صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴

افزایش فشار برای یک پاسخ بزرگ نظامی به داعش، پیامد حملات پاریس

خبرگزاری رویترز در تحلیلی پیش‌بینی کرد که «حملات تروریستی پاریس به احتمال زیاد به تحریک یک واکنش نظامی جهانی قوی‌تر به داعش منجر می‌شود؛ بویژه آنکه حملات هوایی به رهبری آمریکا پس از یک سال در دستیابی به اهداف خود شکست خورد و تهدید در حال رشد در سراسر جهان است.»
کد خبر : 49805

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در این تحلیل یادآوری شده است:‌ ایالات متحده آمریکا مدت‌هاست به در پیش گرفتن یک رویکرد تدریجی و گام به گام در مبارزه (با داعش) متهم شده است و زیر فشار سیاسی داخلی و خارجی برای اقدام‌های بیشتر قرار دارد.از این رو، انتظار می‌رود طی مبارزات انتخاباتی (برای ریاست‌جمهوری) راه‌های بیشتری مانند گسترش حملات هوایی پیشنهاد شود.


به نوشته رویترز، مقام‌های آمریکایی می‌گویند واشنگتن باید نگاهی ویژه به متحدان اروپایی و عرب داشته باشد تا مشارکت نظامی آنها را برای جنگ در عراق و سوریه جلب کند.


هنوز مبهم است که آیا پاریس و واشنگتن مایل خواهند بود به طور افراطی دامنه درگیری نظامی کنونی خود را گسترش دهند؛ چرا که وارد شدن به یک جنگ زمینی در مقیاس بزرگ در خاورمیانه نفرت عمیق را به همراه خواهد داشت.


به گزارش این خبرگزاری، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، تعهد بیشتری برای مبارزه در ماه‌های اخیر داده است و قانونگذاران و کارشناسان مبارزه با تروریسم حملات پاریس را دلیلی برای تقویت این استدلال می‌دانند که نیاز به قدرت نظامی بیشتر است.


داعش که مسئولیت اقدام‌های تروریستی پاریس را پذیرفته است دو هفته پیش نیز تحرکاتی داشت: دو انفجار انتحاری در منطقه شیعه‌نشین جنوب بیروت که 43 کشته بر جای گذاشت و سقوط یک هواپیمای روسی در شبه جزیره سینا در مصر به مرگ 224 سرنشین آن انجامید.


جمهوری‌خواهانی که در پی نامزدی حزب خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکایند، به رخدادهای پاریس توجه کرده‌اند.


«جب بوش» فرماندار پیشین فلوریدا، گفت تروریست‌های داعش «برای از بین بردن تمدن غرب به طور سازمان‌یافته تلاش می‌کنند» و آمریکا باید هبری مبارزه با آنها را در دست گیرد.


وی شامگاه جمعه در یک برنامه رادیویی تاکید کرد: «این، جنگ زمان ماست».


به نوشته رویترز، فرانسه که حمله پاریس را یک اقدام جنگی توصیف کرده است می‌تواند به‌سرعت سهم خود را در حملات هوایی علیه داعش افزایش دهد. حتی پیش از این حمله نیز پاریس اعلام کرده بود ناو هواپیمابر خود- شارل دوگل- را به خاورمیانه فرستاده است که بیست‌وهفتم آبان‌ماه به منطقه می‌رسد.


«مارتین ریردان» مقام پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.آ)، به رویترز گفت فکر می‌کند فرانسه اقدام‌های بیشتری انجام دهد.


اوباما ماه گذشته با فرستادن نیروهای عملیات ویژه به سوریه برای همکاری با جنگجویان معارض در عرصه زمینی موافقت کرد؛ امری که پیش از آن رد کرده بود. همچنین هواپیماهای آمریکایی بیشتری در پایگاه «اینجرلیک» ترکیه مستقر شده‌اند.


به گزارش رویترز، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند در حال رایزنی با همپیمانان خود بویژه کشورهای عربی‌اند تا آنها نقش بیشتری در عملیات هوایی بر عهده گیرند. همچنین آنها می‌خواهند بدانند آیا این امکان برای همپیمانان وجود دارد که نیروهای عملیات ویژه در عراق و سوریه مستقر کنند یا خیر.


مقام‌های آمریکایی به رویترز گفتند یکی از راه‌های سریع برای ضربه زدنبه داعش، افزایش فشار بر رهبر آن است که این امر با افزایش بمباران‌های دقیق طی ماه‌های اخیر صورت گرفته است.


یک روز پیش از حوادث پاریس، آمریکا طی یک عملیات رهبر داعش در لیبی را کشت و یک روز پیش از آن نیز یکی از چهره‌های مطرح داعش در سوریه با نام مستعار «جان جهادی». مقام‌های آمریکایی با استناد به همین موارد می‌گویند آمریکا می‌تواند میدان نبرد را گسترش دهد.


به نوشته رویترز، یکی از مقام‌های آمریکایی تاکید کرد «داعش هر جا برود ما می‌توانیم به آنها برسیم»


انتهای پیام/

ارسال نظر