صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
توسط انتشارات سوره مهر؛

«پاره‌‏های انسان‏‌شناسی جنگ و شهادت» منتشر شد

جلد اول مجموعه مقالات «پاره‏‌های انسان‌‏شناسی جنگ و شهادت» به کوشش میثم مهدیار و سیروس ذوالفقاری منتشر شد.
کد خبر : 492245

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در کتاب «پاره‏‌های انسان‌‏شناسی جنگ و شهادت» هشت مقاله ترجمه و یک تألیف در کنار هم قرار گرفته‌‏اند. وجه مشترک این مقالات علاوه بر قلمرو آنان، یعنی مقوله جنگ و مفهوم شهادت در ایران، روش آن‏هاست.


عمده این مقالات ذیل روش نشانه‏‌شناسی و زیبایی‏‌شناسی انتقادی قرار می‏‌گیرند و در برخی از مقالات نویسندگان تلاش کرده‏‌اند رویکردی پدیدار‏شناسانه در فهم مقوله دفاع مقدس و جنگ هشت‌‏ساله ایران از طریق تحلیل بازنمایی آن در ادبیات، هنرهای تجسمی و نیز فرهنگ و هنر عامه اتخاذ کنند.


در مقاله اول، «شهادت در فرهنگ سیاسی ایرانیان»، پیشینه مفهوم شهادت در ادبیات کلاسیک و معاصر و دیدگاه روشن‏فکران معاصر ایرانی بررسی شده است. مقاله دوم، «‏خاطرات رستگاری‏‌بخش: پرتره‏‌نگاری در مراسم یادبود»، به بررسی پیشینه پرتره‏‌نگاری در سنت شیعی و تداوم آن در دفاع مقدس پرداخته است.


«‏هنر دیواری در ایران پس از انقلاب» عنوان مقاله سوم این مجموعه است که در آن سنت دیوارنگاری در ایران بعد از انقلاب و تطورات و نسبت آن با قدرت با بررسی نمونه‏‌هایی از آن در شهر تهران از سوی نویسنده تحلیل شده است. در مقاله سوم، «‏پوسترهای ایرانی درباره جنگ ایران و عراق»، نیز سه پوستر از مجموعه پوسترهایی که در زمانه جنگ از سوی هنرمندان ایرانی تهیه شده‏‌اند از طریق نوعی نشانه‏‌شناسی و زیبایی‏‌شناسی انتقادی بررسی شده‏‌اند. مانند سه مقاله قبلی، «‏مطالعات تمثیل‏‌شناسی بر روی پیکر شهدا» 6 پوستر از پوسترهای انقلاب و دفاع مقدس راـ که مربوط به قبل، حین و بعد از انقلاب بوده‏ به صورت تطبیقی تحلیل و بررسی کرده است.


در مقاله ششم، «‏نقاشی‏‌های مربوط به جنگ و سفر زیارتی در ایران»، نقاشی‏‌های دیواری ناصر پلنگی در مسجد جامع خرمشهر، که از مناطق زیارتی کاروان‏‌های راهیان نور در ایران است، به صورت تطبیقی با نقاشی‏‌های دهه بیست در آلمان پس از جنگ جهانی اول بررسی شده است. مقاله «‏تفاوت‏‌ها در نحوه نمایش تصاویر شهدا در فضاهای خصوصی و عمومی جنوب تهران» به بررسی تطبیقی دیوارنگاره‏‌ها و بیلبوردهای منطقه علی‏‌آباد (خزانه) در جنوب تهران با آلبوم‌‏های خصوصی و فضاهای خانوادگی خانواده شهدا پرداخته است.


مقاله هشتم تلخیصی از کتاب نفیس ‏راز جعبه آیینه است که در آن نویسنده با رویکردی انسان‏‌شناختی و با روش نشانه‏‌شناسانه به بررسی جعبه آیینه‏‌های مزار شهدا در جامعه ایرانی پرداخته است. در مقاله آخر، «موزه شهدا در تهران، تجسم خاطرات در ایران پس از انقلاب»، نیز کارکردهای فرهنگی و اجتماعی موزه شهدا و تفاوت‏‌های آن با مفهوم مألوف موزه مدرن بررسی شده است.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر