صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۰۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
توضیحات رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد درباره آیه ۱۲ سوره حدید؛

نور معنوی در زندگی دنیوی و اخروی؛ دستاورد سبک زندگی مؤمنانه در دنیا

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان در قالب طرح‌های «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» هر روز یک آیه از قرآن کریم و حدیثی از اهل بیت(ع) را به همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 491300

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان در قالب طرح‌های «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» هر روز یک آیه از قرآن کریم و حدیثی از اهل بیت(ع) را به همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:
رعایت ادب در گفتگو با مردان الهی و شخصیت‌های معنوی پاداش الهی دارد




پیغام دوست
در روز پنجشنبه اول خرداد ۹۹ مصادف با ۲۷ رمضان ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به شرح زیر است:
نور معنوی در زندگی دنیوی و اخروی؛ دستاورد سبک زندگی مؤمنانه در دنیا
آن روز که مردان و زنان مؤمن را می‌بینی که نورشان پیشاپیش آن‌ها و به جانب راستشان دوان است؛ (به آنان گویند) امروز شما را مژده باد به باغ‌هایی که از زیر (درختان) آن نهرها روان است؛ در آن‌ها جاودانید. این است همان کامیابی بزرگ (حدید، ۱۲)
يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَىٰ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (حدید، ۱۲)



مسیر مهربانی
همچنین در این روز «مسیر مهربانی» به شرح زیر است:
موضوع: توبه ۴
کسی که از گناه توبه کرده مانند کسی است که گناهی نکرده است.
یکی از پرسش‌هایی که در خصوص توبه پیش می‌آید آن است که گناهان گذشته توبه‌کننده چه بر سر او می‌آید؟ خداوند می‌فرماید اگر کسی توبه کند و عمل صالح انجام دهد نه تنها گناهان او پاک می‌شود که آن گناهان تبدیل به حسنات می‌شود. مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (فرقان، ۷۰).
آری خداوند رحیم و رحمان، مهربانی را در حق بندگانش تمام کرده است. قُلْ یا عِبادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه (زمر، ۵۳). ممکن است برای کسی این پرسش پیش آید که چگونه سیئه به حسنه تبدیل می‌شود؟ یکی از شرایط توبه جبران مافات است. یعنی جبران گناهانی که انجام داده و ادای حق‌الناس و حق‌الله است. کسی که حقوق گذشته را ادا می‌کند حقی بر گردن ندارد پس خداوند هم با مهربانی خود گناه را به حسنه تبدیل می‌کند.
در روایتى ابوذر از پیامبر اسلام (ص) آورده است که روز قیامت بعضى از افراد را حاضر مى‌کنند. خداوند دستور مى‌دهد گناهان صغیره او را به او عرضه کنید و کبیره‌ها را بپوشانید، به او گفته مى‌شود تو در فلان روز فلان گناه صغیره را انجام دادى و او به آن اعتراف مى‌کند، ولى قلب او از کبائر ترسان و لرزان است. در اینجا هرگاه خدا بخواهد به او لطفى کند دستور مى‌دهد به جاى هر سیئه حسنه‌اى به او بدهند (تفسیر نمونه، ج ۱۵، ص: ۱۶۱ ).
پیامبر گرامی اسلام (ص): اَلتّائِبُ مِنَ الذّنبِ كَمَن لاذَنْبَ لَهُ (الشهاب فی‌الحِکم و الآداب، ص ١٨).



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
توضیحات رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیه ۱۲ سوره حدید
عبدالمجید طالب‌تاش، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیه ۱۲ سوره حدید می‌گوید: این آیه از نوری سخن می‌گوید که در قیامت پیشاپیش ایمان آورندگان و در سمت راست آن‌ها حرکت می‌کند و وجود آنان را غرق در روشنایی می‌کند. راز قضیه در این مسئله است که اندیشه‌هایی که انسان‌ها در ذهن می‌پرورانند، خلق و خویی که در وجودشان نهادینه می‌شود و رفتارهایی که در این دنیا از آن‌ها سر می‌زند یا مورد رضایت خداوند است که در این صورت در ساختار ایمان و عمل صالح نمایان است و یا مورد رضایت شیطان است که در ساختار کفر، ناسپاسی، رفتار زشت و شرّ، ظهور و بروز پیدا می‌کند. هر کدام از این باورها، صفات و رفتارها ظاهری دارند و باطنی که میان این ظاهر و باطن البته تناسب برقرار است و حقیقت وجودی آن‌ها را همان باطنشان شکل می‌دهد.



وی می‌افزاید: با توجه به اینکه خداوند به تعبیر قرآن نورالسماوات والأرض است، آن دسته از رفتارهایی که مورد رضایت خداوند بوده، حقیقت و باطن آن‌ها از جنس نور و روشنایی است و از آنجا که شیطان از جنس تاریکی و ظلمت بوده، حقیقت وجودی رفتارهای مورد رضایت شیطان هم از جنس ظلمت و تاریکی است و همین‌طور به تعبیر قرآن کریم که قیامت را «یوم تبلی السرائر» معرفی کرد، یعنی روزی که رازها و حقایق هر چیزی ظاهر می‌شود و همین‌طور از تعبیر «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» استفاده کرد، یعنی هر کسی هر مقدار از خیر و خوبی یا شرّ و بدی انجام داده باشد، در قیامت عین آن عمل را مشاهده می‌کند.


بنابراین در قیامت هرکس، هر شخصیت و شاکله وجودی که در این عالم دارد، حقیقت آن شخصیت و شاکله ظاهر می‌شود. ایمان‌آوردندگان کسانی هستند که زندگی خود را بر پایه رضایتمندی خداوند بنا کرده‌اند. به همین لحاظ در قیامت اندیشه‌ها و رفتارهایشان تجسم پیدا می‌کند و حقیقتشان ظاهر می‌شود. حقیقتی که نورانیت و روشنایی است و این همان تعبیری است که آیه شریفه دارد که وقتی مؤمنان حرکت می‌کنند، نور و روشنایی آن‌ها را بدرقه کرده و در اطرافشان حرکت می‌کند تا اینکه به بهشت جاودان وارد شوند. بهشتی که از زیر درختان سرسبز و خرم آن، نهرهای چشم‌نواز و روح‌انگیز روان است و اینان به فوز عظیم و رستگاری بزرگ نائل می‌شوند و این نور در حقیقت همان ایمان و عمل صالح آنان در این زندگی دنیوی است که خود فراهم کرده‌اند.
رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: کسانی که تسلیم فرامین شیطان بوده‌اند، هیچ بهره‌ای از نور و روشنایی ندارند و تمام فضای زندگی اخرویشان را که برآمده از همین زندگی دنیوی است، تاریکی و ظلمت در دوزخ شکل می‌دهد. بیان آیه حکایت از این مسئله دارد که ایمان‌آوردندگان هم در دنیا و هم در آخرت، وجودشان غرق در نور و روشنایی حقیقی و باطنی است. در حقیقت در دنیا جانشان به زینت ایمان و عمل صالح آراسته است و در آخرت، شخصیتشان همچون گوهری گرانبها در صدف نور و روشنایی ظهور و بروز پیدا می‌کند. البته این روشنایی وجودی در دنیا با چشم ظاهر دیده نمی‌شود و تنها با چشم باطن قابل دریافت و مشاهده است اما در آخرت نور و روشنایی وجودشان به چشم ظاهر هم قابل رؤیت است و همگان مشاهده می‌کنند و می‌بینند که چگونه نور مؤمنان اطراف آن‌ها را فرا گرفته و به سوی بهشت هدایت می‌کند.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر