اشتباهات بزرگ در کسب و کارهای اینترنتی
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، راهکارهای مختلفی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد که با توجه به دسترسی شما به تکنولوژیهای مختلف میتوانید هر کدام از آنها را استفاده کنید. چیزی که در این بین اهمیت پیدا میکند این است که مسیر خود را به درستی انتخاب کنید و در مسیر خود با تجربه پیروزیها و شکستهای مختلف، به یک فرد باتجربه تبدیل شوید. ما با توجه به سابقه خود در زمینه کسب و کارهای اینترنتی، چند اشتباه بزرگ در مسیر کسب درآمد از طریق اینترنت را پیدا کردهایم که عبارتند از:
ره صد ساله در یک شب!
در بند اول این متن اشاره کردیم که دو طیف از افراد جامعه به سمت کسب درآمد از طریق اینترنت میروند که دسته اول افراد تنبل و دسته دوم افراد فعال در حوزه دیجیتال هستند. یکی از مشکلاتی که دسته اول با آن دست و پنجه نرم میکنند این است که میخواهند راه صد ساله را در یک شب طی کنند. خبر بد در این زمینه این است که چنین موضوعی به هیچ وجه امکان پذیر نیست و فضای کسب و کار آنلاین به مشاغل و مهارت متناسب با آن نیاز دارد تا بتوانید به موفقیت برسید.
کسب درآمد از اینترنت کار هر کسی نیست!
شاید پس از چند روز یا حتی چند ماه فعالیت در تلگرام، اینستاگرام یا در وبلاگ خود به این نتیجه رسیده باشید که کسب درآمد از اینترنت کار هر کسی نیست. اولاً باید زمان کافی به کار خود اختصاص دهید و روشهای مختلف را امتحان کنید تا بتوانید مسیرهای موفقیت را پیدا کنید. ممکن است در زمینه تولید چاقو حرفهای باشید، یا شاید یک تایپیست حرفهای باشید، اما چون از کسبوکار آنلاین میترسید، فرصت فروش و ارائه آنلاین آن را از دست میدهید. نهایتاً مجبور هستید که یک یا چند هفته را به آموزش اصول اولیه اختصاص دهید و سپس همزمان با عرضه محصولات و خدمات خود، گامهای بعدی را بردارید.
باید از شغل قبلی خود استعفا بدم!
این اشتباه بیشتر مخصوص کسانی است که خود شاغل هستند و به ظرفیت بالقوه اینترنت برای کسب پول پی بردهاند. معمولاً این افراد به دلیل هیجان اولیه خود سعی میکنند که از شغل اول خود استعفا داده و تمرکز خود را بر روی کسبوکار آنلاین قرار دهند. موفقیت در این صورت بسیار کم است و به ریسک آن نمیارزد. پیشنهاد ما در این زمینه این است که شغل قبلی خود را ادامه دهید و بخشی از زمان روزانه را به فعالیت در حوزه مجازی اختصاص دهید. پس از مدتی که در کار خود حرفهای شدید و به این نتیجه رسیدید که با تخصیص زمان بیشتر میتوانید درآمد بالاتری داشته باشید، آن وقت به سراغ استعفا از شغل قبلی خود بروید و تمام تمرکز خود را بر روی کسب درآمد از اینترنت قرار دهید.
کسب درآمد از طریق اینترنت کار افراد تنبل است!
دلیل تاکید بیش از حد ما بر روی مسئله افراد تنبل این است که ترجیح میدهند که از فضا یا از محیط خود تکان نخورده و به راحتی پول زیادی به دست بیاورند. عملاً به خاطر داشته باشید که کسب پول از طریق اینترنت چندان راحت نیست و لازم است که زمان زیادی به این کار اختصاص دهید. در ضمن اگر افراد تنبل بخواهند در این حوزه فعالیت داشته باشند، اگر چه از لحاظ فیزیکی زحمت زیادی متحمل نمیشوند، اما مجبور خواهند بود که بخش مهمی از تمرکز روحی و روانی خود را به این حوزه اختصاص دهند و مجبور میشوند که بحثهای جدید و پیشرفتهتری را فرا بگیرند.
اینترنت نیاز به تخصص خاصی ندارد!
