صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۳ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴
مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ایران:

سالانه 100 میلیون تن مواد غذایی در ایران تولید می‌شود

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ایران در همایش صنایع غذایی – بررسی ارتباط بین صنعت و غذا و روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه - واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه غذا یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای هر فردی در طول زندگی است، گفت: سالانه 100 میلیون تن مواد غذایی در ایران تولید می‌شود.
کد خبر : 49415

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر هدایت حسینی اظهار کرد: براساس آمار حدود ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از گرسنگی ظاهری و بالغ بر ۲ میلیارد نفر از گرسنگی پنهان رنج می‌برند که این امر خود دلیلی بر توجه ویژه به بحث غذا و افزایش کیفیت مواد غذایی است.


وی ادامه داد: در ایران تولید مواد اولیه غذایی در حوزه‌های دریایی، کشاورزی و دامی شرایط مطلوبی دارد. حدود ۵۰ میلیون هکتار زمین زراعی مناسب در ایران وجود دارد که ۲۰ میلیون هکتار از آن اکنون زیر کشت است و سالانه ۱۰۰ میلیون تن مواد اولیه غذایی تولید می‌شود.


عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: مشکل ما در فراوری مواد اولیه غذایی است، فراوری درست و مناسب موجب افزایش ارزش ماده غذایی و کاهش ضایعات آن و در ‌‌نهایت بالارفتن ارزش افزوده می‌شود.


وی با بیان اینکه فراوری مواد غذایی و سالم‌سازی آن از مهم‌ترین وظایف متخصصین صنایع غذایی است، اضافه کرد: امروز مردم به سلامت ماده غذایی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و این فرصت خوبی را برای تولید غذای سالم و با کیفیت ایجاد کرده است.


حسینی ادامه داد: تولید مواد غذایی با کیفت و سودمند تنها توسط یک حوزه صورت نخواهد گرفت، بلکه نیازمند زنجیره‌ای شامل تولید کننده، حمل و نقل آن، شرایط نگهداری، افزایش کیفت و فراوری بوده و لازمه اصلی آن تأمین اصول فنی و بهداشتی است.


رئیس واحد علوم و تحقیقات: در واحد علوم و تحقیقات که به عنوان یکی از مراکز بزرگ تحصیلات تکمیلی در کشور شناخته شده است، علاوه بر افزایش کیفیت آموزش و رویکرد تحقیقاتی، بحث کار آفرینی و ارتباط موثر آن با صنعت و سایر بخش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

وی گفت: با توجه به تغییر الگوی زندگی مردم و کم تحرک شدن آن‌ها، تولید غذاهای فراسودمند در دستور کار اکثر کشور‌ها قرار گرفته است، غذاهایی که در عین حفظ طعم، رنگ و بوی قابل قبول از ارزش غذایی بالا و سلامت کاملی برخوردار بوده همچنین باعث ارتقاء سلامت مصرف کننده نیز شوند.


وی با بیان اینکه در کشور حدود ۱۲ هزار واحد تولید کننده مواد غذایی وجود دارد، تصریح کرد: معتقدم در حوزه تولید مواد غذایی و صنایع غذایی نیازمند حضور فعال متخصصین این عرصه در محورهای گوناگونی نظیر نگاه سلامت محور به مواد غذایی، نوآوری در تولید، علم محور شدن در حوزه صنایع غذایی از جمله آنها است.


دبیر انجمن نان‌های ماشینی ایران و مدیر عامل شرکت نان آوران نیز در همایش صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات، گفت: از سال ۱۳۷۹ فعالیت در صنعت نان را شروع کردم، در اوایل بسیار کار دشوار بود، زیرا در آن زمان هیچگونه بسته بندی‌ای در نان صورت نمی‌گرفت و غالب نان تولیدی را نان‌های سنتی تشکیل می‌دادند که با سعی و تلاش و همکاری همکاران جوانی نظیر شما دانشجویان این توانستیم مسیر موفقیت را طی کنیم.


علیرضا مروت‌پور با بیان اینکه کار تولیدی بسیار سخت و دشوار است و با مشکلات فراوانی روبرو است، افزود: هرگاه با ایمان، اعتقاد، امید، کوشش و صداقت فعالیتی را آغاز کنید بدون شک به موفقیت دست خواهید یافت.


تربیت متخصص توام با فعالیت عملی در صنعت، عملکرد مجموعه علوم و تحقیقات را شکل می‌دهد


دکتر علی عباسپور هم در این همایش که با حضور جمعی از متخصصان و صنعتگران برگزار شد، با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات تنها واحدی است که دانشکده‌ای تخصصی در زمینه صنایع غذایی دارد، گفت: زمانی می‌توان گفت همایش‌ها سودمند بوده‌اند که از دستاوردهای آن‌ها بتوان در رفع مشکلات و ارائه راهکار بهره جست.


رئیس واحد علوم و تحقیقات افزود: در واحد علوم و تحقیقات که به عنوان یکی از مراکز بزرگ تحصیلات تکمیلی در کشور شناخته شده است، علاوه بر افزایش کیفیت آموزش و رویکرد تحقیقاتی، بحث کار آفرینی و ارتباط موثر آن با صنعت و سایر بخش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


عباسپور با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی، تصریح کرد: معتقدم دانشگاه‌ها و صنایع بدون همکاری با هم پیشرفت چشمگیری نخواهند داشت. علم همراه با عمل از مهم‌ترین علل پیشرفت و ترقی در هر کشور محسوب می‌شود.


وی با توجه به ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی واحد علوم و تحقیقات به واسطه حضور دانشجویان جوان، مستعد و استادان برجسته آن، اضافه کرد: در این مجموعه که واحدی جامع مطرح می‌شود یکی از اهداف مد نظر، آموزش همراه با فعالیت‌های عملی در صنایع مختلف کشور است، که در همین راستا تفاهم نامه‌های همکاری متفاوتی با مراکز تحقیقاتی و اجرایی منعقد شده است.


عباسپور با بیان اینکه بحث غذا و مواد غذایی تأثیر مستقیمی بر اقتصاد و اقتدار هر کشوری دارد، گفت: تولیدات مواد غذایی حتی به مراتب بیش از نفت می‌تواند در اقتصاد و اقتدار یک کشور سهم داشته باشد، زیرا دغدغه اصلی مردم در هر جامعه بحث سبد مواد غذایی است. با توجه به اینکه ایران کشوری چهارفصل است می‌توان از آن به بهترین شکل برای رشد هرچه بیشتر اقتصادی کشور کمک گرفت.


۳۸ تا ۴۰ درصد اقتصاد در هر خانواده به سبد غذایی خانواده اختصاص دارد


دبیر انجمن متخصصان صنایع غذایی ایران و مدیر عامل جهاد استقلال نیز در این همایش با بیان اینکه بحث خوراک مردم موضوعی اساسی و مهم است، گفت: تولید مواد و محصولات غذایی نیازمند زنجیره تولید از ابتدای فرایند تولید مواد اولیه تا تولید محصول غذایی است و باید همخوانی مناسبی در این زنجیره وجود داشته باشد. نبود این زنجیره باعث کاهش کیفیت محصولات خواهد شد.


شافعی نیا با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی ۳۸ تا ۴۰ درصد اقتصاد در هر خانواده به سبد غذایی خانواده اختصاص دارد، گفت: این آمار نشان دهنده اهمیت غذا در هر خانواده است، بنابراین تهیه و تولید غذای سالم و با کیفیت وظیفه مهمی است که بر عهده دست اندرکاران این صنعت قرار دارد

محمدرضا شافعی نیا ادامه داد: فراوری مواد غذایی از مهم‌ترین بخشهای تولید محصولات غذایی است که اگر به خوبی صورت گیرد به افزایش ارزش افزوده، سلامت و کیفیت و کاهش قیمت تمام شده منجر خواهد شد.


شافعی نیا با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی ۳۸ تا ۴۰ درصد اقتصاد در هر خانواده به سبد غذایی خانواده اختصاص دارد، اضافه کرد: این آمار نشان دهنده اهمیت غذا در هر خانواده است، بنابراین تهیه و تولید غذای سالم و با کیفیت وظیفه مهمی است که بر عهده دست اندرکاران این صنعت قرار دارد.


روزانه به طور میانگین در خانواده‌های ایرانی ۳۲۰ گرم نان مصرف می‌شود


عضو هیات علمی دانشکده صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات هم در این همایش گفت: در بین مواد غذایی که مورد مصرف قرار دارد یکی از مهم‌ترین و کامل‌ترین آنها، نان است. براساس آمار منتشره از فائو حدود ۷۰ درصد انرژی غذایی در کشورهای خاورمیانه را نان تشکیل می‌دهد.


دکتر سید مهدی سیدین با بیان اینکه در ایران روزانه بطور میانگین ۳۲۰ گرم نان توسط هر خانواده ایرانی مصرف می‌شود، افزود: تولید نان به روش صنعتی مزایایی نظیر رعایت بیشتر موازین بهداشتی، ارزش غذایی بالا‌تر به دلیل زمان پخت بیشتر و قرار نگرفتن در برابر حرارت مستقیم، مدت زمان نگهداری بیشتر، اتلاف انرژی کمتر است در مقابل نان سنتی به دلیل لقمه پذیر بودن و ذائقه آن است که مردم تمایل به استفاده از آن دارند.


رئیس دانشکده علوم و مهندسی صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش با بیان اینکه اکنون ۱۹ استاد تمام وقت، ۱۱ استاد نیمه وقت در این دانشکده مشغول به فعالیت هستد، گفت: ۱۶۱۵ دانشجو در مقطع کار‌شناسی و ۵۷۱ دانشجو د در مقطع کار‌شناسی ارشد و ۵۶ دانشجوی در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند و سالانه حدود ۴۰۰ دانشجو از این دانشکده فارغ التحصیل می‌شوند.


دکتر مهرداد قوامی ادامه داد: رشته‌های بسته بندی مواد غذایی، مهندسی مواد غذایی فراوری زیستی تأیید شده‌اند که از سال آینده اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته‌ها خواهیم کرد. همچنین رشته کارآفرینی مواد غذایی نیز در دست اقدام برای راه اندازی در این واحد است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور رفاه حال دانشجویان برای انجام پژوهش و کار آموزی با شرکت‌ها و سازمانهای مختلفی قراردادهایی امضاء کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان شرکت مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سینا، بهنوش زمزم و.. را نام برد.


انتهای پیام/

ارسال نظر