صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

رفع دغدغه اشتغال دانشجویان پس از دوران تحصیل/ «مدارس مهارتی» چگونه به کمک فارغ‌التحصیلان می‌آید؟

دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد مدارس عالی مهارتی درصدد مهارت آموزی فارغ‌التحصیلان و دانشجویان برآمده است.
کد خبر : 488748

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در عصر انقلاب اسلامی انتظارات زیادی از نظام تعلیم و تربیت است که در سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی متبلور شده است.


یکی از نیازهای اساسی و همیشگی جامعه، مهارت‌ورزی است که می‌تواند شرایط بهتری را برای اشتغال جوانان به‌ویژه از طریق کارآفرینی مهیا کند. به همین دلیل و بر مبنای سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه مهارت‌آموزی، مدارس عالی مهارتی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای مهارت‌آموزی و آموزش فنون و حرف تأسیس و راه‌اندازی شده است.


همچنین با توجه به پتانسیل‌های مراکز آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما)، این سازمان بهترین زنجیره مدارس عالی مهارتی را با کمک واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است.


نام دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما هم‌اکنون در زمینه آموزش عالی و عمومی نقش عظیمی را در سراسر کشور به خود اختصاص داده که در زمینه آموزش‌های فنی و مهارتی نیز زبانزد خاص و عام است.


هدف از راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی چیست؟ 


در مدارس عالی مهارتی با استمرار، تثبیت اشتغال، فرصت‌های موجود و موردنیاز جامعه به‌ویژه در مشاغل خرد و کلان کشوری و بین‌المللی با استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های محصلان در محیط‌های کارگاهی و در راستای توسعه و تنوع الگوهای آموزشی تدوین می‌شود.


تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال با تأکید بر ارتقای مهارت عمومی و فناوری پایه، افزایش سطح کار آمادگی افراد برای ورود به بازار کار و اشتغال، شناخت کسب‌وکارهای نوین و گسترش دانش‌های مهارتی موردنیاز آن از اهداف راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی عنوان شده است.


توسعه و تقویت کاربرد فناوری‌های نوین در حوزه‌های مهارتی، توسعه مهارت سطح بالا برای صنایع و فناوری‌های جدید، تعمیق و نهادینه‌سازی فرهنگ کار و اخلاق حرفه‌ای منطبق بر الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و گسترش و تقویت دانش مهارتی و توانمندسازی همه‌جانبه از دیگر اهداف این مدارس است.


همچنین قرار است کیفیت مدیریت و توانمندسازی مدیران و رهبران سازمان‌های آموزشی، فرهنگی، صنعتی و خدماتی مبتنی بر آخرین دستاوردهای علمی، فناوری و تربیتی ارتقا یابد.


نوآوری و حل مسئله؛ اصول اصلی مدارس مهارتی


رعایت اقتضائات آداب و فرهنگ اسلامی ایرانی، وفاداری مهارت‌ورزان به اصول و احکام کسب‌وکار اسلامی، حاکمیت تفکر خلاق، علمی و پژوهش محور، بهره‌مندی از روش‌های نوآورانه و حل مسئله از اصول و رویکردهای این طرح است.


همچنین قرار است به نیازها و ویژگی‌های جنسیتی مهارت‌آموزان توجه شود. ویژگی و نیازهای استان‌ها و مناطق مبتنی بر آمایش سرزمینی و کاربست دانش تخصصی برای حضور منافع اقتصادی و اجتماعی و صیانت از مصالح و منافع ملی از دیگر رویکردهای مدارس مهارتی است.


چه فعالیت‌هایی در مدارس مهارتی انجام می‌شود؟ 


مدارس عالی در راستای آموزش‌های غیررسمی و به‌عنوان حلقه واسط، ضمن ارائه آموزش مهارت‌های لازم و ایجاد شرایط کارورزی، مهارت‌ورزان را آماده ورود به بازار کار می‌کند.


طراحی و ارائه دوره‌های آموزشی فنی و مهارتی در سطوح مختلف در زمینه‌های مهارت‌های موردنیاز تولید و اشتغال، آموزش مهارت‌های زندگی خانوادگی و فرزندپروری، فناوری‌های نوین با رعایت اولویت‌های کاربردی، مهارت‌های کسب‌وکار نوآورانه در بسترهای اجتماعی اقتصادی و فناوری، مدیریت اقتصاد فردی، خانوادگی و عمومی، مهارت‌های اجتماعی و حکمرانی، مهارت‌های فرهنگی و هنری و مهارت‌های ورزشی و سلامت جسمانی است.


همچنین باید فضای نوین کسب‌وکار و مشاغل جدید با نگاه آینده‌پژوهانه پایش شود. دوره‌ها به‌صورت کوتاه‌مدت و میان‌مدت به‌صورت حضوری و غیرحضوری خواهد بود. همچنين دوره‌ها و برنامه‌های اجرایی سایر مراکز و حمایت علمی و مهارتی از آن‌ها ارزیابی می‌شود.


