صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۹
مدیرعامل متروی تهران:

حداقل 12 ایستگاه تا پایان سال افتتاح می‌شود/ بانک آینده به منابع مالی مترو هیچ سودی نمی‌دهد

مدیرعامل متروی تهران گفت: حداقل هدفی که در سال جدید در صورت تأمین منابع محقق خواهد شد افتتاح ۶ ایستگاه در خط ۶ و ۶ ایستگاه نیز در خط ۷ متروی تهران خواهد بود.
کد خبر : 497920

علی امام در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با وضعیت توسعه ایستگاه‌ها و خطوط مترو در سال جاری اظهار کرد: ما از سال‌های گذشته با کاهش درآمدهای شهرداری مواجه بودیم اما بحث کرونا مزید بر علت شده و تأثیر منفی دوباره‌ای بر درآمدها و به تبع آن کمک‌هایی که می‌تواند به مترو تهران شود، داشته است.


وی در ادامه در خصوص راهکارهای تأمین منابع برای توسعه متروی تهران گفت: در حال حاضر ما در تلاش هستیم تا به‌صورت متمرکزتری نسبت به گذشته روش‌های دیگر تأمین مالی را پیگیری کنیم که در همین راستا در سال جاری شرکت متروی تهران کارگروه تنظیم مالی را تشکیل داده‌ است. همچنین در سال گذشته واحد سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در مترو تشکیل شد و در این خصوص اقداماتی را در راستای جذب منابع مالی از جمله مشارکت بخش خصوصی-عمومی را در دستور کار قرار داده است.


توسعه خط 10 اولویت فعالیت متروی تهران است


مدیرعامل متروی تهران تصریح کرد: در حال حاضر چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ بر طبق برنامه باید ساخته شود که در این راستا خط ۱۰ در اولویت فعالیت‌های ما قرار دارد زیرا در این خط سرمایه‌گذارانی اعلام آمادگی کردند تا در تأمین مالی بخشی از این خط چه از لحاظ ارائه زمین و چه تأمین بخشی از هزینه‌ها مشارکت کنند.


امام فعال کردن شرکت مجتمع‌های ایستگاهی را شکل دیگری از برنامه‌های متروی تهران برای توسعه خطوط عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت مجتمع‌های ایستگاهی باعث می‌شود تا بتوانیم به شکلی قوی‌تر و گسترده‌تری از ظرفیت‌های غیرنقدی شهرداری تهران اعم از پروژه‌های مشارکتی، املاک و یا زمین بهره ببریم.


هزینه حقوق و نگهداشت شهرداری ماهانه یک هزار و 200 میلیادر تومان است


وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در پایانه آزادگان که مناقصه آن برگزار و در پایان سال گذشته برنده آن نیز مشخص شد ۷۰ درصد از رقم پروژه را در شرایط مناقصه مبتنی بر مجتمع‌های ایستگاهی و تنها ۳۰ درصد آن به‌صورت نقدی تأمین خواهد شد.


مدیرعامل متروی تهران با اشاره به این مطلب که به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های جاری شهرداری تهران، این نهاد همچون گذشته نمی‌تواند درآمد داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر ماهانه حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فقط برای حقوق و نگهداشت سازمان شهرداری تهران تأمین منابع می‌شود که این میزان فارغ از پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران است بنابراین ما در وضعیت موجود شرایط را درک کرده و در تلاش هستیم متناسب با آن اقدام کنیم. در صورتی که متروی تهران بخواهد با سرعت قابل قبولی تعهدات خود را به انجام برساند چاره‌ای جز روش‌هایی که به آن اشاره شد وجود ندارد هر چند این کار ساده‌ای نیست.


تا شهریور ماه افتتاحی نخواهیم داشت


امام در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چه میزان از پیش‌بینی‌ها برای توسعه مترو در سال جدید با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمدهای شهرداری تهران محقق خواهد شد، نیز گفت: در سال گذشته هم شهرداری درآمد خوبی نداشت ولی ما توانستیم ۱۸ و نیم کیلومتر در خطوط ۶ و ۷ و حدود ۱۰ ایستگاه را افتتاح کنیم. واقعیت این است که ظرفیت ما برای تکمیل خطوط خیلی بیشتر از آن چیزی است که عنوان می‌شود ولی متأسفانه محدودیت منابع موجب می‌شود تنها بخشی از آنچه در توان ما است محقق شود.


وی افزود: حداقل هدفی که در سال جدید در صورت تأمین منابع محقق خواهد شد افتتاح ۶ ایستگاه در خط ۶ و ۶ ایستگاه نیز در خط ۷ متروی تهران خواهد بود.


مدیرعامل مترو تهران در ارتباط با نزدیک‌ترین زمان افتتاح ایستگاه مترو در سال جاری نیز گفت: متأسفانه با این‌که 4 ماه از سال گذشته ولی ما منابع مالی محدودی را از حوزه مالی شهرداری دریافت کردیم و امیدواریم تا یک ماه آینده این جریان نقدینگی شکل بگیرد. براساس پیش‌بینی‌ها اولین افتتاح ما چه از محل اوراق مشارکت و چه دریافت مستقیم از شهرداری زودتر از شهریورماه نخواهد بود.


دریافت سود ناشی از راکد ماندن سرمایه شهرداری در بانک آینده مورد اختلاف است


امام همچنین در خصوص آزاد نشدن ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکتی که وثیقه آن در سال گذشته توسط شهرداری ارائه شده ولی همچنان این اوراق آزاد نشده است هم گفت: در حال حاضر از روش‌های مختلفی به‌دنبال حل این موضوع هستیم. جلسات خوبی با دفتر مدیر عامل بانک آینده و همچنین دفتر قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی برگزار شده و امیدوار هستیم تا کمتر از یک ماه آینده بتوانیم بخش خوبی از این پول را آزاد کنیم.


وی در پایان در ارتباط با این مطلب که آیا متروی تهران به دلیل راکد ماندن سرمایه خود در بانک آینده به‌دنبال دریافت سود از این بانک است، گفت: در ابتدا که شهرداری تهران با بانک آینده قرارداد عاملیت انتشار اوراق را بست بنا بر ماندن پول نبود و به همین دلیل چیزی مبنی بر تعلق سود پیش‌بینی نشده بود. این از موارد اختلافی خواهد بود که باید دید در آینده به چه نقطه‌ای با بانک خواهیم رسید.


انتهای پیام/۴۱۰۵


انتهای پیام/

ارسال نظر