صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴

ادای احترام آلمانی‌ها به صدراعظم فقید دوران جنگ سرد

صدها نفر از مردم آلمان در شهر «هامبورگ»، شامگاه سه شنبه، با گذاشتن گل برابر خانه «هلموت اشمیت» صدراعظم فقید آلمان، به وی ادای احترام کردند. اشمیت پنجمین صدراعظم آلمان بود.
کد خبر : 49040

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از تارنمای شبکه «یورونیوز»، هلموت اشمیت دیروز در سن ۹۶ سالگی در شهر هامبورگ درگذشت.


«آنگلا مرکل»، صدراعظم کنونی آلمان، در رثای اشمیت به خبرنگاران گفت: فروتنی وی و همچنین حس مسئولیتی که داشت، همه ما را تحت تاثیر قرار داده بود. هلموت اشمیت یکی از پایه‌های سیاست آلمان بود. قضاوت‌ها و مشاوره‌های او برای من ارزش زیادی داشت.


اشمیت هشت سال از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۲ میلادی صدراعظم آلمان بود و در تبدیل این کشور به یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.


وی به عنوان سیاستمداری قاطع شناخته می‌شد که برابر خواسته‌های گروه چپگرای «فراکسیون ارتش سرخ» که در دوران زمامداری وی به گروگانگیری و ترورهای متعدد دست زدند، به شدت مقاومت کرد.


از میراث مهم اشمیت موفقیت او در پذیرفته شدن آلمان غربی میان دیگر کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم بود.


به گزارش یورونیوز، درگیری بین شرق و غرب بر سر موشک‌های اس220 روسیه و تهدید آمریکا برای استقرار موشک‌های میان‌برد خود در اروپا صحنه‌ای بود که در آن، اشمیت استعداد خود را برای مقابله با تهدید موشکی شوروی نشان داد.


در پاییز سال 1982، اشمیت در پی پایان ائتلاف با دمکرات‌های آزاد، به دلیل رای منفی مجلس آلمان از قدرت کناره گرفت و قدرت را به «هلموت کهل» سیاستمدار سوسیالیست آلمانی، واگذار کرد و هفته‌نامه «دی‌تسایت» را راه انداخت.


وی درباره سمت صدراعظمی گفته بود: من نه به قدرت علاقه داشتم و نه به این شغل اما به شناخته شدن میان مردم علاقه‌مند بودم. کسی که به دنبال کسب قدرت است، به طور بالقوه خطرناک است.


انتهای پیام/

برچسب ها: آلمان آنگلا مرکل
ارسال نظر