برای بسیاری از افراد اینترنت و فضای مجازی به رفتن به گوگل و سرچ کردن چند کلمه ساده خلاصه میشود، یا ممکن است برخی از آنها تصور کنند که با تشکیل یک کانال تلگرام یا یک صفحه اینستاگرام میتوانند به راحتی در آن فعالیت داشته باشند و اعضای زیادی جذب کنند. کسب درآمد و جذب مشتری با هم ارتباط تنگاتنگی دارند و فرد باید تخصص کافی در بازاریابی و تبلیغات داشته باشد. بله! شاید شما تولید کننده عروسک یا حتی چاقوهای تزئینی باشید، اما این دلیل نمیشود که محصولات خود را به راحتی در یک کانال بفروشید. حتی ممکن است مجبور شوید که یک دیجیتال مارکتر یا بازاریاب دیجیتالی استخدام کنید تا بتوانند به نمایندگی از شما با مشتریان و مخاطبان احتمالی در ارتباط باشد. پس اگر تخصصی در استفاده از اینترنت ندارید، حداقل باید یک حرفهای در کنار خود داشته باشید.
قرضگرفتن زیاد (برای تأمین سرمایه)
یکی از مهمترین دغدغهای بسیاری از افراد در آغاز راه، تأمین سرمایه اولیه برای کسب و کار خود است. جذب سرمایه یکی از کارهای دشوار قلمداد میشود. اینکه بتوانید دیگران را متقاعد کنید که سرمایهشان را در اختیار شما بگذارند، کار بسیار مشکلی است. علیالخصوص وقتی هیچ سابقهای در این زمینه نداشته باشید! برخی میتوانند برای خود سرمایه جذب کنند، اما برخی نیز هیچ راهی جز مراجعه به بانک جهت دریافت وام یا درخواست از اشخاص برای قرضگرفتن ندارند.
مدیریت بازپرداخت این مبالغ کار مشکلی است. بیبرنامه قرضگرفتن، کار را در ادامه با دشواریهایی همراه میسازد. وقتی که سود وام دریافتی از بانک را نیز به آن اضافه کنیم. دقت و آینده نگری در این مورد میتواند از بروز خسارتهای احتمالی در آینده جلوگیری کند. پس این مورد میتواند یک اشتباه مهلک در راه اندازی کسب و کار اینترنتی باشد
صرف هزینه زیاد
برنامه داشتن برای دخل و خرج در هر کاری ضروری است. اما به هنگام شروع کسب و کار هزینهکردن باید با برنامه باشد. همه در آرزوی داشتن کسب و کاری موفق هستند و هزینهکردن برای موفقیت کسب و کار خود، مورد عجیبی نیست. اما اینکه بخواهید از همان اول همه چیز را با هم داشته باشید، کمی غیر معقول به نظر میرسد. مثلاً اجاره بهترین دفتر یا جذب زیاد پرسنل. هیچوقت هزینه زیاد ضامن موفقیت یک کسب و کار نیست.
ریسک نکردن
گاهی مواقع پیش میآید که فرصتهایی بینظیر تنها به این خاطر که احتمال از دسترفتن سرمایه یا موارد دیگر وجود دارد، تلف میشوند. ریسککردن این نیست که بدون بررسی آن کار صورت گیرد، بلکه با بررسی، سنجش و ارزیابی آن کار صورت گیرد.
امکان دارد انجام یک کار بتواند شما را تا حد زیادی به جلو ببرد، اما شاید در مورد آن تردیدی داشته باشید. اگر واقعاً فکر میکنید که انجام آن کار به شما و کسب و کارتان کمک میکند، بهتر است که ریسک کنید و آن کار را انجام دهید. برخی از اندیشمندان در مورد ریسکپذیری، سخنان جالبی دارند، یکی از این موارد را اینجا میخوانید.
سان تزو نویسنده معروف «کتاب هنر» جنگ میگوید:
اگر هرگز ریسک نکنی، هرگز پیروز نخواهی شد!
گاهی اوقات باید ریسک یک کار را به جان خرید، و بدون توجه به شکست، آن کار را انجام داد. کسب و کار اینترنتی نیز همین گونه است، لطفاً کمی ریسک پذیر باشید.
عدم استخدام متخصص
یک اشتباه رایج دیگر در شروع راه اندازی کسب و کار اینترنتی عدم استخدام متخصص است. در قسمتهای بالا در مورد مدیریت هزینه توضیحاتی را ارائه دادیم و گفتیم که صرف هزینههای بیجا میتواند خطراتی را برای یک کسب و کار به همراه داشته باشد. اما نباید اینطور برداشت کرد که از موارد ضروری چشمپوشی کنیم. بعضی جاها اینها را نمیتوان هزینه به حساب آورد. کما اینکه یکی از این موارد بسیار مهم، استخدام یک یا چند فرد متخصص و موردنیاز در حوزه کاریتان است.
کسب و کار اینترنتی نیز مانند هر موضوع دیگری جنبههای مختلفی دارد. یعنی نیازمند متخصصان خاص خود میباشد. بعضی از کسب و کارها آنقدر کوچک هستند که شاید با یک نفر قابل ادارهکردن باشند، اما برخی از کسب و کارها نیز به چند نفر متخصص نیاز دارند.
معمولاً کسب و کارهای بزرگ به چند نفر متخصص در زمینههای مختلف نیازمندند، مثلاً یک نفر میتواند در زمینه بازاریابی محصولات فعالیت کند، شخصی دیگر به صورت تخصصی روی سئوی فروشگاه اینترنتی کار کند، و … . بنابراین نتیجه میگیریم که این موارد را نمیتوان هزینه لحاظ کرد، بلکه باید به آنها از دید سرمایهگذاری نگاه کرد.
پس اینکه بخواهید کمتر هزینه کنید تا متخصص جذب نکنید، میتوان گفت کار چندان درستی نیست. در این مورد نیز دقت کافی به خرج دهید. چون به جای اینکه بخواهید در هزینه صرفهجویی کنید، در واقع دارید خود را از کسب درآمد بیشتر در آینده محروم میکنید!
نداشتن صبر لازم
بازدهی برخی از کسب و کارهای اینترنتی نسبت به برخی دیگر، دیرتر است. برخی از کسب و کارها هستند که خیلی زود به درآمدزایی میرسند و برخی دیگر دیرتر. البته باز هم به سیاستهای صاحبان کسب و کارها بر میگردد که چه برنامههایی برای درآمدزایی خود دارند. مثلاً ممکن است برخی برای چند ماه آینده خود برنامهریزی کنند و در ابتدا چندان به بحث درآمد توجهی نکنند، یعنی بیشتر، تمرکزشان بر روی پیشرفت کار است.
اما معمولاً اکثر افرادی که کسب و کارشان را به صورت اینترنتی بنا نهادهاند، به دنبال این هستند که در همان ابتدا درآمد داشته باشند، هر چند کم. به هر حال همه دوست دارند که بتوانند درآمد داشته باشند و معمولاً برای اینکار، ابزارهایی را به کار میگیرند. مثلاً برای محصولات و خدمات خود بازاریابی میکنند، تبلیغات میکنند و … . در اینجا امکان دارد کسب و کارها نتوانند به درآمد مطلوب خود برسند و در مورد خود و کارشان تردید کنند. این زمان را میتوان یکی مهمترین مراحل در کسب و کار اینترنتی به شمار آورد.
شاید این مورد برای شما نیز پیش بیاید یا پیش آمده باشد، یعنی تا چند ماه اول فقط و فقط صرف هزینه باشد و شما هیچ درآمدی کسب نکنید. افرادی زیادی هستند که در این مواقع دلسرد شده و کاملاً ناامید میشوند. حتی خیلی ها کسب و کار خود را با وجود هزینه زیاد یا بعضاً کمی که برای آن صرف کردهاند، رها میکنند.
توجه داشته باشید که عجولبودن و بیصبری، میتواند شما را از ادامه راه باز دارد. سعی کنید خیلی عجول نباشید، کسب و کار اینترنتی همین است، رویه درآمدی مشخصی ندارد، اما مطمئناً با صبر و تلاش زیاد، میتوان در این راه موفق بود.
تقلید کامل
یکی از مواردی که پیش از آغاز راه اندازی کسب و کار باید به آن توجه کرد، ایدهی راه اندازی کسب و کار است. به این صورت که قرار است این کسب و کار در چه حوزهای فعالیت داشته باشد و کدام بازار هدف را انتخاب کرده است. البته در مورد ایده پردازی، مقالهای در سایت منتشر شده است که میتوانید از این لینک بخوانید.
اما امکان دارد ایده راهاندازی کسب و کار، تکراری باشد، یعنی از جایی دیگر کپیبرداری شده باشد. در اینجا باید در روند کار، خلاقیتهایی را به کار برد تا کسب و کار به طور کامل کپی از دیگران نباشد. زیرا خیلی سخت است که از کسب و کاری که چند سال سابقه فعالیت خوب دارد، ایدهای را تقلید کرد و به موفقیت چشمگیری رسید. اما میتوان با خلاقیت کسب و کار را متمایز کرد. خوب است در اینجا مثالی را ببینید:
اپلیکیشنهای شیپور، دیوار، ایسام و … به طور کلی یک کار را انجام میدهند، اما زمانی که از آنها استفاده کنید، خواهید دید که سیاستهای کاری هر کدام متفاوت است، یعنی امکان دارد به یکی از آنها بتوان بیشتر اعتماد کرد. هر چند کارایی کلی این دست از اپلیکیشنها به این شکل است که به عنوان یک معرفیکننده یا واسطهی بین فروشنده و خریدار عمل میکنند. پس هر کدام تفاوتهای خاص خود را نیز دارند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/