صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۸ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
دانشیار رشته علم اطلاعات دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

لزوم مسئله‌محور شدن پایان‌نامه‌ها و تحقیقات علمی

دانشیار رشته علم اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با تأکید بر اینکه پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دانشگاهی باید نیاز جامعه را برطرف کند، گفت: روش مسیر علمی یک وسیله و راه است تا موضوع و مشکل جامعه را برطرف کند.
کد خبر : 497444

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفتگو با موضوع اهمیت روش‌شناسی تحقیق در تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مقایسه رشته‌های علوم پایه، فنی و علوم انسانی و با حضور زهره میرحسینی، دانشیار رشته علم اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به روی آنتن رفت.
زهره میرحسینی ضمن اشاره به کارشناسی ارشد و دکترا به عنوان مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: در انتهای دوره دانشجو ملزم به ارائه پایان‌نامه تحصیلی است؛ البته در رشته‌های فنی گاه از دوره کارشناسی دانشجو باید پایان‌نامه ارائه دهد.
وی درباره فرآیند نگارش پایان‌نامه توضیح داد و اظهار کرد: برای پایان‌نامه ابتدا نیاز به ارائه پروپزال یا پیشنهاد تحقیق به گروه آموزشی دارند که بر اساس روش‌شناسی علمی باید تنظیم شود.
دانشیار رشته علم اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با تأکید بر اینکه پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دانشگاهی باید نیاز جامعه را برطرف کند، عنوان کرد: روش مسیر علمی یک وسیله و راه است تا موضوع و مشکل جامعه را برطرف کند و به همین دلیل کارهای تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ها باید مسئله‌محور باشند.
وی ادامه داد: اینکه تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویی کاربردی صرف باشند، بستگی به این دارد که سازمان‌های یک جامعه از تحقیق و پایان‌نامه مورد نظر حمایت مادی و معنوی کنند زیرا انجام کارهای تحقیقاتی هزینه‌بر است به خصوص در مقطع دکتری که رساله در این مقطع ۱۸ واحد است.
میرحسینی با بیان اینکه سازمان‌ها می‌توانند به محققین و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی سفارش دهند در حوزه‌های مختلف کارهای تحقیقاتی انجام دهند، اظهار کرد: در حال حاضر نیز به برخی دانشجویان توسط سازمان‌ها سفارش داده می‌شود تا پایان‌نامه خود را در حوزه خاصی انجام دهند. بسیاری از سازمان‌ها مشکلاتی که با آن روبرو بودند را اعلام می‌کردند و با فراخوانی که ارائه می‌دادند از پژوهشگران و دانشجویان درخواست پروپزال می‌کردند تا در صورت نیاز از آن حمایت کنند.
دانشیار رشته علم اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، روش‌شناسی علمی را یکی از معتبرترین روش‌های دانستن و آگاهی دانست و بیان کرد: روش‌شناسی یک شیوه عینی و ملموس و اکتشاف‌پذیر است زیرا رویدادهای جهان از قواعد خاصی پیروی می‌کنند و نظام‌پذیر و همچنین پیش‌بینی‌پذیر هستند و در واقع تصادفی نیستند.
وی افزود: روش‌شناسی علمی مبتنی بر داده است یعنی یک محقق داده‌ها را با پرسش‌نامه و مصاحبه گردآوری می‌کند که در کنار آن روش‌های تجربی‌نگری، شیوه‌های کسب اطلاعات محسوب می‌شوند. در روش علمی همیشه با مسئله و سؤالات تحقیق شروع می‌کنیم تا واقعیت را کشف کنیم.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
saeid
23:40 - 1399/04/03
سلام
متاسفانه برخی ادارات وسازمان های دولتی هیچ همکاری وتعاملی با دانشجو ندارند .وشفافیتی در آمار وجود ندارد .