تجدید چاپ کتاب «مهر و آتش» از زنده یاد مهرداد اوستا
محور اصلى ١٢ فصل کتاب، پژوهشهایى درباره شاهنامه است در کنار آن مطالبى نیز درباره اساطیر هند و چین و موضوعات فرعى دیگر دیده مىشود که پیوسته و وابسته به موضوع اصلى کتاب است.
در این نوشتهها کمبودها و نارسایىهایى به چشم مىخورد که گمان مىرود استاد اوستا به بازخوانى و بازبینى آنها مجال نیافته است. دنباله بعضى از مقالات از جمله «حماسه باشکوه» «یوى بزرگ» گسسته شده است و گردآورنده کوشیده تا این گسیختگىها را با مراجعه به منابع مربوط پیوند دهد و تکمیل کند.
زنده یاد مهرداد اوستا در کتاب «مهر و آتش» (رویارویی اسطورههای آیین مهر و مزدیسنا در شاهنامه) مینویسد: «فردوسی، ستاینده زندگی، زیبایی و کرامتهای انسانی است که در چشم او، زندگی و زیبایی هر دو به یک معنی همانا کرامت انسانی است و این هر سه را مفهومی دیگرست که همان ایمان باشد. و او همچنان که گفته آمد، هنرمندی است که زیبایی را در همه مفاهیمش میستاید. حماسه بزرگ او، جدال میان زندگی و مرگ است. قهرمانان شریف او در عرصههای گوناگون خود، در جلوه اشرافیتی باشکوه، خود، تمثیل زندگی و زیبایی هستند و آزادیای که انسان، جدا از او نمیتواند مصداق شریف و گرامی انسان را داشته باشد. از این روی در حماسه جدال رستم با اسفندیار است که رستم، پهلوانِ محبوب فردوسی، در این سرگذشت، مدافع آیین مقدس آزادی است و اسفندیار، شاهزاده مغرور و جوانی است که میخواهد به این حریم تجاوز کند و به پاسخ این جوان فریفته جوانی و رویینتنی، میخواهد وی را، که آگاهی به این حقیقت ندارد، بیدار و آگاه سازد.
در مبحث اختلاف 2 فرهنگ و 2 آیین (میترایی و مزدیسنایی)، رستم تهمتن، نماینده آیین میترایی و اسفندیار، به آیین مزدایی ایمان دارد و جدال این دو، بیان استعماری برخورد این دو فرهنگ است که در جای خود به شرح نگاشته خواهد آمد. لاجرم دو فضای متناقض در شاهنامه فردوسی روشن خواهد شد و هم بیان این معنی که ریشه عرفان ایران در تمثیلها در طریقتهای متفاوت نیز یافت میشود.
فردوسی در سرودن شاهنامه و یا بیان روشنتر، بازگفتن آن از پهلوی به پارسی دری، همچون یک ترجمان شریف با نگهداشت امانت، در منظومه والای خویش چنین میگوید: سخن هرچه گویم، همه گفتهاند/ بَر باع دانش همه رفتهاند.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/