از سوی دیگر امکان برگزاری سمینارها، همایش‌ها و جشنواره‌های علمی مهارتی درون‌مرزی و برون‌مرزی وجود دارد. در بخش دیگری نیز خدمات مشاوره به دیگر مؤسسات، سازمان و نهادها ارائه می‌شود. تولید محصول و ارائه روش‌های نوین آموزشی و تولید و چاپ کتاب، نشریه، نرم‌افزارها و منابع کمک‌آموزشی از دیگر فعالیت‌های این مدارس است. شبکه‌های مجازی، شبیه‌سازها و تولیدات مرتبط مجازی ایجاد شده و فعالیت کاربنیان نیز راه‌اندازی می‌شود.


با هماهنگی و تأیید معاونت‌های موضوعی، امکان معادل‌سازی برخی از واحدهای انتخابی با دوره‌های مهارتی مدارس عالی امکان‌پذیر است.


نحوه اعطای مجوز تأسیس مدرسه عالی مهارتی


در ابتدا برای تأسیس این مدارس درخواست تأسیس مدرسه عالی به شورای نظارت و هماهنگی سما استان باید ارسال شود و شورا باید در این زمینه مصوبه داشته باشد.


معرفی رئیس مدرسه به همراه رزومه و تصویر آخرین حکم کارگزینی، درخواست تأسیس مدرسه عالی، مصوبه شورای نظارت و هماهنگی سما استان، فرم نیازسنجی و محیط‌شناسی، طرح اقتصادی مدرسه مهارتی و برنامه عملیاتی مدرسه جزئی از مدارکی است که باید به معاونت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سازمان سما ارسال شود.


بررسی درخواست واحد متقاضی در شورای تخصصی مدارس عالی مهارت که حداکثر طی یک ماه تعیین تکلیف می‌شود، صورت خواهد گرفت. 


مدل‌های تأسیس و راه‌اندازی مدارس عالی


دو مدل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی برای مدارس مهارتی در نظر گرفته شده است. در مدل درون سازمانی واحدهای دانشگاهی، متقاضی و مجری تأسیس و راه‌اندازی مدرسه عالیه هستند. در مدل برون‌سازمانی یا مشارکتی واحدهای دانشگاهی با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌هایی به غیر از مجموعه دانشگاه و سازمان سما نسبت به تأسیس و راه‌اندازی مدرسه عالی به‌صورت مشارکتی اقدام می‌کنند.


اداره مدارس عالی در قالب مدل مشارکتی زیر نظر واحد دانشگاهی و مطابق ضوابط و مقررات این شیوه‌نامه است.


با توجه به میزان استفاده از ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دانشگاه، درصد مشارکت دانشگاه در متن قرارداد تعیین می‌شود.


فرم‌های قرارداد مدل مشارکتی، بر اساس تیپ قراردادهای ابلاغی مرکز حقوقی دانشگاه است. برای مواردی که خارج این فرمت‌ها نیاز به عقد قرارداد است، موارد تغییریافته لازم است در چارچوب اختیارات از دفتر حقوقی استان و در موارد خارج از سقف، از مرکز حقوقی دانشگاه اخذ مجوز شود.


ارکان مدارس عالی مهارتی


شورای تخصصی مدارس عالی مهارتی، شورای نظارت و هماهنگی سما استان، رئیس مدرسه عالی، از ارکان مدارس عالی است.


رئیس مدرسه عالی


رئیس مدرسه عالی بالاترین مقام اجرایی است که بر اساس پیشنهاد واحد متقاضی و توسط معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان، حکم نامبرده صادر می‌شود.


اداره و هدایت مدرسه عالی و نظارت بر حُسن اجرای فعالیت‌های آن در چارچوب ضوابط و مقررات ذی‌ربط بر عهده رئیس مدرسه است.


تهیه و تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی سالانه مدرسه عالی، تهیه و تنظیم بودجه سالانه مدرسه عالی، افتتاح حساب بانکی و تعیین صاحبان امضای مجاز بر اساس ضوابط و مقررات، کنترل درآمد و هزینه‌های مدرسه بر اساس جدول درآمد و توزیع درصد هزینه‌های مدارس عالی، تنظیم گزارش‌های عملکرد مالی و کاری جهت ارائه به مراجع ذی‌ربط، تأمین سازوکارهای لازم جهت توسعه و ارتقای مدرسه عالی و نظارت بر رعایت اخلاق حرفه‌ای و شئون اسلامی در مدرسه عالی از دیگر وظایف رئیس مدرسه است.


نظام مالی مدارس عالی مهارتی


تمامی درآمدهای مدارس عالی اعم از شهریه، آزمون، کتاب و ... بر اساس کد شناسه اختصاص‌یافته به هر یک از مدارس عالی به حساب درآمدی واریز و پس از کسر سهم سازمان سما و استان، مابقی آن به شماره‌حساب هزینه‌ای مدرسه عالی واریز و هزینه‌های مدرسه ازجمله حق‌الزحمه‌های عوامل اجرایی مدارس و ... از این حساب انجام می‌شود.


تشکیلات و منابع انسانی مدرسه عالی مهارت


 انجام امور مالی، خدماتی و غیره مدرسه عالی توسط کارکنان موجود واحد متقاضی انجام می‌شود و حق‌الزحمه آن‌ها مطابق جدول درآمد و توزیع درصد هزینه‌های مدارس عالی مهارتی پرداخت می‌شود.


اشتغال نیروی انسانی در مدرسه عالی به‌صورت پاره‌وقت و بر اساس سیاست‌های دانشگاه و سازمان سما صرفاً در قالب تشکیلات مصوب امکان‌پذیر است.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر