نگاههای سلیقهای و قوانین غیرضرور ترمز راه تولید/ دانشگاهی که باعث جهش تولید در صنعت مبل و منبّت شد
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ حسین عقابی، مقام معظم رهبری ۱۴ سال است که بر تلاش در حوزه اقتصاد کشور تأکید دارند و انتخاب راهبردی جهش تولید برای سال ۱۳۹۹ از میان سایر اولویتهای موجود کشور از سوی رهبر معظم انقلاب در شرایط فعلی بسیار هوشمندانه بود که برای تحقق این شعار باید موانع تولید برطرف شود.
دانشگاهها ازجمله نهادهایی هستند که باید بهصورت کارشناسی و علمی موانع بر سر راه تولید در زمینههای مختلف را بررسی و نتایج کار را در اختیار مجریان امر قرار دهند تا برای رفع آن موانع اقدام کنند.
خبرنگار خبرگزاری آنا درباره چگونگی تحقق جهش و رفع موانع تولید و نقش دانشگاهیان و محققان در این مسیر با محمدعظیم خدایاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر گفتگو کرده است که در ادامه خواهیم خواند.
آنا: بایدها و نبایدهای تحقق فرمایش رهبری در واقعیتبخشی شعار سال مبنی بر جهش تولید چیست؟
خدایاری: برای این منظور دانشگاه باید در زمینه تولید کار علمی پژوهشی انجام دهد و نتایج کار علمی را در اختیار صنعت و دیگر بخشهای تولید قرار دهد. اکنون در سال جهش تولید باید با محور قراردادن موضوع در زمینههایی که میتوانیم کار کنیم.
خیلی از افرادی که در بخش تولید کار میکنند، شاید مشکلات آنان صرفاً مشکل مالی یا کمبود سرمایه در گردش نباشد هرچند که بخشی از مشکلاتشان مربوط به همین موارد است؛ اما مشکلات دیگری وجود دارد که ناشی از نگاههای سلیقهای بوده و قوانینی که خیلی هم ضروری نیست و بخشنامههایی که از سوی دستگاههای مختلف صادرشده به جای اینکه باعث افزایش تولید شوند مانند ترمز جلوی تولید را میگیرند، این مشکلات باید برطرف شود.
ملایر دو برند جهانی دارد و فکر میکنم تنها شهر در کشور باشد که این دو برند جهانی انگور و مبلمان و منبّت را دارد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با وجود اینکه به سمت مسئلهمحوری رفته است؛ اما میتواند در راستای جهش تولید و در این دو برند در منطقه ایفای نقش کند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در راستای تحقق جهش تولید مجوز سرای نوآوری مبل و منبت را گرفته تا با کمک به فعالان این صنف باعث جهش تولید این هنر و صنعت شود. در ملایر حدود 4 هزار و 500 واحد تولیدی در این زمینه فعالیت میکنند، همه این واحدهای تولیدی زیرمجموعه تشکلی هستند که از سال قبل ارتباط خوبی با آنها داشتیم. تشکلهایی مانند انجمن بازار مبل و منبت، انجمن صادرکنندگان مبل و منبّت و یا شهرکهای صنعتی که در این زمینه فعالیت میکنند، تقریباً پنج مجموعه هستند که با آنها ارتباط داریم.
این واحد دانشگاهی برای تحقق جهش تولید با انجام کارهای علمی رونق بازار مبل را مدنظر دارد. استقبال زیادی شده و امیدواریم در سال جهش تولید بتوانیم نقش مؤثری را در تولیدات مجموعه مبلمان و منبت داشته باشیم که هم در بخش نیازهای داخلی و هم بخش صادرات بتواند در راستای اقتصاد مقاومتی درآمدزایی داشته باشد. برای این موضوع خوشبین هستیم و امیدواریم در پایان سال بتوانیم کارکرد خوبی را ارائه دهیم.
آنا: کدام بخش از ظرفیتهای دانشگاه میتواند به تحقق جهش تولید کمک کند؟
خدایاری: ظرفیتهای دانشگاه شامل شرکتهای دانشبنیان و استارتآپیهایی میشود که در مراکز رشد کار میکنند. اگر بهدنبال جهش تولید هستیم، شاید عمده آن میتواند از نگاه شرکتهای دانشبنیان باشد؛ چراکه این شرکتها کار دقیق علمی انجام میدهند تا از حالت سنتی بودن خارج شوند. این ظرفیت بسیار خوبی است. با داشتن طرحهای خیلی خوبی میتوانند با سرمایه حداقلی هم محصولات جدیدی ارائه دهند و هم اینکه نیازهای واحدهای تولیدی را برطرف کنند. هدایت کردن فعالیتهای علمی پژوهشی برای تحقق جهش تولید هم یکی دیگر از ظرفیتهای دانشگاه است.
آنا: در سال رونق تولید یعنی سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر چقدر و چگونه در تحقق این شعار مؤثر بوده است؟
خدایاری: سال گذشته دانشگاه آزاد واحد ملایر با کسب برند جهانی مبلمان و منبت همواره مورد قدردانی مسئولان اجرایی ملایر و فعالان مبل و منبت قرار گرفته است. سرای نوآوری این واحد دانشگاهی و مبلمانهای تولیدشده توسط دانشجویان توسط بازرسان جهانیشدن مبلمان و منبت بازدید شد و برای آنان بسیار جالب بود که یک نهاد علمی در کنار آن قرار گرفته که هم در زمینه آموزش و هم در زمینه پژوهش در این باره فعالیت میکند.
اکنون گام سوم فعالیت در مبلمان و منبت که نوآوری است به این دو مورد اضافه خواهد شد که همه اینها در دادن برند جهانی مبلمان و منبت نقش بسیار تعیین کنندهای داشت. طبیعتاً گرفتن برند جهانی مبلمان و منبت در رونق تولید بسیار مهم است. به هر حال بیش از 4 هزار و 500 واحد تولیدی و حدود 20 هزار نفر در این زمینه در تولید محصول شاغل و فعال هستند و طبیعتاً میتوانند تولیدات خود را بیشتر کنند و اگر بخواهیم محصولی با برند جهانی عرضه کنیم، صادرات آن راحتتر خواهد بود. این برند جهانی در اواخر دی 98 مصوب شد که ملایر شهر جهانی شود.
به گفته بسیاری از دستاندرکاران این امر، نقش دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و سرای نوآوری آن در این امر بسیار چشمگیر بود که آن زمان هم گزارشهای در این رابطه ارائه شد و بازدیدی که از طرف مسئولان مختلف صورت گرفت بر این امر مهر تأیید زدند که شاید اگر دانشگاه در این زمینه ورود پیدا نمیکرد، گرفتن این برند برای فعالان حوزه مبلمان و منبت خیلی قابلتصور نبود.
آنا: برای جهش تولید فعالیت در زمینه مبلمان و منبت ادامه خواهد یافت؟
خدایاری: برای سال جاری برنامهریزی کردیم که مبلمان و منبت با توجه وجود رشته مبلمان و منبت، سرای نوآوری و نگاه استادان این رشته در این واحد دانشگاهی در راستای تحقق جهش تولید، تولیدات خود را انجام دهیم.
بازاریابی یکی از مشکلات تولید بوده که قرار است دانشگاه برای فروش محصولات به همکاران فعال در تولید مبلمان و منبّت کمک کند. شهرستان ملایر ظرفیت بسیار خوبی ازنظر افزایش تولیدات محصولات مبلمان و منبّت دارد؛ اما این موضوع زمانی تحقق خواهد یافت که در کنار تولید، بازاریابی موفقی وجود داشته باشد تا زمینه فروش بیشتر محصولات را فراهم آورد.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/