صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۹
آنا بررسی می‌کند؛

نمره دانشجویان در امتحانات پایان‌ترم چگونه محاسبه می‌شود؟

امتحانات در اکثر دانشگاه‌ها آغاز شده، چگونگی برگزاری امتحانات و نمره‌دهی به دانشجویان امروز یکی از دغدغه‌های اصلی است.
کد خبر : 497493

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اکنون که اکثر دانشگاه‌های کشور وارد بازه برگزاری امتحانات پایان‌ترم شده‌اند بسیاری از دانشجویان این سوال را دارد که امتحانات چگونه برگزار می‌شود و نمره‌دهی به آزمون‌ها چگونه است؟


در این‌باره محمدرضا آهنچیان، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت علوم می‌گوید امتحانات نیسمال جاری در اکثر دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود. 


در شیوه مجازی برگزاری امتحانات وزارت علوم چندین راه را پیشنهاد داده که از جمله آن می‌توان به روش‌های تستی یا تشریحی اشاره کرد. 




بیشتر بخوانید:


برگزاری امتحان تستی برای دانشجویان دوره کارشناسی




اکثر دانشجویان دوره کارشناسی در امتحانات چهارگزینه‌ای شرکت می‌کنند و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی عمدتاً در امتحانات تشریحی شرکت می‌کنند. البته وزارت علوم بر روش ارزشیابی مستمر در طول ترم نیز تاکید دارد.


یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویان شیوه نمره‌دهی به آزمون‌های پایانی است. به گفته آهنچیان در آیین‌نامه‌های سابق نسبت ۶۰ به ۴۰ درصد تعیین شده بود. به این معنی که در نظام نمره‌دهی صفر تا ۲۰، ۱۲ نمره به آزمون پایانی اختصاص یابد و ۸ نمره به ارزشیابی مستمر و تکالیف و پروژه‌های دانشجویی در طول نیمسال اختصاص پیدا کند. در آیین‌نامه ۱۳۹۷ این قاعده به دانشگاه‌های دارای اختیار تهیه شیوه‌نامه آموزشی محول شده است و هر دانشگاه بر اساس اقتضائات و به استناد مصوبه شورای آموزشی خود تصمیم می‌گیرد.


 تعیین نمره نهایی دانشجو


براساس قوانین و مقررات آموزشی وزارت علوم و هر دانشگاه، استاد در شرایط عادی و در وضعیت فوق‌العاده کنونی، تعیین‌کننده‌ترین نقش را در ارزشیابی دانشجو و در تعیین نمره نهایی وی دارد.


در این میان مدیرکل برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم بر ارزشیابی مستمر تأکید دارد و معتقد است یکی از وظایف دشوار استادان برنامه‌ریزی برای طراحی و اجرای آزمون تحصیلی «روا» و «پایا» است. در نظام حضوری هم استادان اغلب، ارزشیابی را منوط به یک مرحله آزمون پایان نیمسال نمی‌کنند و اکثراً در طول نیمسال از طریق آزمون‌های پیاپی؛ ارائه تکلیف و تمرین؛ و محول کردن پروژه؛ توانایی و کوشش دانشجویان خود را برای یادگیری درس ارزشیابی می‌کند.


محمد سپهری، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا می‌گوید «نمره‌دهی بر اساس بخشنامه‌های معمول است. در مورد کارشناسی ارشد و دکتری به‌طور کلی نمره‌دهی فرق می‌کند، تقریباً همه چیز دست استاد است. ضمن اینکه اساتید هم خودشان خیلی تمایل ندارند که بی‌ضابطه و همه چیز در اختیار خودشان باشد که بعداً اگر مسئله‌ای پیش آمد، ابزاری برای بررسی آنها نباشد و بگویند که در اختیار استاد بوده به هر حال وقتی رقابت هست، در نهایت ممکن است بعضی‌ها معترض باشند.


بنابراین باید یک ابزار سنجش وجود داشته باشد تا بتوان از طریق آن به اعتراض‌ها رسیدگی کرد. ولی در مورد کارشناسی، آیین‌نامه می‌گوید تا ۶ نمره مجموع نمره‌ای است که در اختیار استاد است ولی ۱۴ نمره باید از سنجش و امتحان کسب شود. بنابراین مانند آن‌ چیزی که وزارت علوم و جاهای دیگر اعلام کردند، نیست.


همه چیز در دست استاد نیست. اگر همه چیز دست استاد باشد، ممکن است یک استادی ۳۵۰ دانشجو داشته باشد کمااینکه در دروس عمومی و معارف اسلامی این‌گونه است، اگر این استاد بخواهد به ۳۵۰ دانشجو نمره دهد و دستش هم باز باشد، طبیعتاً اذیت می‌شود. به همین دلیل یک نُرمی برای آنها تعریف شده و با استقبال اساتید هم مواجهه شده است و اساتید با این روش مشکلی ندارند. ضمن اینکه در مجموع آن چیزی که معیار قرار می‌گیرد و ثبت می‌شود، نمره‌ای است که استاد اعلام می‌کند.»


در وضعیت فوق‌العاده کنونی نیز معاونت آموزشی طی نامه‌های صادر شده از فروردین ماه سال جاری از دانشگاه‌ها خواسته است برای ارزشیابی پایان نیمسال به نحوی برنامه‌ریزی کنند که نمره نهایی دانشجو تنها از طریق یک آزمون پایانی تعیین نشود و استادان در طول نیمسال به روش‌هایی که وجود دارد، تصویر روشنی از وضعیت دانشجویان کلاس خود داشته باشند.


یکی از نگرانی‌ها در آزمون پایانی  مربوط به تقلب دانشجویان است. دانشگاه‌ها در این زمینه تلاش می‌کنند با در نظر گرفتن زمان‌بندی آزمون‌ها و تفاوت در سؤالات امکان تقلب را به حداقل برسانند. البته نمی‌توان وجود تقلب را در آزمون‌های حضوری نیز نادیده گرفت. به نظر می‌رسد که در این زمینه دانشجویان نیز باید براساس اخلاق رفتار کنند تا مزد واقعی زحمات خود را دریافت کنند. 


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر