صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴

معاون وزیر راه خبر داد؛ دریاخواری قانونی در رامسر

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اعلام بروز دریاخواری قانونی در رامسر گفت: متاسفانه تخریب‌ها و انواع تخلفات در دهه گذشته به علت نقش کمرنگ نهادهای مدنی و رسانه‌ها در آگاهی‌رسانی به جامعه با شدت بسیاری انجام شد.
کد خبر : 48997

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی با تاکید بر برخورد با تخلفات زمین‌خواری، دریاخواری، کوه‌خواری افزود: اگرچه این تخلفات همواره وجود داشته اما در هیچ دوره ای به گستردگی و فراوانی سال‌های اخیر نبوده است.


وی با بیان اینکه بررسی تغییر و تحولات در عکس‌های هوایی سال‌های اخیر نشان‌دهنده پیشروی در دریا بر خلاف طرح جامع است، تصریح کرد: در این تخلفات بخشی از جنگل‌های حرا که فقط در آب‌های خلیج‌فارس رشد می‌کنند از بین رفته‌ است. همچنین لنگرگاه درگهان قشم در طی چند ساله اخیر تغییر موقعیت داده و بخشی از آب‌های نوار ساحلی جزیره خشک شده است.


حناچی با تاکید بر اینکه این رویکرد باید تغییر کند، ادامه داد: یقینا در دوره جدید انتظار بیشتری برای حساسیت و جلوگیری از اقدامات خلاف مسئولان محلی مناطق آزاد را داریم.


معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درباره دیگر تخلفات دریاخواری در کیش و بندرعباس اظهار کرد: در بندرعباس در بازار ماهی‌فروشان و همچنین در محدوده جنوب شرقی شهر پدیده دریاخواری و خشک کردن آب‌های دریا برای ساخت‌و‌ساز انجام شده است که در این زمینه اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه روند ساخت و سازها در حال انجام است.


وی تاکید کرد: بر اساس طرح جامع نباید هیچگونه ساخت‌و‌سازی در اطراف بلوار ساحلی بندرعباس انجام شود اما متاسفانه این اتفاق افتاده است.


دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اشاره به ساخت‌و‌سازهای بی رویه در رامسر که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در دوره قبل را نیز دارد، بیان کرد: در رامسر نیز پیشروی‌های غیرمجاز به دریا صورت گرفته است که متاسفانه مصوبات شورای‌عالی معماری و شهرسازی را در دوره قبل اخذ کرده است اما اکنون ادامه روند ساخت و ساز در آن منطقه مورد تایید این شورا نیست.


حناچی به‌روز نبودن نقشه‌های هوایی را از مهم‌ترین دلایل ساخت و سازهای غیرمجاز در کیش عنوان کرد و گفت: سواحل کیش دست‌کاری و استحصال شده و بخش عمده‌ای از زمین‌ها برای ساخت و سازهای غیرمجاز به کار گرفته شده‌اند.


وی با اشاره به قیمت زمین در مناطقی که دریاخواری و زمین‌خواری در آنها رخ داده است، عنوان کرد: هرجایی که زمین ارزش پیدا می‌کند عده‌ای به دنبال استحصال زمین هستند. به طور مثال تلاش می‌کنند منبع طبیعی و یا زمین‌های دولتی را به مالکیت خود در آورند و یا در کوه‌خواری جداره کوه را تراش می‌دهند و بدین‌ترتیب بخش‌هایی از آن را به زمین مسطحی تبدیل می‌کنند.


معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: زمین‌هایی که با این شیوه ایجاد می‌شوند در صورت بروز زلزله در اثر رانش خاک مدفون می‌شوند و از بین می‌روند.


حناچی خاطر نشان کرد: اگر در دوره قبل نسبت به انواع تخلفات حساسیت وجود می‌داشت و مسئولان به واکنش‌های رسانه‌ها، مطبوعات و نهادهای مدنی پاسخ می‌دادند، شاهد ادامه این قبیل تخلفات نبودیم. به همین‌خاطر تلاش می‌کنیم تا در دوران جدید ضوابط را طوری تعیین کنیم تا تخلفات کاهش یافته و به حداقل ممکن برسند.


انتهای پیام/

برچسب ها: پیروز حناچی
ارسال نظر