صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۲ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴

استاد دانشگاه تربیت مدرس: با مدیریت مناسب می‌توان تاثیر شوک‌های درآمدهای نفتی را به حداقل رساند

نشست علمی گروه اقتصاد با عنوان "چالش های فراروی توسعه اقتصادی ایران " با حضور اعضای هیات علمی و با استقبال خوب دانشجویان بویژه دانشجویان کارشناسی ارشد اقتصاد در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد .
کد خبر : 49135

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر کاظم یاوری اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس در این نشست گفت : مهمترین و ریشه‌ای ترین چالش اقتصادی کشور را عدم مدیریت مناسب درآمدهای نفتی از دهه 1350 تاکنون دانست .


یاوری یادآور شد که از دهه 1350 با افزایش شدید قیمت های نفت و افزایش شدید سهم درآمدهای نفتی در اقتصاد کشور ، اقتصاد ایران در معرض شوک های مستمر مثبت و منفی قیمت نفت قرار گرفت.


وی گفت: با توجه به استراتژیک بودن نفت وتعیین قیمت آن خارج از شرایط اقتصادی بازار از یک سو و استمرار شوک های مثبت و منفی قیمت نفت از سوی دیگر ،کنترل و پیش بینی قیمت نفت را دشوار ساخته است .


یاوری اظهار کرد: از این رو صرفا می توان با مدیریت مناسب طی یک دوره بلند مدت، تاثیر شوکهای مثبت قیمت نفت و در نتیجه در آمدهای نفتی کشور را به حداقل ممکن رساند و اقتصاد کشور را از نوسانات شدید و بی ثباتی های مستمر رهایی داد .


وی افزود: مدیریت مناسب درآمدهای نفتی کشور برای ایجاد یک روند نسبتا با ثبات و با نرخ افزایش بسیار ملایم، مورد تاکید در نظریه های اقتصاد کلان و آموزهای اسلامی است.


به نظر این اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس تغییر در نظام بودجه ریزی از یک سال به دو یا سه سال، تغییر در ترکیب GDP کشورو مدیریت مناسب در آمدهای نفتی برای جلوگیری از این نوسانات به کل اقتصاد کشور از جمله اقدامات الزامی برای ترسیم مسیر صحیح توسعه همه جانبه و متوازن کشور ضروری به نظر می رسد.


دکتر جلیل توتونچی رئیس دانشکده مدیریت، حسابداری و اقتصاد واحد یزد هم گفت : این نشست با هدف گفتگوهای علمی و آشنایی دانشجویان با شرایط اقتصادی کشور برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر