دهقانی فیروزآبادی///////////////////////////
برنامههای جدید در بحث پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی که در جلسه هم فرمودید ریلگذاریهای خوبی صورت گرفته و قرار است تداوم پیدا کند؟
- پژوهشگاه دانشگاه آزاد و شبکه آزمایشگاهیاش یک زیرساخت خیلی عظیم است که تمام توان یک کشور را در حوزههای مختلف تجمیع میکند در حوزههای تحقیقاتی و حوزهها پژوهشی. کنار پژوهشگاه یک ساختار دیگر وجود دارد به اسم معاونت فناوری و نوآوری. ما معتقد هستیم یک اختلاطی در ادبیات علم و فناوری اتفاق افتاده و آن هم این است که ساحتهای مختلف این حوزهها با همدیگر قاطی شدهاند. حوزه فناوری یک حوزه خاصی است، حوزه پژوهش حوزه خاصی است و حوزه علم هم حوزه خاصی است. علم، آموزش دارد، پژوهش هم دارد، محصول هم دارد. پژوهش خودش آموزش دارد، پژوهش دارد، محصول هم دارد. فناوری هم همینطور، آموزش، پژوهش و محصول دارد. پژوهشگاه دو بال اصلی دارد. یک بال اصلیاش بحث مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت است. یک بال اصلیاش هم تجهیزات و زیرساختهای آزمایشگاهی است. ما در پژوهشگاه دنبال بیزینس نیستیم. ما در پژوهشگاه دنبال تولید کردن محصول نیستیم، دنبال خط تولید نیستیم، دنبال کارخانه و شرکت نیستیم؛ دنبال این هستیم که دانشگاه بتواند یکسری مسائل تحقیقاتی که یک بار اتفاق میافتد، مثلاً فرض کنید فلان صنعت میگویند ما فلان مشکل را داریم، برایش حل کنید. یا مثلاً یک مواد جدیدی من نیاز دارم، برایش تحقیق و طراحی کنید. آزمایشگاهها هم به همین طریق. اما در حوزه فناوری و نوآوری شما با محصول کار دارید. محصول یعنی جمعی از یکسری پژوهش، جمعی از یکسری تکنولوژی که دست آخر بازار پیدا میکند، فروش پیدا میکند، کارخانه میشود. ما برای فناوری هم تحقیقات داریم. تحقیقات کارخانه؛ کارخانه باید چه شکلی باشد؟ چطور بهتر است؟ چطور خط تولید بهتر میشود؟ چطور تولید با کیفیتتر میشود؟ اینها فرق دارد با تحقیقاتی که مثلاً فرض کنید فلان سنسور را ما میخواهیم طراحی کرده و بسازیم. تحقیق یا ریسرچ فرق دارد. لذا اینها با هم دیگر مکمل هستند. در گذشته اینها با هم مخلوط میشدند، بسته به نگاه مسئول و مدیر آن حوزه، گاهی وقتها پژوهش اولویت پیدا میکرد، گاهی وقتها شرکتداری و محصولمداری و کارخانهداری اولویت پیدا میکرد. در دانشگاه آزاد اسلامی این سهتا از هم جدا شدهاند. علم جدا شده، دست چه کسی است؟ حوزه معاونتهای موضوعی است. حوزه پژوهش صنعتی، آزمایشگاه جدا شده و حوزه فناوری. تا الان در پژوهشگاه به مدد مدیریت خوب قبلی، ریلگذاری خیلی خوب و کارهای خیلی خوبی انجام شده است. ما دنبال اینکه بخواهیم برنامهای را به هم بزنیم نیستیم. ما کاملاً با آقای دکتر نگاهداری هماهنگ بودیم و برنامهریزیهایی که انجام شده کاملاً هماهنگ است. ما میخواهیم از این ابزار استفاده کنیم برای پیشبرد اهداف دانشگاه. مثالی که من میزنم این است، میگویم حوزه پژوهشگاه و حوزه 0359 یک بال است، یک بال مستقل است؛ حوزه ؟؟؟ شرکتها و پارکهای علم و فناوری و ؟؟؟ هم یک بال است. این دو بال اگر با همدیگر و هماهنگ بال بزنند، دانشگاه را از وضعیت دانشگاه نسل دومی، نسل سومی، نسل چهارمی، ؟؟؟ دانشگاه اسلامی ؟؟؟ پس برنامه این است؛ هماهنگی دوتا حوزه معاونت، معاونت حوزه علم و فناوری و حوزه پژوهشگاه در راستای تبدیل کردن دانشگاه آزاد به دانشگاه حل مسئله است. این مسئله اول. بستر و مسیر این هم سراهای نوآوری هستند. من بارها در موردش صحبت کردهام. خدا را شکر قانونش جاری شده، بسیاری از واحدها مطالعه کردند، ما هم تقریباً یک تا دو جلسه شورای مدیریت فعالیتها و ؟؟؟ که تصمیمگیرنده در حوزه مجوزها هست را داریم، شاید حدود 9 تا 10 استان مجوز گرفتهاند، استانهای دیگر هم پیگیر هستند که مجوز بگیرند. منتهی ما آدم ساختگیری هستیم. علاقهمندیم که حوزه سراها تبدیل به یک المان کلیشهای نشود، همه ؟؟؟ شوند. خیلی سختگیرانه میرویم جلو. چون امکان و آزادی عمل در سراها وجود دارد. سعی میکنیم طوری جلو برویم که کسانی واقعاً بتوانند مجوز سرا بگیرند که واقعاً توان و عرضه استفاده از آن را دارند. امید دارم که تا پایان سال هر کدام از حوزهها حداقل یک سرای نوآوری داشته باشند و 10تا از سراهای نوآوری ما به بلوغ خوبی برای عرضه ؟؟؟
31 سرا هستند.
- إنشاءالله. ولی اصلاً اصرار به تعداد ندارم. کاملاً کیفیمدار و خروجی؟؟؟
انتهای پیام/