شرکتهای راهسازی میتوانند ماشینآلات وارد کنند/ بودجه امسال منسجمترین بودجه تاریخ وزارتخانه است
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ساختمان وزارت راه پذیرای اعضای انجمن شرکتهای راهسازی ایران بود و از نزدیک در جریان خواستهها و مشکلات این مجموعه برای پیشبرد برنامهها و پروژههای آنها قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه اظهار کرد: بدون شک باید متشکر و قدردان همه عزیزانی باشیم که در عرصه ساخت راه در کشور فعالیت دارند.
وی افزود: حقیقت این است که شرکتهای راهساز به خصوص مجموعههایی که با وجدان کار میکنند، عملکردشان ماندگار خواهد بود و این تنها یک کار دنیایی نیست، به همین خاطر باید با یک ایمان راسخ به این کار اهتمام ورزید.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۹ تأکید کرد: این وزارتخانه منسجم ترین لایحه بودجه تاریخ این وزارتخانه را شامل پیشنهادات مشخص با همه جزئیات، اعداد و ارقام، راهکارهای نوین و خلاقانه را برای سال ۹۹ تهیه و در یک بسته کامل تقدیم دولت کرد.
وی افزود: با حمایت رئیسجمهوری و سازمان برنامهوبودجه و در نهایت مجلس شورای اسلامی این بودجه به ثمر نشست و امیدواریم در ادامه شاهد نتایج قابلتوجه در سال جاری باشیم.
وی تصریح کرد: در این اوضاع خاص بودجه که کارها را سخت کرده است، واقعاً جا دارد از زحمات مجموعه معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تشکر داشته باشیم که برای نخستین بار کاری کردند که به معنای واقعی مدیریت بودجه داشت.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در سال ۹۹ با تأکید رئیسجمهوری باید با اهتمامی ویژه پروژهها هرچه زودتر تکمیل و بهرهبرداری شود، اظهار کرد: بهواسطه مسئله کرونا چندهفتهای از افتتاحها عقب ماندهایم و باید با تلاش بیشتر سبد افتتاحها را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در مسیر پیشبرد برنامههای توسعهای کشور به خصوص بابت پروژههای وزارت راه و شهرسازی انجام گرفت، نقد شدن اسناد خزانه توسط دولت است، اسنادی که واقعاً خستهکننده بود هم اکنون نقد بوده و این یک تحول در مسیر توسعه به حساب میآید.
اسلامی در پاسخ به موضوع مربوط به مسائل نظام فنی و اجرایی با اشاره به این که باید اقدامات و تدابیر لازم در این زمینه انجام شود، گفت: برای این موضوع لازم است که یک نفر مسئول این کار باشد تا با تعامل کامل با انجمن راهسازی کشور کارها پیش برود.
وی افزود: بنابراین باید با هماهنگی سازمان برنامه و با ورود به این موضوع یک تأثیرگذاری جدی را شاهد باشیم. به همین خاطر در بحث مشارکت و حضور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ابلاغی خواهیم داشت که در این فرآیندها نقش داشته باشند.
محمد اسلامی در پاسخ به بخش دیگری از خواستههای انجمن راهسازان کشور در موضوع نوسازی ناوگان راهسازی، با تأکید بر اینکه باید تحولی در این امر رخ دهد، اظهار داشت: هم اکنون دو مصوبه وجود دارد که یکی برای واردات ماشینآلات راهسازی سنگین با ۵ سال سابقه ساخت و دیگری کامیون با سابقه ۳ سال ساخت است، قطعاً این دو مصوبه کمک خواهد کرد و در صورت مشخص بودن مرجع ارز و تائید آن توسط بانک مرکزی این موضوع میتواند کمک زیادی به نوسازی ناوگان راهسازی کشور کند.
* شرکتهای راهسازی هم میتوانند در طرح نوسازی ناوگان ثبتنام کنند
وی افزود: به همین خاطر به سازمان راهداری و حملونقل جادهای ابلاغ شده است که شرکتهای راهسازی نیز بتوانند در طرح نوسازی ناوگان ثبتنام کرده و از این فرصت خوب بهره ببرند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکتهای راهسازی در هماهنگی با صادرکنندگان میتوانند از محل ارزهایی که خارج از کشور دارند و با هماهنگی بانک مرکزی ماشینآلات وارد کنند و این فرصت خوبی است تا شرکتهای راهسازی بتوانند اقدام به نوسازی ناوگان خود کنند.
وی ادامه داد: در همین زمینه سازمان راهداری و حملونقل جادهای در شرف امضای قرارداد با هپکو برای ساخت ۶۰۰ دستگاه ماشینآلات راهسازی است که میتوان با گسترش این میزان به ۲۰۰۰ دستگاه، شرکتهای راهسازی هم از توان این مجموعه بهره ببرند، همچنین در سال جاری که سال جهش تولید نامگذاری شده است، میتوان با بهرهگیری از اعتبارات تبصره ۱۸ این فرصت را مضاعف کرد.
وی افزود: در بحث لاستیک هم با هماهنگی با سازمان راهداری این امکان وجود دارد که شرکتهای راهسازی خدماتی دریافت کنند تا به این شکل جلوی سوءاستفاده کنندگان و دلالان گرفته شود و از یک مسیر درست تدارکات لازم برای ناوگان این شرکتها انجام گیرد.
محمد اسلامی در پاسخ به درخواست مؤکد شرکتهای شرکتکننده در جلسه در خصوص ضرورت اعلام تعرفههای جدید آزادراهی با بیان این که موضوع در دست بررسی است، اظهار امیدواری کرد جمعبندیهای لازم ظرف هفتههای آتی انجام شود.
اسلامی همچنین با تأکید بر ضرورت تحول در موضوع سرمایهگذاری حداکثری برای توسعه راههای کشور بهویژه آزادراهها و بزرگراههای اصلی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه بهحکم مترقی بند ۶ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۹۹ که با پیشنهاد و پیگیری وزارت راه و شهرسازی برای اولین بار در لایحه و سپس قانون بودجه درج شده است، امکان توسعه سرمایهگذاری بخش خصوصی کاملاً فراهم شده و خوشحالیم این حکم را برای اولین بار مطرح کردیم.
وی در پایان با تأکید بر عزم وزارت راه و شهرسازی برای استفاده بهینه از بازار سرمایه برای تأمین منابع مالی پروژههای این وزارتخانه اظهار داشت: بیش از ۱۲ پروژه آزادراهی و ریلی در حال آماده شدن برای عرضه در بازار بورس هستند.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/