صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۳۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴

آموزش جراحی به کمک متخصصان هالیوود + ویدئو

بیمارستان کودکان بوستون در اقدامی عجیب، برای آموزش بهتر به جراحان تازه‌کار، به جای استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری، از متخصصان هالیوود برای ساخت «مدل جراحی» کمک گرفته است.
کد خبر : 49170

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت بیمارستان بوستون، در بازار کار امروز انواع مختلفی از شراکت و همکاری در پروژه‌های گوناگون اتفاق می‌افتد اما همکاری یک بیمارستان با یک شرکت جلوه‌های ویژه، از عجیب‌ترین همکاری‌هاست.


بیمارستان کودکان بوستون در آمریکا که مدتی است روی نمونه‌های شبیه‌سازی جراحی کار می‌کند، به این نتیجه رسید که برای ساخت آدمک‌هایی که جراحان قرار است با آنها تمرین کنند، به سراغ شرکت «فرکچرد FX» یکی از معروف‌ترین شرکت‌های جلوه‌های ویژه هالیوود در زمینه بدن انسان برود.


استفاده از مولاژ و آدمک‌های پلاستیکی برای نشان دادن اندام‌های انسان به دانش‌آموزان و دانشجویان، قدمتی 100 ساله دارد اما اکنون این مولاژ‌ها به قدری پیشرفت کرده‌اند که برای شبیه‌سازی شرایط یک جراحی واقعی، از آنها استفاده می‌شود.


بیمارستان کودکان بوستون برای تکمیل پروژه خود و برای اینکه بافت‌ها و شرایطی که پزشک جراح با آن روبه‌روست، به بهترین شکل نماینده وضعیت واقعی باشد، از شرکت FX در هالیوود درخواست همکاری کرد.


FX یکی از قدیمی‌ترین و از پیشگامان جلوه‌های ویژه است و تخصصش در زمینه ساخت جلوه‌های ویژه پزشکی و بدن اسنان است.


این شرکت در اوایل دهه 1900 کار ساخت جلوه‌های ویژه سریال «نیک» را که درباره پزشکان و جراحی بود، انجام داد و پس از آن هر روز در این زمینه پیشرفت کرد.


بیمارستان بوستون در اعلامیه خود گفته است که می‌خواسته با این کار نسبت واقعی بودن مدل‌های جراحی و حسی را که جراح در حین کار با آنها دارد بهبود بخشد.


حاصل همکاری پزشکان بیمارستان بوستون و متخصصان جلوه ویژه FX مدل‌هایی شده است که نه‌تنها واقعی به نظر می‌رسند، بلکه حتی واقعی احساس می‌شوند.


بیمارستان بوستون در این‌باره اعلام کرد: «نمونه‌های ساخته شده دارای بافت‌هایی کاملا شبیه مغز انسان، خونی کاملا شبیه خون انسان که در نقاط درست جاری می‌شود و وقتی که جراح یک کتر (میله مخصوص جراحی) را داخل بدن می‌کند حسی کاملا شبیه حس یک جراحی واقعی دارد و حتی بافت‌هایی که مانند بافت انسان نبض دارند، دارد».


تیم FX برای ساخت این مدل‌ها، با راهنمایی پزشکان، مواد جدیدی ساخته و هر بار به پزشکان داده است تا میزان واقعی بودن آن ‌را بسنجند.


تا امروز مدل‌های ساخته شده، برای شبیه‌سازی پیوند قلب و حتی جراحی سخت تومورهای مغزی از طریق EVT (جراحی با استفاده از دوربین آندوسکوپی که داخل بافت فرستاده می‌شود) و برداشتن موانع جریان مایع مغزی، همگی با موفقیت امتحان شده است و میزان بسیار بالایی از واقعی بودن را ارائه کرده‌اند.



تصویر سمت چپ یک عمل واقعی مغز با روش ETV را نشان می‌دهد و تصویر سمت راست همین جراحی را که با مدل‌های تازه شبیه‌سازی شده است


نمونه‌های زیادی از این مدل‌ها در این همکاری ساخته شده که بسیاری از آنها برای جراحی‌هایی مانند «کام شکافته» که در کودکان شیوع دارد، اختصاص دارند. بیمارستان بوستون قصد دارد برای درآمدزایی، این مدل‌ها را برای فروش به بیمارستان‌های دیگر ارائه دهد و پس از دریافت سفارش، کار تولید را به عهده FX بگذارد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: هالیوود
ارسال نظر