صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طرح ارزیابی مواد سرطان‌زا در خوراک دام کلید خورد

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و دامپزشکی از اجرای طرح تحقیقاتی «ارزیابی سطوح مایکوتوکسین‌ها در خوراک دام، طیور و آبزیان» خبر داد و گفت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه دیگر شاهد تولید خوراک دام سنتی در مزارع پرورشی دام، طیور و آبزیان نباشیم.
کد خبر : 49439

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی، عباس عباسی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان دامپزشکی کشور در حوزه خوراک دام، موضوع سلامت و امنیت غذایی است، افزود: به همین منظور پایش کیفیت خوراک دام و طیور مصرفی در دستور کار قرار دارد.


وی تصریح کرد: پس از 5 سال کار تحقیقاتی و پایش اطلاعات، سال گذشته شعار «دام سالم، غذای سالم، انسان سالم» به «خوراک سالم، دام سالم، غذای سالم، انسان سالم» تغییر یافت، که این امر نشان‌دهنده اهمیت خوراک دام مصرفی و چتر حمایتی کارخانجات است.


مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: بخش خصوصی ما فعال و خوداتکاست و با اجرای طرح‌های تحقیقاتی و علمی اجازه نمی‌دهد که مواد اولیه کم‌کیفیت در کارخانجات خوراک دام به عنوان پراهمیت‌ترین حلقه زنجیره تامین پروتئین مورد مصرف قرار گیرد.


عباسی بیان کرد: سرمایه انسانی، علمی و تکنولوژیکی که در کارخانجات خوراک دام وجود دارد، بااهمیت است. به گونه‌ای که اگر 100 درصد مواد اولیه واحدها وارداتی باشد با پتانسیل‌هایی که در کارخانجات خوراک دام وجود دارد، می‌توان ارزش افزوده بالایی ایجاد کرد.


صادرات 10 درصد خوراک دام و طیور تولیدی در برنامه ششم


رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران نیز با بیان اینکه برای خروج از اتکای به نفت باید به بخش خصوصی توجه شود، گفت: عواملی مانند مقررات، استانداردها در موفقیت و سودآوری بنگاه اثر می‌کند اما حل این مسائل خارج از توان بنگاه ها و بخش خصوصی است.


مجید موافق قدیری افزود: بررسی آثارعضویت به سازمان تجارت جهانی و ایجاد آمادگی‌های لازم کارخانجات خوراک دام و حرکت به این سمت از وظایف انجمن بوده که در دستور کار ما نیز قرار دارد.


وی تصریح کرد: درصورتی که سیاست گذاران اقتصادی تعرفه واردات مواد اولیه را افزایش دهند در واقع احتمال میزان قاچاق را بالا برده‌اند. این خاص منطقه ما نیست و در آمریکا و اروپا هم مصداق دارد.


رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان اینکه با وصل شدن بازارهای مالی و جهانی شدن، باید دقیق‌، عمیق‌ و همه جانبه‌تر به مسائل واردات و صاردات توجه شود، گفت: انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با همین دیدگاه و الگو و با یک برنامه ریزی 5 ساله به دنبال افزایش کیفیت محصولات کارخانجات خوراک دام است تا بتوان، در برنامه ششم توسعه حداقل 10 درصد از کل خوراک دام تولیدی کشور صادر شود.


مایکوتوکسن‌های سرطان‌زا برای انسان در خوراک دام و طیور


عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه درباره اجرای این طرح در کشور گفت: مایکوتوکسن‌ها یا سموم قارچی متابولیت‌های ثانویه‌ای هستند که در اثر رشد کپک‌ها یا مخمر تولید می‌شوند.


عالی‌مهر با بیان اینکه این سموم هم از نظر بهداشت انسانی و هم بهداشت دامی اهمیت دارند، اظهار کرد: تعدای از این سموم مانند آفلا توکسین‌ها به دلیل سرطان‌زا بودن برای انسان از اهمیت ویژه‌ای در حوزه بهداشت مواد‌غذایی برخودارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر