی ۱۳ دانشگاه بزرگ درباره فعالیت آموزشی سال تحصیلی آینده بیانیه‌ای مبنی بر کاهش سهم نمره آزمون پایان‌ترم امضا کردند.


برنامه‌ریزی برای ارائه تمام دروس نظری در نیمسال اول سال تحصیلی آینده با فرض اجتناب ناپذیر بودن آموزش الکترونیکی در نیمسال مذکور است. این، بدان معناست که اساتید باید محتوای دروس ترم آینده خود را با فرض الکترونیکی بودن آموزش تهیه کرده و آمادگی‌های لازم برای استفاده از سامانه‌های مورد استفاده در دانشگاه را داشته باشند.


پیش‌بینی و آمادگی لازم برای ارزیابی دانشجویان به صورت مستمر در طول نیم‌سال و کاهش سهم نمره آزمون پایان ترم در تعیین نمره نهایی را داشته باشند، آمادگی داشته باشند تا متناسب با شرایط و در صورت اقتضا، فعالیت‌های آموزشی خود را از الکترونیکی به حضوری تغییر دهند. 


استفاده از روش‌های ارزیابی مستمر کلاسی و تعریف پروژه‌های تحقیقاتی


جعفر قنبری درخصوص نحوه ارزیابی دانشجویان در امتحانات پایان ترم به خبرنگار آنا می‌گوید «ارزشیابی دانشجویان و نمره نهایی دانشجو در ایام کرونایی صرفاً مبتنی بر آزمون‌های مجازی نیست و اساتید هر درس با استفاده از روش‌های مختلف مانند ارزیابی مستمر کلاسی، گرفتن آزمو‌ن‌های کوتاه (کوئیز)، تعریف پروژه‌های تحقیقاتی متناسب با موضوع درس و سایر تکالیف، نمره نهایی دانشجو را تعیین می‌کنند.» 


به گفته معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم  «آزمون پایانی غیرحضوری، کل نمره پایانی دانشجو را شامل نمی‌شود و نتیجتاً ضریب خطا کاهش می‌یابد. ضمن اینکه آزمون در منزل (Take Home Exam) برای مقاطع تحصیلات تکمیلی حتی در دوران آموزش حضوری نیز یکی از گزینه‌های رایج ارزشیابی در دانشگاه‌های معتبر است و با توجه به تنوع مسائلی که در این دسته از آزمون‌ها وجود دارد، خدشه‌ای به اعتبار علمی آزمون وارد نمی‌شود.» 




بیشتر بخوانید:


ارزشیابی دانشجویان در ایام کرونایی صرفاً مبتنی بر آزمون‌های مجازی نیست




عالمیان در گفتگو با خبرنگار آنا درخصوص نحوه ارزشیابی امتحانات پایان ترم دانشجویان می‌گوید «ارزشیابی‌های آزمونی دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی‌ارشد در سامانه LMS و با ثبت حضور دانشجو در زمان آزمون و ذخیره‌سازی محتواهای آزمونی و پاسخ‌نامه‌ای انجام خواهد شد.»


به گفته وی «در دوره کارشناسی نیز ارزشیابی‌ها به صورت استادمحور خواهد بود، ارزشیابی‌های آزمونی در دوره کارشناسی اعم از تستی و تشریحی به صورت برخط و با استفاده از نرم‌افزار LMST خواهد بود، اما این امکان فراهم شده که با نظر و تشخیص استاد درس، بخشی از نمرات درسی دانشجو در قالب پروژه‌های تحقیقاتی و مهارت‌سنجی ارزیابی شود.» 


به گفته عالمیان «با توجه به مشکلاتی که ممکن است در حین برگزاری امتحان از سوی سامانه‌های دانشگاه یا قطعی ارتباط اینترنتی پیش بیاید، تمهیدات و اختیارات لازم با صلاحدید استاد درس برای توسعه زمان امتحانات و در صورت وجود دلایل موجه حتی امکان تکرار امتحان با نظر فنی حوزه انفورماتیک و تأیید شورای آموزشی برای آن دسته از دانشجویانی که نتوانسته‌اند در زمان مقرر امتحان بدهند فراهم شده است.»


با این حال برخی از مشکلات پیش آمده در زمان برگزاری آزمون اجتناب ناپذیر است. سرعت پایین اینترنت، کمبود زمان امتحان، مشکل بارگذاری فایل پاسخنامه و سختگیری اساتید نسبت به آموزشی که در ترم جاری ارائه کرده‌اند از اساسی‌ترین دغدغه‌های دانشجویان است که مسئولان دانشگاهی باید در این خصوص چاره‌ای بیندیشند. 


چراکه در صورت عدم رفع موانع و مشکلات مطرح شده، همانطور که اغلب دانشجویان اعلام کرده‌اند، درصورتی که این نواقص برطرف نشود، از حضور در ترم آتی انصراف خواهند داد. 


ازاین‌رو بسیاری از دانشجویان خواستار رفع این مشکلات شدند تا بتوانند امتحانات را به‌خوبی پشت سر بگذارند.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
دانشجوی‌صنایع‌غذایی‌آزاد‌تبریز
15:45 - 1399/04/15
واقعا‌چی‌بگم
آبروی درسو‌بردین‌شاگرد زرنگا شدن‌‌نمره‌های ردیف‌آخر‌،درس‌نخونا
اومده‌اول‌شاگردی‌رو‌میشناسم‌که‌یه‌کلمه‌از‌اصول‌مهندسی سرش
نمیشد‌شده۱۹
شاگرد‌زرنگ‌وفعال‌کلاس هم‌افتاده‌چون‌خودش‌نوشته‌‌خودشششش
چی‌بگم‌من‌که‌‌رشتم‌ازچشم‌افتاده‌بقیه‌رونمیدونم
میلاد
16:51 - 1399/04/09
حق دانشجویانی که مطاب درس را در طول ترم مطالعه کردند زحمت کشیدند بعلت قطعی اینترنت ،باگ سرور های دانشگاه آزاد ،نتوانستم فایل های مربوطه را در سایت مجازی بارگزاری کنم اما جالبه در همان زمان عدم ارسال در سایت آزمون مجازی،بلادرنگ ،همان فایل را به آدرس ایمیل دانشکده (که قبلا اعلام کرده بودند)ارسال کردم این یعنی سرور دانشگاه باگ سروری داره ،چطور در آن زمان توانستم ایمیل کنم اما قبلش نتوانستم پاسخنامه را بار گژاری کنم ،لطفا مسئولان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات ،بررسی و پاسخگو باشند و راهکاری بیاندیشند برای دانشجویانی که در زمان مقرر امتحان،پاسخنامه را ایمیل کردند اما نتوانستند در سایت آزمون ،پاسخ نامه را بارگزاری کنند،این شرایط واقعا واقعا بدتر از استرس و بحران کرونا بود،لطفا در مورد ،زحمات دانشجو و ایمیل های که در بازه زمانی فرستاده شده ولب بدلیل عدم بارگزاری در سایت،مسئولان چاره اندیشی و مساعدت کنند
میلاد،دانشجوی دکترای حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران
اسما
14:56 - 1399/04/09
سلام من دانشجو دانشگاه ازاد ایلام امتحان مجازی ۳۰ سوال با ۳۰ دقیقه خیلی خیلی وقتش کم بود اصلا نرسیدیم امتحانو کامل بدیم تورو خدا یکم رسیدگی کنید حضوری میرفتیم دانشگاه خیلی بهتر بود
فاطمه
11:34 - 1399/04/09
سلام وقت بخیر. من دانشجوی دانشگاه کرمان هستم در رشته پزشکی. دوره علوم پایه.متاسفانه اساتید حتی یک ذره به فکر دانشجویان نیستند. سطح سوال ها بسیار دشوار تر از قبل شده.مدت زمان هر سوال کمتر از ۴۰ ثانیه هست.حق مرور از دانشجویان گرفته شده. کجای دنیا حق مرور سوالات رو از دانشجو میگیرند؟کاری کردند که همه دوست دارند برگردند دانشگاه و امتحان حضوری برگزار بشه‌.باید متوجه باشند که هرچقدر سطح اموزش مجازی بالا باشه باز هم بازده کلاس حضوری رو نداره و نباید اینقد فشار به دانشجو بیارند که ترجیح میده کرنا بگیره تا امتحان بده
محیا
11:26 - 1399/04/09
ما چی ک ۴۵ سوال ک ۴تاش تشریحیه اونم درس تخصصی فقط نیم ساعت وقت داره از زمان کنکور هم کمتره بعدشم میگن ک هدف انداختنتونه تا سال دیگه باهاتون بردارم قشنگ یادتون بدم
Arman
09:09 - 1399/04/09
ای بابا دانشگاه ها رو باز کنید دیگه
رویا مولایی
00:58 - 1399/04/09
سلام و وقت بخیر..اول خواستم از دواستاد عزیز در دانشگاه آزاد اسلامی استاد دریکوند و استاد عبدالهی تشکر کنم..بابت تدریس در کلاسهای مجازی و دلسوزانه عمل کردن و حق استادی ادا کردنشان..و بعد هم در همین دانشگاه از درس عمومی که ۳۰سوال و ۴۵دقیقه تایم...و تغییر تایم در شب امتحان و اینکه قطع نت وسط امتحان و زدن فقط ۱۵سوال ...من شحصا ۳شب وقت گذاشتم برای خوندن درس..ی استاد ۷تا ۱۴سوال با ۱ساعت تلیم..ی استاد مثل اندیشه اسلامی با ۵نمره گواهی نهاد ۱۵نمره و ۳۰سوال...خدایی این عدالته؟۳شب تا صبح بیدار بمونی و بعد نتیجه بشه ۱نمره کم اوردن و ترم بعد پاس کردن؟؟؟دلم سوخت چون درسهای دیگه ام بیشتر بالای ۱۸ ویا ۲۰شد
عارف
21:47 - 1399/04/08
باسلام ، دانشجوی دانشگاه قم هستم متاسفانه فایل های صوتی که استاتید در کلاسور برای دانشجوها میزارن قابل مقایسه با کلاسهای حضوری نیست و زمان پاسخگویی به سوالات تشریحی ۵ دقیقه است که زمان بسیار ناچیزیه.
الیاس سارانی
21:31 - 1399/04/08
سلام نمره ی امتحان درس استراتژیک من خیلی کم شده من امیدم فقط معدل ارشدم هست البته همه پایین شدن لطفا تجدید نظر بفرمایید
دانشجو
21:27 - 1399/04/08
متاسفانه در آزمون مجازی یهو دیدی تنبل کلاس شد شاگرداول کلاس.... علی برکت الله
بیکار
19:34 - 1399/04/08
آموزش مجازی و امتحانات مجازی فقط بچه گول زدن هست .فقط تلکه پوله که کارو کاسبی دانشگاه آزاد‌ کسادنشه.مادیدیم که بااینکه این ترم مجازی برگزارشد وکلی ازهزینه ها برای دانشگاه کم تر شد اما یه ریال تخفیف ندادن.
رها
17:42 - 1399/04/08
سلام من دانشجوی یکی ازدانشگاه های معتبرهستم متاسفانه تعدادی از استادان به بدترین نحو ممکن کلاس را به اتمام رساندند .هیچ کلاس انلاین برگزار نشد وفقط تعدادی ویس آن هم به شکل کاملا کپی از روی کتاب که مدارک آن موجود است دراختیار ماقرار دادند.سوالات به شدت سخت بود وزمان پاسخ تقریبا محدود
به اصرار دانشجویان کلاس تنها دوجلسه رفع اشکال آنلاین برگزار شد که به دلیل ضعیف بودن اینترنت ایشان کلا کلاس یک ساعت هم نبود وهرسوالی که میپرسیدیم میگفتند درکتاب هست!!الان من بامعدل کل ۱۸ و ۷۵ ازایشان نمره ۹ گرفته ام درحالی که تابه حال کمترین نمره من ۱۵ بوده وایشان مارا به تقلب درامتحان متهم میکنند.
متاسفم برای اساتیدی که هیچ ارزشی برای شخصیت دانشجو قائل نیستند وضعف درتدریس وکم کاری های خو شان را به گردن دانشجو می اندازند .
البته بی انصافی است ازاساتیدی که تمام همت وتفکر خود را برای بهتر برگزار کردن کلاس بکارگرفتند تشکردارم وقدردان زحمات آنان وانصاف شان می باشم.
یاحق
شیما احمدی
14:00 - 1399/04/08

متاسفانه برخی از دانشجویان با تخلف و تشکیل گروههای همفکری یا همیار ازمون, اساتید و مسوولین رو به سمت سختگیری ها سوق دادن و حالا همه بهای این اشتباه رو میدیم
برخی دانشجویان زحمت حضور منظم در کلاسهای انلاین یا جلسات حل تمرین و رفع اشکال رو به خودشون ندادن و حالا از اساتید توقع نمره های بالا و از دانشجویان فعال توقع ارسال پاسخ در هنگام امتحانات دارند
ناشناس
08:10 - 1399/04/08
خاستار رسیدگی زودتر این موضوع (جاماندگان از ازمون مجازی )هستیم
معصومه
08:08 - 1399/04/08
سلام وخت بخیر ما دانشجویان دانشگاه مرند از امتحانات مجازی ناراضی هستیم و ی مشکل ک هس امکان بازگشت ب سوال قبل نیس علاوه بر این مشکلات اونایی ک نتونستن امتحان بدن از آزمون جا موندن ی فکری ب حال اونا کنین خاهشا