صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

لزوم پرهیز از برخورد احساسی با یک مطالبه عمومی/ باید و نبایدهای شفافیت آرا چیست؟

اگر شفافیت آرا به صورت اصولی و هماهنگ و در راستای منافع عمومی و ملی اجرا شود، قطعاً ثمرات بسیاری در پی دارد، اما اگر افراط و تفریط در این خصوص رخ دهد، عواقب زیان‌باری خواهد داشت.
کد خبر : 496520

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مسئله شفافیت به یکی از موضوعات در طی سال‌های گذشته تبدیل شده و نیز یکی از مطالبات اصلی و مهم مردم از دستگاه و نهادهای حکومتی اعم از قوه مقننه، قوه قضائیه و قوه مجریه محسوب می‌شود.


شفافیت حوزه‌های وسیعی را در بر می‌گیرد؛ از شفافیت آراء گرفته تا شفافیت اموال و داریی‌های مقامات و مسئولان. اگر شفافیت آرا به صورت اصولی و هماهنگ و در راستای منافع عمومی و ملی اجرا شود، قطعاً ثمرات بسیاری در پی دارد، اما اگر افراط و تفریط در این خصوص رخ دهد، عواقب زیان‌باری خواهد داشت.


شفافیت در خصوص آرای نمایندگان چنان اهمیت دارد که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم نخستین نفری بود که طرح شفافیت آرای نمایندگان را امضا کرد؛ درواقع استنباط مردم و افکار عمومی بر این پایه استوار است که مجلس به عنوان مهمترین نهاد نظارتی و تقنینی،؛ ابتدا شفافیت را باید از خود شروع کند و سپس به سایر ارگان‌ها و نهادهای حکومتی تسری یابد.



رضا روستاآزاد، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه تصویب قانون شفافیت آرا و اجرای آن در مجلس شورای اسلامی باید در دستورکار مجلس یازدهم قرار داشته باشد، اظهار کرد: «امروز شفافیت آرا به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و باید نمایندگان مجلس یازدهم این مطالبه را به هر نحوی که شده پاسخ مثبت دهند.»



همچنین لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی دولت دهم در گفتگو با خبرنگار آنا شفافیت آرا را یکی از ابزارهای مهم و ضروری در راستای جلب اعتماد عمومی عنوان می‌کند و در همین رابطه می‌گوید: «شفافیت آرا می‌تواند به کارآمدی هرچه بیشتر مجلس یازدهم کمک کند؛ لذا مجلس یازدهم پیش از ورود به طرح شفافیت آرا در صحن علنی باید تمام ابعاد آن را مورد بررسی و جوانب آن را مدنظر قرار دهد و منطقی با چنین موضوع مهمی برخورد کند و در یک فضای ژورنالیستی به تصمیم‌گیری مبادرت نورزد.»



البته شفافیت دارای استثنائات و اقتضائاتی است که باید رعایت شود. کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی اتفاق نظر دارند شفافیت آرا باید با قواعد و چهارچوب مشخصی همراه باشد؛ در غیر این‌صورت به ضد امنیت ملی تبدیل خواهد شد.


مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری در رابطه اقتضائات و استثنائات شفافیت آرا به خبرنگار آنا می‌گوید: «گاهی اوقات به بهانه شفافیت ممکن است برخی مطالب افشا شود که زمینه سوءاستفاده دشمن را فراهم کند؛ چون متأسفانه برخی درصدد هستند تا شفاف بودن را به سمت و سویی هدایت کنند تا از این موضوع مهم بهره‌برداری‌های سیاسی صورت گیرد.»


عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به این موضوع که دامنه شفافیت وسیع است، یادآور شد: «برای مردم آن جنبه شفافیت مهم است که بتوان به سلامت نماینده، سبک زندگی و سلوک نماینده پی برد، اما نه اینکه منطقی پشت شفافیت قرار نداشته باشد؛ همانند کلمه «آزادی» که باید پشت این کلمه هم منطق وجود داشته باشد؛ یعنی نباید به اسم آزادی بیان هرچه دلمان خواست بگوییم؛ بنابراین شفافیت باید با منطق و مصلحت همراه باشد.»



لطف فروزنده، فعال سیاسی اصولگرا همانند مجید متقی‌فر معتقد است «شفافیت آرا در خصوص مباحث مرتبط با صیانت از منافع ملی به کار گرفته نشود»، و در این رابطه به خبرنگار آنا می‌گوید: «درج اطلاعات و جزئیات جلسات مجلس در خصوص این موضوعات می‌تواند منافع ملی را به خطر اندازد.»


رضا روستاآزاد در گفتگو با خبرنگار آنا مانند فروزنده و متقی‌فر برروی عدم شفاف‌سازی موضوعات مرتبط با منافع و امنیت ملی تأکید و عنوان می‌کند: «در جایی که صیانت از منافع ملی امر مهم به حساب می‌آید، لازم نیست حتماً شفافیت‌ آراء به کار گرفته شود.»


به گزارش آنا، شفافیت موضوع بسیار پیچیده‌ای است که باید برای اجرای آن، کار کارشناسی بسیاری صورت بگیرد و نباید این موضوع دستخوش احساسات و هیجانات سیاسی و اجتماعی شود و نیز نباید از بازی‌های سیاسی تأثیر بگیرد. هم شفایت آرا و هم شفافیت اموال مسئولان باید در یک فضایی کاملاً نخبگانی مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار داشته باشد تا خروجی آن یک قانون محکم و با ضمانت اجرایی قطعی باشد، نه همانند بسیاری از قوانین که در فضای احساسی و هیجانی به تصویب رسیده‌اند و اکنون بلااستفاده باقی مانده‌اند.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر