صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۳ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴
سمینار آشنایی با اندیشه‌های شهید بهشتی در واحد نجف‌آباد برگزار شد

ورعی: خودکامگی حتی در راه اجرای‌ حق، حق را پایمال خواهد کرد

سمینار بررسی و آشنایی با افکار و اندیشه‌های شهید دکتر بهشتی با حضور دانشجویان و استادان دانشکده حقوق٬ الهیات و معارف اسلامی واحد نجف‌آباد برگزار شد.
کد خبر : 49173

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، استادیار حقوق دانشگاه شهید بهشتی با توضیح در باره اندیشه‌های شهید بهشتی در زمینه حقوق ملت در قانون اساسی گفت: شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی نقش تعیین کننده‌ای داشت.


حجت‌الاسلام سید جواد ورعی معتقد بود: آرای عمومی پشتوانه قانونیت و نفوذ و تاثیر حکومت است. بهترین نوع حکومت و اداره کشور٬ حکومت و مدیریتی است که قدرتش را از حمایت عموم بگیرد نه از سرنیزه و هیچ عامل دیگری و این در حالی است که نقش مشورت در قرآن و اسلام بیش از هر چیز در راستای کامل تر بودن تصمیم گیری هاست. چرا که وقتی افراد بیشتری از صاحب نظران در یک تصمیم دخالت دارند تاثیر بیشتری بر روی حسن انجام آن خواهند گذاشت.


وی با توجه به اصل 56 قانون اساسی که حاکمیت مردم در آن مطرح است، به نقل از شهید بهشتی افزود: ولایت و امامت امت از آن فقیه جامع الشرایط است که اکثریت مردم اورا به عنوان رهبری شناخته و پذیرفته باشند. فقیه٬ فرد باشد یا شورا به هر حال با انتخاب یا پذیرش مردم سر و کار دارد. تا انتخاب مردم نباشد، تمامیت و شانیت ندارد. ما حتی برای آنچه که حق می‌دانیم نباید به تحمیل روی بیاوریم. ملت ما باید بداند اگر می‌خواهند این انقلاب به خوبی به ثمر برسد، بیش از هر چیز باید اجرای قوانین انقلاب از راه قدرت قانونی و نظم اداره اسلامی صورت بگیرد و هرگونه خودکامگی حتی در راه اجرای‌ آنچه حق به نظر می رسد حق را پایمال خواهد کرد.


مدیر گروه حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی نیز با توجه به آیه 25 سوره حدید گفت: خداوند در این آیه مردم را حاکم بر سرنوشتشان قرار می دهد. این را نباید نادیده گرفت که دموکراسی در دل قرآن جای دارد و چیزی خارج از آن نیست


دکتر سید محمد هاشمی با بیان اندیشه‌ها و منش دکتر بهشتی خاطرنشان کرد: در افکار بهشتی تلفیقی از نوگرایی و اصالت محوری دینی وجود دارد؛ زیرا او هم تحصیلات دانشگاهی و هم تحصیلات حوزوی داشت. وی از قبل از انقلاب هم انقلابی بود یعنی هم به صورت انقلابی تحولات را بررسی می‌کرد و هم جامعه را با افکار خود به سمت انقلاب سوق داد. بهشتی در پیروزی انقلاب نقش کلیدی و مدیریتی داشت. حضور پر رنگ در شورای انقلاب و مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنین دیوان عالی کشور مصداق بارز این موضوع است. وی همواره می‌کوشید با استفاده از مکالمات فقهی و مندرجات تجدد گرایانه بین این دو فضای فکری الفت و هم سویی برقرار کند و این اقدام منجر به عقلانی شدن اصول قانون اساسی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر