واقعیتهایی درباره سامانه «4030» که از آن بیخبرید/ ردپای جوانان نخبه ایرانی در طرح غربالگری تلفنی خانوادهها
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای شیوع کرونا در کشور سامانه تلفنی 4030 برای پاسخگویی به سوالات مردم در خصوص بیماری ناشی از ویروس کووید-19 راهاندازی شد. مخابرات ایران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سامانه 4030 برای غربالگری خانوادههای ایرانی نیز استفاده کردند. شاید جالب باشد که بدانید سوئیچهای مخابراتی مورد نیاز برای راهاندازی این سامانه توسط یک شرکت دانشبنیان طراحی و تولید شده است.
این شرکت دانشبنیان فعالیت اولیه خود را در سال 1379 در قالب یک هسته تحقیقاتی شروع کرد، در سال 1385 شرکت به صورت رسمی تأسیس شد و از آن زمان تاکنون در زمینه طراحی و تولید سوئیچهای مخابراتی نسل جدید با ظرفیت بالا فعالیت میکند. حدود 100 نفر در این مجموعه که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر است، فعالیت میکنند.
سوئیچ مخابراتی چیست؟
سوئیچ دستگاهی است که عملیات پردازش، محاسبه شارژینگ، اطلاعات تماس، قطع و وصل کردن شماره تلفنها، ارتباط بین مراکز و ... را کنترل میکند. درواقع سوئیچ دیجیتال قلب و مرکز کلیه ارتباطات تلفتی به شمار میرود. سوئیچهای قدیمی بسیار بزرگ بودند اما با پیشرفت تکنولوژی نمونههای جدیدی به بازار آمد که علاوهبر اشغال فضای کمتر، سریعتر نیز کار میکردند.
انوشیروان مرآت، مدیرعامل این شرکت دانشبنیان میگوید؛ سوئیچها در زیرساختهای ارتباطات مخابراتی و تلفنی کاربرد دارند. چند نوع سوئیچ وجود دارد؛ سوئیچهای پرظرفیتی که در شبکه عمومی مخابرات کاربرد دارند و اپراتورها از آنها برای سرویسدهی تلفنی به عموم مردم استفاده میکنند. سازمانهای بزرگ نیز از سوئیچها برای ارتباطات مخابراتی و تلفنی داخل سازمانی استفاده میکنند.
مزیتهای سوئیچهای نسل جدید
سوئیچهای نسل جدیدی که این شرکت تولید میکند، ظرفیتی برای صدها میلیون شماره دارد. همچنین سوئیچهای نسل جدید در مقایسه با سوئیچهای مخابراتی نسلهای قدیمی مزیتهای بسیاری دارد که میتوان به اشغال فضای کمتر، سهولت و سرعت در نصب، راهاندازی، بهرهبرداری و نگهداری اشاره کرد. این سوئیچها نه تنها هزینه نگهداری را به شدت کاهش میدهند، بلکه امکان راهاندازی سریعتر، آسانتر و کمهزینهتر را برای سازمانها فراهم میکنند.
لازمههای موفقیت یک محصول جدید در بازار
به گفته مرآت؛ این محصول یک فناوری زیرساختی است و هزینه بالایی دارد. یکی از مشکلاتی که هر شرکت و کسبوکار نوپایی با آن مواجه میشود این است که مشتری یک محصول جدید را به دشواری میپذیرد. بنابراین محصول باید ثابت کند که تمام نیازهای مشتری را پوشش میدهد و قادر به رقابت با نمونههای خارجی است. معمولا کمپانیهای بزرگ و بینالمللی در حوزه مخابراتی کار میکنند و بسیاری ترجیح میدهند به جای محصولات داخلی از نمونههای چینی و اروپایی استفاده کنند.
وی میگوید؛ بنابراین محصول داخلی و جدید برای موفقیت در بازار نیاز به شناخته شدن دارد. خوشبختانه این اتفاق در سالهای اخیر برای محصول ما افتاده و مشتریان از محصولات ما استفاده میکنند. تجاریسازی سوئیچ مخابراتی مخصوص حوزه سازمانی (با ظرفیت متوسط) هشت سال پیش و سوئیچ مخصوص شبکه مخابرات عمومی با ظرفیت چند میلیونی چهار سال قبل اتفاق افتاد.
حمایتها زمینهساز رقابت است
مرآت میگوید؛ حمایتهایی که از شرکتهای فناور، دانشبنیان و تولیدی انجام میشود، حمایتهای موثری است که به رقابتپذیری این شرکتها کمک میکند. این امر بدین معناست که یک شرکت نوپا قادر خواهد بود محصولی تولید کند که قابلیت رقابت با شرکتهای بزرگ و بینالمللی را دارد.
سالها قبل، برای راهاندازی یک مرکز مخابراتی 20 هزار شمارهای به ساختمانی بزرگ و تعداد زیادی پرسنل برای نگهداری از تسهیلات آن نیاز بود. همچنین به سیمکشیهای بسیار و هزینه تأسیساتی بالا احتیاج داشت و نگهداری از آن پیچیدگی و هزینه زیادی در برداشت. بنابراین افتتاح چنین مرکزی چند سال زمان میبرد اما با فناوریهای نسل جدید این رویداد طی چند روز، با هزینه بسیار کمتر و تعداد نفرات کمتر انجام میشود.
ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مشتری با سوئیچهای نسل جدید
به گفته مدیرعامل شرکت دانشبنیان فعال در حوزه سوئیچهای مخابراتی؛ فناوری جدید نسبت به نسل گذشته بهبودهای بسیاری یافته است که این امر امکان ارائه خدمات سریعتر و با قیمت کمتر را به مشتریان میدهد. برای مثال صنعت خودرو را در نظر بگیرید، کارکرد پایهای آن از ابتدا تاکنون رساندن مسافر از مبدا به مقصد بوده است. با این حال خودروهای امروزی تفاوت بسیاری با خودروهای 50 سال قبل دارند و بهبود یافته هستند. هر کدام از این بهبودها با انجام حجم زیادی کار علمی، تحقیقاتی و پژوهشی میسر شده است. این اصلاحات سالها و دههها طول کشیده و هر کدام ارزش افزوده خاصی را به محصول اضافه کرده است.
وی میگوید؛ در حوزه سوئیچ نیز روند پیشرفت به همین شکل است. سوئیچهای قدیمی هزینههای بسیاری روی دست مشتری میگذاشتند، فضای زیادی میگرفت و راهاندازی آنها پروسه بسیار زمانبری بود. در فناوری جدید یک سوئیچ 100 هزار شماره در یک فضای یک متر مربع قرار میگیرد. این امر بدین معناست که امکانات بهتر و سریعتری در اختیار مشتری قرار گرفته، روند توسعه کارها سریعتر شده و هزینهها نیز کمتر شده است.
به نظر میرسد،شرکتهای دانشبنیان که پیش از این در اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان نشان دادند که میتوان با تکیه بر قدرت داخلی و اعتماد به جوانان، راه سخت تولید محصولات ایرانی را هموار کرد، این بار هم در گذرگاه سخت و بحرانی شیوع کرونا، جامعه پزشکی را تنها نگذاشتند و توانستند عملکرد قابل قبولی ارائه دهند.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/