صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴

مشاور وزیر راه و شهرسازی: زمان آن نیست که کاهش نرخ سود بانکی را به بازار یا به بانک‌ها بسپاریم

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر تاکید اقتصاددانان بر عدم دخالت در نرخ سود بانکی در 4 دهه اخیر گفت: اکنون زمان آن نیست که کاهش نرخ سود بانکی را به بازار یا به بانک‌ها بسپاریم بلکه شورای پول و اعتبار باید با قدرت وارد عمل شود و زمینه را برای کاهش نرخ سود بانکی با یک دستور قاطع فراهم کند.
کد خبر : 49783

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، حسین عبده‌تبریزی در ششمین جلسه هیأت نمایندگان دور هشتم اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نیازمند تصمیم‌گیری سریع و قاطعانه شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود بانکی هستیم، افزود: مشکل اصلی ما کمبود مالی است و نظام بانکی نمی‌تواند به دلیل وجود این مشکل نیاز صنعت را به لحاظ منابع تامین کند. بر این اساس، اگر بخواهیم تامین مالی کنیم باید ابتدا مسائل مربوط به نرخ بهره حل شود.


وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع برای برون‌رفت از تنگنای مالی سود بانکی است، تصریح کرد: این موضوع با سیاست‌های جاری اختلاف دارد. برای رفع مشکل رکود باید پول در اقتصاد وارد کنیم؛ همان‌طور که کشورهای مختلف دنیا در سال ۲۰۰۸ برای خروج از بحران مجموعا ۱۴ هزار میلیارد دلار نقدینگی در اقتصاد تزریق کردند.


عبده‌تبریزی ادامه داد: مشکل ما این است که دولت پولی برای تزریق ندارد و نظام بانکی هم نمی‌تواند پول خرج کند.


مهم‌ترین موضوع برای برون‌رفت از تنگنای مالی سود بانکی است که این موضوع با سیاست‌های جاری اختلاف دارد

مشاور وزیر راه‌و‌شهرسازی اظهار کرد: اگر مشکل نرخ سود حل نشود، بدهی‌های دولت قابل بازپرداخت نخواهد بود و چنانچه دولت بخواهد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان بدهی خود به دست طلبکارانش بدهد و به جای آن اسناد در اختیار آنها قرار دهد، سال آینده باید ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان نرخ سود این اسناد بپردازد.


وی با اشاره به اینکه اگر نرخ سود اصلاح نشود، امکان بازپرداخت این بدهی‌ها محال است، عنوان کرد: بنابراین در شرایط فعلی باید به فکر راهکاری برای کاهش نرخ سود بانکی باشیم، اما این کاهش نرخ باید به صورت دستوری باشد.


عبده‌تبریزی با بیان اینکه وضع بانک‌ها اکنون بسیار دشوار است و نمی‌توان با نرخ سود فعلی گشایشی در اقتصاد حاصل کرد، افزود: نسبت تسهیلات پرداختی به تولید ناخالص داخلی به ۲۶ درصد درآمد ملی رسیده است که نشان می‌دهد نظام بانکی به میزان کافی نمی‌تواند پول خلق کند.


وی اظهار کرد: سقف وثایق در حال بالا رفتن است و بانک‌ها دائما تملیک می‌کنند. ضمن اینکه میزان تسهیلات از دارایی بانکی کمتر از ۵۰ درصد شده و مطالبات سررسید شده نیز رشد داشته است.


عبده‌تبریزی با بیان اینکه در برخی از حوزه‌ها کفایت سرمایه افزایش یافته است، گفت: اگر بانک‌‌ها پولی را حاصل کنند آن را نزد خود برای اطمینان بیشتر نگه می‌دارند. در مورد کفایت سرمایه هم بررسی‌ها نشان می‌دهد چند بانک کشور بالای ۲۰ درصد از منابع را نزد خود نگه می‌دارند و پرداخت تسهیلات صورت نمی‌دهد که این کمی نگران‌کننده است.


مشاور وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اگرچه دارایی‌های بانک‌ها محدود است اما نسبت مصارف به منابع از ۱۰۰ درصد بالاتر رفته است که این در بانکداری ما موضوعی جدید است.


درصورتی که دولت بخواهد برای تسویه بدهی‌های خود به پیمانکاران ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اسناد در اختیار آنها قرار دهد باید سال آینده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان نرخ سود این اسناد بپردازد

عبده تبریزی تاکید کرد: بانک‌ها آن‌قدر دوام نمی‌آورند که نرخ سود از طریق بازار کاهش یابد و بنابراین باید برای تهیه و اجرای بسته رونق اقتصادی مواردی را مدنظر قرار داد.


به گفته وی، کاهش نرخ سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی باید به سرعت صورت گیرد چراکه اکنون هیچ کاسبی در کشور وجود ندارد که ۳۲ درصد سود داشته باشد بنابراین ادامه وضع فعلی قابل تداوم نیست. از طرفی بانک مرکزی با یک دستورالعمل می‌تواند همان‌طور که بهره پرداختی مرکب است، نرخ سود را نیز به صورت مرکب محاسبه کند.


مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر درخواست احیای حساب سپرده‌های دیداری عنوان کرد: در کشور حساب جاری وجود ندارد و حساب پشتیبان نیز در کنار حساب جاری عمل می‌کند؛ در حالی که در هیچ جای دنیا چنین موضوعی سابقه ندارد.


وی اظهار کرد: وقتی که تسهیلات ذخیره می‌گیریم، سود دریافتی را ذخیره نمی‌گیریم و خسارت تاخیر تأدیه نمی‌گیریم باید منتظر چنین اوضاعی در اقتصاد هم باشیم. بنابراین بانک مرکزی به سرعت باید اصلاح حساب سود دریافتی و خسارت تاخیر تأدیه را در دستور کار قرار دهد.


عبده‌تبریزی با بیان اینکه قراردادها باید به گونه‌ای از سوی بانک مرکزی اصلاح شود که یک فرد نتواند، تسهیلات متعددی از بانک‌های متعدد دریافت کند، تاکید کرد: برخورد فوری با حداقل دو موسسه مالی‌ و‌ اعتباری غیرقانونی باید صورت گیرد تا مشخص شود بانک مرکزی زورش به موسسات غیرمجاز می‌رسد. در غیر این صورت داستان موسسات مالی‌ و‌ اعتباری غیرمجاز ادامه خواهد یافت.


همچنین وی برای خروج از مشکلات پیشنهاد ایجاد صندوق پروژه، اوراق تجاری و وصول مطالبات دولت را ارائه داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر