صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
خاندوزی در صحن علنی مجلس:

مرکز آمار اطلاعات خود را از شاخص‌های عدالت بیان کند/ بانک مرکزی برنامه خود را برای سلامت بانکی ارائه کند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: با توجه به اینکه رهبری در افتتاحیه مجلس یازدهم فرمودند که نمره ما در عدالت خوب نیست لازم است تا مرکز آمار ظرف یک ماه گزارشی از نمره عدالت در کشور مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی به مجلس ارائه کند.
کد خبر : 494244

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سید احسان خاندوزی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس درباره برنامه‌های ضد تورمی رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق بررسی‌های کارشناسی کشور ما اگر 6 سال مستمراً نرخ رشد هشت درصد اقتصادی را تجربه کند، درآمد سرانه‌ آن به سال 1390 برمی‌گردد! در این صورت سیاست حمایتی دولت در این زمینه چه خواهد بود؟


وی به لزوم داشتن آمار از شاخص‌های عدالت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه رهبری در افتتاحیه مجلس یازدهم فرمودند که نمره ما در عدالت خوب نیست لازم است تا مرکز آمار ظرف یک ماه گزارشی از نمره عدالت در کشور مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی به مجلس ارائه کند. کشورهای OECD این کار را انجام می‌دهند اما با تعریف خودشان از عدالت. تعریف جمهوری اسلامی ایران از عدالت چیست؟ و چرا ما در این سال‌ها نمره پایینی اتخاذ کردیم؟


خاندوزی در خصوص سخنان رئیس کل بانک مرکزی در صحن مجلس درباره هدفگذاری تورم تصریح کرد: یکی از نکاتی که رئیس کل بانک مرکزی بیان کردند درباره هدفگذاری تورم است. ضرورت دارد شفاف شود که در سال 1399 و 1400 هدف بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی چه نرخ تورمی است؟ اگر پیش‌بینی‌های اساتید اقتصاد دانشگاه‌ها تورم 24 یا 25 درصدی است آیا 22/5 درصد نشانه تلاش فوق‌العاده جدی ماست یا نشان از اثرات رکود اقتصادی است که خود را در تورم پایین‌تر نشان می‌دهد.


این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود به شرایط مدیریت ریالی در بانک‌ها اشاره کرد و گفت: مسئله مدیریت چرخه ریال در شرایط فعلی اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد. ای کاش بانک مرکزی در این برنامه‌ خود را اعلام می‌کرد. در حال حاضر تراکنش‌های درون بانکی به صورت دقیق و آنلاین توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشاهده نمی‌شود. ما تا زمانی که بر چرخه ریال، حکمرانی خودمان را تقویت نکنیم، هرگونه اتفاقی ممکن است در بازارهای مختلف رخ دهد.


وی در خصوص سلامت نظام بانکی نیز گفت: نکته بعدی درباره سخنان رئیس کل بانک مرکزی در خصوص سلامت بانکی و بانک‌های ناتراز است. بانک مرکزی باید بیان کند که هدف‌گذاری‌‌شان در شاخص‌های سلامت بانکی چیست؟ و این را در چه گزارش‌هایی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند؟ چه برنامه‌ای برای خروج بانک مرکزی از تصدی‌گری یک بانک خصوصی یا شبه‌خصوصی وجود دارد؟ این تعارض منافع بانکدار مرکزی و تصدی‌گری یک بانک را بانک مرکزی ما چطور حل خواهد کرد؟


خاندوزی در پایان سخنان خود به موضوع تسهیلات تکلیفی و نقش آن در رشد نقدینگی اشاره کرد و بیان کرد: آقای دکتر همتی به درستی بر مسئله تسهیلات تکلیفی اشاره کردند اما به واقع چقدر سهم تسهیلات تکلیفی در رشد نقدینگی ماست؟ اساساً سهم تسهیلات تکلیفی در کل تسهیلات بانکی چقدر هست که ما معضلات اساسی بانکداری را رها می‌کنیم و از مجلس فقط و فقط این خواسته را مکرراً می‌خواهیم که هیچ تکلیفی در حوزه بانکی به سیستم بانکی تحمیل نکند. به نظر می‌رسد اگر این فهرست تعهدات سازمان محترم برنامه و بودجه، بانک محترم مرکزی برای مجلس یازدهم روشن و شفاف باشد، ما از این پس برنامه‌ای خواهیم داشت که طبق آن تعهدات مشترک کمک کنیم.


انتهای پیام/4141


انتهای پیام/

ارسال نظر