صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۷ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

چرا قیمت خودرو افزایش یافت؟

بازار خودرو در شرایط فعلی با فرآیندهای غیر شفاف در معاملات روبرو است به نحوی که در یک مبادله خودرو، قیمت خودرو و زمان مبادله، جزئیات کیفی و ایرادات خودرو و طریقه تسویه وجوه میان دو طرف مبادله نامشخص و مبهم است.
کد خبر : 494962

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، خودروسازان ایرانی اگرچه امسال را بدون بحرانی جدی در تقاضا، پشت‌سر خواهند گذاشت، با این حال با توجه به مولفه‌های مختلف از جمله «قیمت»، «کیفیت» و «مشوق‌های خرید»، احتمال بروز این بحران طی سال آینده بسیار زیاد است.


عوامل موثر بر قیمت خودرو


برای درک بهتر روند قیمت خودرو در سال 99 بهتر است ببینیم، چه پارامترهایی بر قیمت خودرو اثر گذار است؟ شاید بتوان گفت پارامترهای پیدا و پنهان زیادی وجود دارد که از بیان کردن برخی از آنها معذوریم، اما مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت خودرو که می‌توان آنها را کنترل کرد عبارتند از:



  • قیمت ورق گالوانیزه

  • قیمت دلار

  • تقاضا

  • تحریم‌ها و کاهش مناسبات اقتصادی با تولیدکنندگان قطعات خودرو


اکنون درست در اوج ایام مقابله جهانی با کرونا و در روزهایی که غرب برای القای سیاست‌های تخریبی خود کمر بسته است، بازار خودرو بار دیگر یک سقوط آسمانی را تجربه می‌کند. پدیده‌ای تلخ که باز هم با ورود معنادار دولت محکوم به آرامش شده است.


مجادله شورای رقابت با ستاد تنظیم بازار و اساسا اینکه چه نهادی باید قیمت‌گذاری در صنعت خودرو را به عهده بگیرد، سابقه‌ای چندین و چند ساله دارد. خودروسازان عمیقا مخالف سیاست‌های شورای رقابت هستند اما از سوی دیگر جو عمومی جامعه با تصمیمات ستاد تنظیم بازار نیز سنخیت ندارد.


از سوی دولت به خودرو سازان بزرگ کشور اعلام شده است که قیمت خودرو های خود رو تا ۱۰ درصد افزایش دهند .


این روند سه سناریو را در پیش دارد :



۱. ادامه روند سخت‌گیرانه نظارت و محدودیت‌های شدید ثبت‌نام و در نتیجه حذف دلالان. در این سناریو شاهد شفافیت بازار و نزدیک شدن قیمت کارخانه به نرخ آزاد خواهیم بود که در نتیجه فروش‌های فوری نیز به سبد خودروسازان بازمی‌گردد.


۲. ادامه روند فعلی تا جایی که تحمل دولت کشش داشته باشد. به عبارت دیگر دولت که خود هزاران مشکل بزرگ‌تر از خودرو و در سطح بین‌الملل دارد دیگر توان بسیج نیروهای خود برای کنترل و نظارت را از دست می‌دهد. ولی به این دلیل که در مدت‌زمانی تقریبا مناسب کنترل‌های شدیدی اعمال کرده است، این شانه خالی کردن چندان نمود منفی نخواهد داشت.


۳. بدترین سناریوی ممکن شکستن مقاومت نیروهای نظارتی در همین ابتدای راه است. پدیده‌ای که واسطه‌های سرخورده به شدت به دنبال آن هستند. اگر نهادهای ناظر محدودیت‌های فعلی خود را در این نقطه تضعیف کنند نگاه‌ها به سمت روش‌های نامتعارف خرید و فروش برمی‌گردد و دوباره بساط سفته‌بازی به راه خواهد افتاد.


 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر