صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۱۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم در گفتگو با آنا:

معلمان در دو حوزه اقتصادی و منزلت اجتماعی مورد بی‌مهری قرار گرفتند/ تلویزیون معلمان فداکار را بیش از پیش معرفی کند

فرهاد فلاحتی با اشاره به استفاده از شیوه‌های هنری برای روایت فداکاری‌های معلمان، تصریح کرد: رویکرد مثبت رسانه ملی و برنامه «مثل ماه» شبکه سه در الگوسازی معلمان و توجه به این شاخصه‌ها حرکت بسیار مهمی است.
کد خبر : 489885

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «فرهاد فلاحتی» نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس دهم با اشاره به حضور دو معلم فداکار در برنامه «مثل ماه» شبکه سه سیما که برای رسیدن به دانش‌آموزان خود ساعت‌ها در مسیر صعب العبور پیاه‌روی می‌کردند، تصریح کرد: جامعه‌ای که رو به توسعه است نیاز به الگوسازی دارد، معلمان الگوهای پیشرو و پیشران‌های فرهنگ یک جامعه هستند، در نظام تعلیم و تربیت ما کم نیستند معلمان و عزیزانی که در عرصه آموزش و پرورش هم از جان گذشتند و هم از نان و نام گذشتند، افرادی که شبانه‌روزی با وجدان کاری که دارند تلاش می‌کنند و هیچ کدام از رنج‌ها و زحمت‌هایی که شرایط سخت اقتصادی بر آنها تحمیل می‌کند، مانع از انجام فعالیت درست‌شان نیست.


وی ادامه داد: البته این رویه در فرهنگ ناب ما جا دارد ما شخصیت‌های بزرگی را در طول تاریخ داشتیم که شناخته شدند و برخی هم متأسفانه گمنام و ناشناس ماندند اما امروز هم افراد بزرگی هستند که بدون اینکه به دنبال دوربین، شهرت و معرفی خودشان باشند کارهای بزرگ انجام می‌دهند از جمله معلمان عزیزی که در اقصی‌نقاط کشور جانفشانی می‌کنند و واقعا وقت می‌گذارند برای اینکه به دانش‌آموز خودشان درس دهند، حالا بعضا یک قسمتی را صداوسیما منعکس کرده، در طول چند سال گذشته دیدیم نمونه‌هایی منعکس شده مثل عزیزانی که برای نجات جان دانش‌آموزان خودشان اقدام کردند یا عضوی هدیه کردند یا کارهای بزرگ دیگری که منعکس شد، اما به نظر می‌رسد که این جور راهبردها نیاز به یک پیوستگی فرهنگی بیشتری دارد که در جامعه خودش را به تمامی نشان دهد.


عضو فراکسیون نمایندگان ولایی اضافه کرد: اما متأسفانه این نمونه‌ها در شبکه‌های اجتماعی نمود و بروز کمتری دارد، در عرصه‌های سینمایی و یا هنر‌هایی که نشان می‌دهیم هم همین‌طور، حتی جامعه هم کمتر به این سمت و سو سوق داده می‌شود، همانند اینکه فلان معلم که در فلان روستا برای دانش‌آموز سرطانی خودش زحمت می‌کشد یک الگوی به تمام معناست. اما متأسفانه با توجه به شرایط فرهنگی که بر روی فضاهای مجازی ما که متأثر از فضاهای غربزدگی و تفکرات لیبرالی در آن نمود دارد سایه می‌اندازد معمولا این شاخصه‌های اخلاقی یا به فراموشی سپرده شده و یا به آن توجه نمی‌شود به نظر من حرکت صداوسیما و رویکرد مثبت برنامه‌هایی همچون «مثل ماه» در الگوسازی معلمان و توجه به این شاخصه‌ها حرکت بسیار مهمی است ولی بهتر است نمود بیشتری داشته باشد.


این نماینده مجلس دهم همچنین یادآور شد: ضمن اینکه نیاز به هنر هم در این عرصه هست، چون روایت یک موضوع خودش خیلی شرط است، رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیرشان که در ستاد مبارزه با کرونا داشتند اشاره واضحی داشتند که عظمت‌هایی که در عرصه مبارزه با کرونا و فداکاری‌هایی که جامعه پزشکی و پرستاری ما داشتند و یا مردم در مقابل کردند به سبک شهید آوینی روایت شود، یعنی شیوه هنرمندانه که فراگیر شود، بنده هم همین را به تقلید از ایشان عرض می‌کنم که روایت ایثار این‌گونه معلمان که آموزگار تحصیل و اخلاق دانش‌آموزان ما هستند نیاز به روایت‌سازی دارد یعنی هنرمندان، نویسندگان و شعرا باید کمک کنند تا اینکه صرفا به بیان جمله‌ای از طرف خود فرد بسنده نکنیم.


وی در پاسخ به این سؤال که در مجلس و دولت چه قوانینی برای حمایت از معلمان تصویب و به اجرا درآمده است، گفت: یک بخش از موضوعات کمک به معلمان توجه به اصل حق آنها و از مهمترین حقوق جامعه فرهنگی ما بحث‌ معیشتی و اقتصادی آنهاست، مهمتر از آن کرامت آنها در جامعه است که متأسفانه کمتر به آنها توجه می‌شود، در حقیقت به هر دو قسم از این موضوعات کمتر توجه می‌شود مجلس در توجه به معیشت معلمان و حق و حقوقی که بالاخره وظیفه نهاد حاکمیتی است که به معلمان دهد تلاش‌های مضاعفی کرد، حقوق معلمان و اعتبارات آموزش و پرورش هر سال به چند ده برابر افزایش پیدا کرد، مجلس کمک‌هایی کرد که معلمان بتوانند حداکثر پس از یک سال سنوات پایان خدمت‌شان را بگیرند و موردهایی از این دست.


فلاحتی با تأکید بر اینکه اما هنوز نتوانستیم در این عرصه موفق باشیم، گفت: به دلیل اینکه متأسفانه آن سازوکارهایی که برای توجه به بخش آموزش و پرورش و هماهنگی بین دولت و مجلس در این عرصه نیاز است ایجاد نشده و نمی‌گویم عمدی است، اما غفلت در این زمینه زیاد است نه تنها در این دوره در مجلس بلکه در طول سال‌های گذشته هم به جایگاه فرهنگیان آن گونه که باید توجه نشده، امیدواریم که با این رویه‌ای که در جامعه شکل می‌گیرد، این توجه را داشته باشیم که اولویت در نظام تعلیم و تربیت ما نیروی انسانی یعنی معلمان عزیز ما هستند و توجه به آنها تنها توجه اقتصادی نیست، توجه به کرامت و منزلت اجتماعی است که این هم برمی‌گردد به اجرای قوانینی که هست اما کمتر به آن توجه می‌شود.


این نماینده در پایان عنوان کرد: ایده‌آل ما خیلی بیشتر از این‌هاست، نباید بخش فرهنگی را با اقشار دیگر اداری مقایسه کنیم، تلاش بوده منکر این قضیه نیستم، اما هم در دولت‌ها و هم در مجلس آن گونه که حق جامعه فرهنگی است نتوانستیم عمل کنیم.


انتهای پیام/4139/


انتهای پیام/

ارسال نظر