علی حیدری انجمن آزاد اصفهان/ نقش تشکل ها در پیشرفت علمی/////
علی حیدری تشکل های آزاد
با سلام و عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان، علی حیدری هستم دانشجوی دندان پزشکی، عضو هیات موسس و دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
۲) دانشگاهیان چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
در ابتدا عرض میکنم که "تولید علم" از الفاظ و مفاهیم متاخرسیت که به تازگی وارد ادبیاتِ تحلیل های آموزشی-علمی کشور شده است که البته بیش از آن که شاخصی تعریف شده در مقیاس های دانشگاهی باشد، مفهومی ژورنالیستی دارد. بنابراین تعریف واحدی از آن وجود ندارد، اما اگر بخواهیم در خصوص دو عامل اصلی که میتواند به تولیدات مبتنی بر آزمون ها و تحقیقات علمی منجر شود صحبت کنیم، مقالات دانشگاهی و فعالیت های محققین در پژوهشکده های دانشگاهی دو بازوی اصلی دانشگاه های کشور در رسیدن به این مهم هستند. مطابق آمار ارائه شده، رساله های علمی علی الخصوص رساله های متمرکز بر مباحث تولیدی، در سال های اخیر در کشور کاهش داشته است که چرایی این مسئله نیاز به آسیب شناسی دقیقی دارد، برای مثال محقق و استاد دانشگاه زمانی میتواند تمام وقت و انرژی خود را صرف تولیدات علمی کند که دغدغه دیگری مانند مسائل معیشتی نداشته باشد، این مستلزم طرح های حمایتی جدی از قشر مانوس با پژوهش کشور در کنار مشوق های لازم مالی و معنوی برای این عزیزان است. ضمن اینکه از حق نگذریم بسیاری از اساتید، ایثارگرانه در این امر به مجاهدت میپردازند و وضعیت کشور از این لحاظ مطلوب است، اما تا رسیدن به شتاب مطلوب فاصله داریم.
۳) نقش تشکلهای دانشگاهی دانشگاه آزاد در پیشرفت علمی کشور چیست؟
اساسا رسالت اصلی تشکل های دانشجویی در سطوح مختلف، در یک کلمه "جریان سازی" است، جریانی که از افکار اصیل و مستقل دانشجویی شکل میگیرد و ممکن است اثراتی مثبت حتی در عرصه ملی داشته باشد. اقداماتی نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی-علمی و برگزاری سمینار های دانشگاهی با همکاری انجمن های علمی دانشکده های مختلف، از اقداماتی حداقلی است که البته بستر بسیار مناسبی برای تبادلات علمی فراهم میکند،اما در بحث جریان سازی ، جایی که تشکل ها پس از احساس وجود مشکل، به نظرخواهی از متخصصین امر روی آورده و با تکیه بر ایده های خلاقانه منبعث از ذهن جوان ایرانی، به روشی نوین برای حل مشکلی میرسند و پس از آن با ارتباطات درون و خارج از دانشکده ای، این روش نوین را به جامعه می آورند آنجاست که نقش جریان سازی تشکل ها در پیشرفت علمی به خوبی ایفا میشود.
۴) آسیبها و چالشهای این تشکلها چیست؟
شاید بیشترین سوالی که در جذب عضو با آن رو به رو هستیم، این باشد که اصولا عضویت و فعالیت در تشکل چه نفعی دارد؟ احتمالا اساسی ترین چالش موجود، بینشِ پاداش محوری است که فعالیت دانشجویی را در ازای داشته ای طلب میکند و شاید همین است که بنابر آمار منتشر شده، کمتر از 10 درصد از دانشجویان دانشگاه ها در فعالیت های فوق برنامه خارج از کلاس های درس شرکت میکنند که درصد مشارکین در تشکل های سیاسی دانشجویی به مراتب از این نیز کمتر است. بینشی که بخش عظیم آن میتواند نتیجه نامبارک بسط مصرف گرایی در کشور باشد، صدالبته از سیاست های بعضی مدیران نمیتوان گذشت که از اساس دانشجوی خوب را، دانشجوی ساکت میدانند، احتمالا دغدغه مندی و مطالبه گری دانشجو را مانعی در برابر آرامش لازم برای مدیریت خود میدانند و از این رو مانع گسترش فعالیت دانشجویی میشوند، در حالیکه برعکس فعالیت های دانشجویی و تشکیلاتی میتواند بار بزرگی از دوش مدیران بردارد.
۵) چه راهکاری برای تقویت تشکلها در دانشگاههای آزاد وجود دارد؟
اولین راهکار سهل گیری در امور اداری است. اینکه تایید یک برنامه از طرفی و اجرایی شدن آن از طرف دیگر چه مقدار انرژی از فعالین میگیرد بر کسی پوشیده نیست. انتقاد از بروکراسی پرپیچ و خم اداری در مصاحبه های این چنین به سنتی تبدیل شده است که متاسفانه بهبودی از این بابت در سال های اخیر شاهد نبوده ایم.
مورد بعدی اعتماد به تشکل ها از جانب مسئولین است، هیچگاه نمیتوان فعالیت تشکلی را بررسی کرد و سختگیری های نهاد ناظر را از قلم انداخت. چه بسا طرح های مختلفی که پیشنهاد داده میشوند و به دلایل مختلف که اکثرا ریشه در برداشت سلیقه ای از قانون دارند، رد میشوند. البته هیات های نظارت بواسطه مسئولیت قانونی خود، همواره ملاحظاتی را خواهند داشت اما این ملاحظات، بعضا طعنه به سختگیری میزند.
۶) برای اینکه تشکلها فارغ از برگزاری برنامههای فرهنگی و سیاسی، به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟
میدانیم که موازی کاری از آسیب های اصلی هر سیستمی است، طبیعتا انجمن های علمی دانشکده ها نقشی تخصصی تر از تشکل ها در امور آموزشی-علمی دارند، تشکل ها در وهله اول بواسطه ساختار خود و تعامل مستقیم با ریاست دانشگاه میتوانند با قدرت اجرایی بهتر، تحرک بیشتری به فعالیت های انجمن های علمی ببخشند.
در مرحله بعدی بحث ارتباط بین علم و صنعت همواره از دغدغه های مهم دلسوزان ایران اسلامی بوده است، تشکل های دانشجویی قطعا میتوانند نقش پررنگی در ایجاد این حلقه مفقوده داشته باشند. چه بسا محصولی یا طرحی در دانشگاهی ارائه میشود اما بواسطه مسئولیت های سنگینی که مسئولین دانشگاهی در امور جاری و اجرایی دارند، این طرح هیچگاه به آنها ارائه نشود و تبعا به جامعه صنعتی راه پیدا نکند، مگر با پیگیری ها و دوندگی های فراوان صاحب طرح که در پیچ و خم های اداری تن فرسایی کند. تشکل های دانشجویی بواسطه ارتباطاتی که با مسئولین دانشگاهی و استانی برقرار میسازند میتوانند رابط بسیار خوبی در این امر باشند. برای مثال با فراخوان ها آثار برتر را جذب کرده و جلساتی با حضور سرمایه گذاران و مسئولین شرکت های دانش بنیان برگزار کنند.
۷) درباره تشکل خودتان توضیحاتی بفرمایید. از ابتدای تاسیس تاکنون چه برنامههایی برگزار شده است؟
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تشکلی تازه تاسیس است که به تازگی و در اواخر سال 97، پروانه فعالیت خود را بعد از قریب سه سال از ارائه درخواستِ موافقت اصولی و پیگیری های فراوان کسب کرد. جدا از جلسات هم اندیشی و کتابخوانی مخصوص اعضای تشکل، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با حضور سایر تشکل ها از برنامه های اصلی انجمن اسلامی دانشجویان بوده است. تشکل همواره سعی داشته در برابر اتفاقات روز موضعی فعالانه داشته باشد و با پرورش روحیه مطالبه گری اعضا در برابر وقایع با صدور بیانیه و ترقیم نامه به مراجع مربوطه واکنش نشان دهد، نظیر آخرین نامه ای که در فروردین ماه سال جاری برای متولیان امر در استان اصفهان در بحث فاصله گذاری اجتماعی ارسال شد. از این گذشته بخشی از تمرکز تشکل، با برگزاری بازارچه های خیریه و حرکت های انسان دوستانه، در کمک به محرومین و نیازمندان است. از دغدغه های اصلی تشکل، امور صنفی و مطالبه گری قانونمندانه دانشجویان از مسئولین دانشگاه است که در این جهت به کادرسازی در دانشکده های مختلف روی آورده است. همچنین تشکل برنامه هایی در شرف اجرا در قالب دعوت از سخنرانان فرهنگی و سیاسی و همچنین برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در هماهنگی با انجمن های علمی دارد.
.
انتهای پیام/