صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
در گزارش آنا بخوانید؛

پدیده «سِنِگالیزاسیون» به دولت تدبیر رسید/ «روحانی» چرا رحمانی را برکنار کرد؟

حسن روحانی در حالی به صورت غیرمنتظره وزیر صنعت، معدن و تجارت را برکنار کرد که او در جلسه اقتصادی به ریاست معاون اول رئیس جمهور حضور داشت.
کد خبر : 489162

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسن روحانی در اقدامی غافلگیرکننده وزیر صنعت، معدن و تجارت را از کار برکنار کرد.


رئیس جمهور در حکمی که به قائم مقام رضا رحمانی داد، هیچ قدردانی و تشکری از وزیر سابق خودش نکرد و این موضوع نشان از عصبانیت شدید رئیس جمهور از وزیر سابق دارد.


این برکناری در صورتی انجام شد که رضا رحمانی در دو روز گذشته فعالیت‌های زیادی برای مقابله با مافیای خودرو انجام داد و در دستوری 24 ساعته به خودروسازان اعلام کرده بود که باید وضعیت بازار را ساماندهی کنند.


رحمانی صبح دیروز در جلسه  فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای همسایه به ریاست اسحاق جهانگیری شرکت کرد و در همان جلسه از طرف محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور حکم برکناری یا استعفای اجباری‌اش ابلاغ شد.


طبق بیانیه‌ای که رضا رحمانی صادر کرد او زیر بار استعفا نرفته و به همین دلیل سریعاً حکم برکناری رحمانی صادر شده است. رحمانی در قسمتی از بیانیه‌اش دلیل برکناری خودش را شرح می‌دهد و می‌نویسد: «در تاریخ ۱۷/ ۲ / ۱۳۹۹ جناب آقای واعظی با این جانب تماس [گرفتند] و تهدید کردند در صورت رأی نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد و لازم است در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصاً نمایندگان آذری‌زبان را قانع و برای این طرح رأی بگیرید؛ بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم».


او در ادامه خطاب به روحانی می‌گوید که این جانب در جلسه توسعه صادرات دفتر معاون اول محترم حضور داشتم مجدداً جناب آقای واعظی تماس گرفتند و اعلام نمودند استعفاء بدهم؛ ولی به استحضار می‌رسانم این جانب حجت شرعی برای استعفاء نمی‌بینم.


البته دفتر رئیس جمهور در بیانیه‌ای این اظهارت رحمانی را رد کرد و گفت که هیچ وقت رئیس جمهور به وزیر صمت نگفته که او باید لابی کند. در این بیانیه آمده است: «به هیچ وجه از جناب آقای رحمانی خواسته نشده از لایحه دولت حمایت کنند، بلکه تأکید شده از فعالیت‌ها و رایزنی‌های فشرده سه نفر از نزدیکان‌شان که در صورت لزوم نام آنها اعلام خواهد شد، در مجلس و رسانه‌ها علیه لایحه دولت، ممانعت به‌عمل آورند». با توجه به این بیانیه مشخص است که دلیل اصلی برکناری عدم تشکیل وزارت بازرگانی است.


چند نکته اساسی در برکناری رضا رحمانی وجود دارد. ابتدا اینکه دولت و شخص حسن روحانی به‌شدت دنبال تشکیل وزیر بازرگانی بود و حتی روحانی در سخنرانی‌ای گفته بود، قول می‌دهد که بعد از تشکیل وزارت بازرگانی ظرف یک هفته تمام قیمت‌ها در بازار شکسته می‌شود.


این لایحه سه بار در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و هر دفعه با رأی منفی نمایندگان روبرو شد. البته روحانی هم در اقدامی تأمل‌برانگیز قائم مقام امور بازرگانی را با اختیار ویژه منصوب کرد. بنابراین به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی تشکیل وزارت بازرگانی توسط دولت بیشتر به واردات کالا به کشور منجر خواهد شد. حسن روحانی هم در حالی وزیر صمت را مقصر اصلی تشکیل نشدن وزارت بازرگانی می‌داند که باید حسینعلی امیری، معاون پارلمانی او قدرت چانه‌زنی در مجلس داشته باشد. نکته‌ای که دیروز یکی از نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد و از روحانی خواست که معاون پارلمانی‌اش را تغییر دهد.


نکته دوم برکناری رضا رحمانی نحوه و مدل کنار گذاشتن او از وزارت است. اینکه رئیس جمهور وزیر یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های تجاری و اقتصادی کشور را در شرایط بحران کرونا به صورت یکجانبه برکنار می‌کند، بسیار تعجب‌برانگیز است. این نوع برکناری وزیر صمت شاید تا حدودی شبیه به برکناری متکی از مسئولیت وزارت خارجه در دولت دهم باشد. او در حالی برکنار شد که در حال دیدارهای دیپلماتیک در کشور سنگال بود.


از سویی دیگر رضا رحمانی عصر دیروز جلسه‌ای هم با رئیس قوه قضائیه داشت و در آن جلسه حجت‌الاسلام رئیسی از اقدامات وزیر برای مقابله با گرانی و نابسامانی خودرو در کشور تقدیر کرد و برخی گزارش دادن رحمانی به رئیسی در مورد برخی موارد را از دلایل عصبانیت روحانی از رحمانی می‌توان تعبیر کرد.


هر چه هست در شرایطی که دستور وزیر سابق صمت برای ساماندهی سریع به بازار خودروسازی کمی از تب بازار کم کرد، رئیس جمهور اینگونه و مانند سلف قبلی خودش در پاستور وزیری را برکنار می‌کند. وزیری که به خواسته‌های روحانی جامع عمل نپوشاند و نتوانست با لابی رأی نمایندگان برای تشکیل وزارت بازرگانی را جلب کند.  همچنین گفتنی است نقش محمود واعظی به عنوان مرد در سایه دولت در برکناری رحمانی قابل توجه و بسیار اثرگذار بود.


گزارش از محمدعلی حسن نیا


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: حسن روحانی
ارسال نظر