صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

«شفافیت آرا» در ایستگاه یازدهم بهارستان/ آیا وکلای ملت رأی خود را شفاف خواهند کرد؟

شفافیت آرا یکی از مهمترین مطالبات عمومی محسوب می‌شود و تمام رأی‌دهندگان و حتی آنهایی که در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکردند، مطالبه شفاف‌سازی آرای نمایندگان را دارند
کد خبر : 494877

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سعید امینی؛ مجلس یازدهم در شرایطی آغاز به کار می‌کند که انتظارات از این مجلس شدت گرفته است؛ از حل مشکلات اقتصادی و مبارزه با فساد گرفته تا شفافیت آرا در زمره انتظارات عمومی محسوب می‌شوند که نمایندگان ملت این انتظارات را به خوبی درک و در شعارهای انتخاباتی خود بر اجرای تک‌تک آنها تأکید کرده‌اند؛ بنابراین مجلس یازدهم رسالت مهمی برعهده دارد که می‌تواند با انجام صحیح این رسالت مهم، فرصت بازگرداندن بهارستان به رأس امور را به دست آورد.


شفافیت آرا یکی از مهم‌ترین مطالبات عمومی محسوب می‌شود و تمام رأی‌دهندگان و حتی آنهایی که در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکردند، مطالبه شفاف‌سازی آرای نمایندگان را دارند تا بدانند در مجلس چه می‌گذرد، نمایندگانشان به چه طرحی رأی مثبت یا منفی داده‌اند و علت رأی مثبت و منفی نماینده چه بوده است. در واقع تجربه مجلس در تصویب 20 دقیقه‌ای برجام و لوایح FATF و CFT سبب شده تا مردم خاطره خوبی از نبود شفافیت آرا در مجلس نداشته باشند، به خصوص اینکه برخی نمایندگان به دروغ، رأی مثبتش به چنین طرح‌هایی را در راستای فریب اذهان عمومی انکار می‌کنند.




بیشتر بخوانید:





در واقع طرح شفافیت آرا که در هشتم آذر سال ۱۳۹۶ مطرح و در تاریخ ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۷ با حمایت ۱۶۰ نماینده اعلام وصول شد؛ به دنبال این است تا بر اساس ماده ۱۲۱ جهت اطلاع مردم اسامی نمایندگان موافق، مخالفت و ممتنع منتشر شود. همچنین این طرح موجب می‌شود علاوه بر درج اسامی در مشروح مذاکرات، هیئت‌رئیسه  ملزم باشد نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکی به‌طوری‌که قابلیت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد، اقدام کند و تنها در موارد استثنایی با تقاضای ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس و با رأی موافق اکثریت مطلق حاضران، رأی‌گیری به‌صورت مخفی انجام خواهد شد، اما  متأسفانه دو فوریت این طرح در شهریور 98 با 103 رأی مخالف، 69 رأی موافق و 8 رأی ممتنع رد شد.


پرواضح است که مجلس دهم نه‌تنها در حوزه نظارت و کارآمدسازی قوانین عملکرد قابل قبولی نداشت، بلکه در حوزه شفافیت هم ضعیف کار کرده و نوک تیز پیکان انتقادات به سمت آن نشانه رفته است، بنابراین نمایندگان مجلس یازدهم تمامی این انتقادات را به خوبی درک می‌کنند و می‌دانند برای دچار نشدن به سرنوشت مجلس دهم حتماً باید در کنار انجام سایر اقدامات، شفافیت را به عنوان مهمترین مطالبه عمومی به مرحله اجرا درآورند؛ در غیر این صورت مجلس یازدهم هیچ تفاوتی با مجلس دهم نخواهد داشت.


فروزنده: شفافیت آرا در فضای غیرژورنالیستی بررسی شود


لطف‌الله فروزنده در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، شفافیت آرا را یکی از ابزارهای مهم و ضروری در راستای جلب اعتماد عمومی عنوان می‌کند و در همین رابطه می‌گوید: «شفافیت آرا می‌تواند به کارآمدی هرچه بیشتر مجلس یازدهم کمک کند؛ لذا مجلس یازدهم پیش از ورود به طرح شفافیت آرا در صحن علنی باید تمام ابعاد آن را مورد بررسی و جوانب آن را مدنظر قرار دهد و منطقی با چنین موضوع مهمی برخورد کند و در یک فضای ژورنالیستی به تصمیم‌گیری مبادرت نورزد.»



معاون پارلمانی دولت دهم مشخص کردن موضوعات مدنظر شفافیت آرا را  یک اصل مهم پیش از اجرای این طرح دانست و می‌گوید: «پیش از طرح شفافیت آرا، نمایندگان مشخص کنند برای چه موضوعی باید شفافیت آرا به کار گرفته شود یا برای چه موضوعی به کار گرفته نشود و این مسئله نیازمند مباحث کارشناسی است.»


البته اشاره فروزنده همانند بیشتر کارشناسان و سیاستمداران به این است که شفافیت آرا در خصوص مباحث مرتبط با صیانت از منافع ملی به کار گرفته نشود؛ چون درج اطلاعات و جزئیات جلسات مجلس در خصوص این موضوعات می‌تواند منافع ملی را به خطر اندازد.


آیا کمیسیون یا فراکسیون شفافیت آرا تشکیل شود؟


برخی از کارشناسان و نمایندگان معتقدند برای شفافیت آرا ابتدا باید سازوکار آن در مجلس تعیین یا کمیسیون و فراکسیونی در این خصوص شکل بگیرد، اما اغلب تحلیل‌گران و کارشناسان نیازی به تشکیل ساختار جدید در مجلس یازدهم احساس نمی‌کنند. فروزنده حول این محور به خبرنگار آنا می‌گوید: «نیاز نیست برای شفافیت آرا یک کمیسیون یا فراکسیونی در مجلس یازدهم تشکیل شود؛ زیرا سازوکارهای مورد نیاز این موضوع مهم در مجلس وجود دارد و نیازی نیست سازوکار تغییر یا کمیسیون و فراکسیونی اضافه شود.»


شیوه قیام و قعود منسوخ شده است


در کنار پیشنهاد ایجاد فراکسیون یا کمیسیونی با عنوان شفافیت آرا، برخی دیگر هم پیشنهاد کرده‌اند شیوه قیام و قعود به صحن مجلس شورای اسلامی اضافه شود و دستگاه‌های الکترونیکی از روی میز نمایندگان برداشته شود، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند شیوه قیام و قعود بسیار قدیمی شده و شمارش آرا را سخت می‌کند.



رضا روستاآزاد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و فعال سیاسی اصولگرا در این خصوص به خبرنگار آنا گفت: «اگر شفافیت آرا به صورت قیام و قعود هم انجام نشود، خیلی مهم نیست؛ چون چنین روشی قدیمی و امروزه فناوری‌های پیشرفته و مدرنی برای شفافیت آرا وجود دارد که نمایندگان اگر اراده کنند، از این ابزارها می‌توانند استفاده کرد.»


بر اساس این گزارش؛ شفافیت آرا از توان و ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند معجزه کند. در واقع از این طریق مردم و رسانه‌ها به عنوان چشمان بیدار جامعه می‌توانند به طور مداوم عملکرد نمایندگان ملت را تحت نظر قرار دهند تا رأی‌دهندگان در حوزه‌های انتخابیه، درباره نامزدهای انتخاباتی به راحتی تصمیم‌گیری کنند و فریب شعار و وعده‌های دروغ را نخورند و حتی براساس گفته رضا روستاآزاد می‌توان و یا بهتر است، شفافیت آرا را در قانون انتخابات گنجاند.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر