صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۴۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
در قالب یک پژوهش انجام شد؛

بررسی نقش و ابعاد تأثیرگذاری زنان در اقتصاد مقاومتی

پژوهش «بررسی نقش و ابعاد تأثیرگذاری زنان در اقتصاد مقاومتی»؛ به‌کوشش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف (مجری طرح)، کبری خزعلی (ناظر طرح) و زهرا آیت‌اللهی (مشاور عالی طرح) انجام شده که به‌وسیله دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.
کد خبر : 488236

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این پژوهش نگاشته شده است اقتدار ملی مسئله مهمی است و برای حفظ اقتدار یک جامعه باید به جزئی از آن که اقتدار اقتصادی است توجه ویژه‎ای شود.‌


این نکته در سخنان رهبری نیز همواره مورد تأکید بوده است، ‌ایشان در این خصوص می‎فرمایند: مسائل اقتصادی، بسیار مهم بوده و ‌یک رکن اقتدارملی، اقتداراقتصادی است.


‌همچنین نیاز ما به اقتصادمقاومتی بیش از کشورهای دیگر است؛ زیرا از یک طرف کشور ما همچون کشورهای دیگر مرتبط با اقتصاد جهانی و مصمم به ادامه این ارتباط است و طبیعتاً از مسائل اقتصادی جهان متأثر خواهد بود و از طرف دیگر نظام اسلامی، به‎دلیل استقلال‎ خواهی، عزت ‎مداری و تأکید بر تحت تأثیر قرار نگرفتن سیاست‌ قدرت‎های جهانی؛ مورد تهاجم و سوء‎نیت بوده است.


بنابراین هدف کلی این پژوهش شناسایی نقش‎های زنان در ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی، چگونگی تأثیرگذاری آن‎ها و تولید محتوای آموزشی و ترویجی در مسیر گفتمان‌سازی و استفاده از ظرفیت زنان در عرصه‌ اقتصاد مقاومتی است.


با توجه به هدف پژوهش این سؤالات مطرح می‌شود: نقش‎های زنان در اقتصاد خانواده و جامعه کدام است؟ چگونه می‎توان از ظرفیت جامعه زنان در راه پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در کشور بهره برد؟ برای مشخص شدن ابعاد تأثیرگذاری زنان در اقتصاد مقاومتی، به تحلیل محتوای نظرات صاحبنظران، خبرگان و مسئولان در این خصوص پرداخته شده و با استفاده از تحلیل محتوای کیفی، ابعاد تأثیرگذاری زنان در اقتصاد مقاومتی مشخص شده است. 


بخش نتیجه‌گیری این پژوهش به‎شرح ذیل نگاشته شده است:


با توجه به نقش‌های زنان در قالب مادری و همسری و رعایت نکاتی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند.


می‌توان به مدیریت مصرف انرژی، مبارزه با مصرف‌گرایی و مصرف تولیدات داخلی، آموزش صحیح به فرزندان، خرید به‎موقع اشاره کرد.


دیگر مصادیق تأثیر زنان در اقتصاد مقاومتی مسئله اشتغال است. از‎این منظر اشتغال بانوان هم در بیرون منزل و هم در منزل با‎ عنوان مشاغل خانگی مد‎نظر بوده است. توسعه کسب‎ و‎کارهای خانگی با کمک و حمایت صندوق‌های قرض‎الحسنه می‌تواند بسیار مفید باشد.


نقش زنان کارآفرین در توسعه اقتصادی هم دیده شده است، با‎وجود زنان تحصیلکرده در کشور، می‌توان با یک برنامه‎ریزی صحیح از وجود این نیروهای متخصص در توسعه اقتصادی کشور و در نهایت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی بهره برد.


مـدیریت‌ منابع‌ مالی خانواده از مهم‌ترین‌ وظایفی‌ است که با تدبیر هـمه اعضا شکل می‌گیرد.


‌اراده‎‌کردن ‌برای برخورد آگـاهانه،کـسب دانـش و اقدام‌ مناسب، ‌برپایه اصول و قواعد، نخستین‌ گام‌های‌ عملی‌ تغییردهنده‌ و سرنوشت‌ساز زندگی است. در این تغییر و تحولات همه اعـضای خـانواده مـی‌توانند نقش مهم و بزرگی داشته باشند؛ پدر در جایگاه کسب کننده درآمد، مادر هم که مدیر خانه است و فـرزندان کـه مصرف‌کننده  هستند. 


آنچه اقتصاد خانواده را منحصر به‎فرد می‌کند وجود ارتباطات درونی بین نقش‌های شغلی و خـانوادگی اسـت؛ رابطه‌ای که به‎طور معمول‌ و در غیر از مباحث اقتصادی خانواده یافت نمی‌شود.


درک این ارتباط درونـی را مـی‌توان شاه‌ کلید سالم‌سازی اقتصاد خانواده دانست. نگرش سیستمی، درک روشنی از تأثیر متقابل سیستم فرعی‌ خـانواده‌ و اقـتصاد را بـر یکدیگر و بر محیط ارائه می‌دهد.


هدف خانواده‌ که‌ مجموعه به‎هم پیوسته‎ای تشکیل‌ می‌دهد، فقط پرورش فرزندان ‌نیست،‌ بـلکه والدیـن که ستون‌های اصلی‌ خانواده هستند ‌بـاید حـق اعمال نظر در مدیریت اقتصادی خانواده را داشته باشند.


اختیار و آزادی‌ فرزندان باید در محدوده‌هایی باشد که‌ ظرفیت‌ و توان پذیرش‌ مسئولیت‌ را دارند وگرنه بنیاد خانواده‌ بر پایـه اعـمال ستم و بی‌عدالتی فرزندان نـسبت بـه پدر و مادر بنا خواهد شد. 


بنابراین تربیت اقتصادی را در سه حوزه می‌توان به کودکان آموزش داد:


تفکر اقتصادی: با توجه به فهم و درک کودک، مفاهیم اعتقادی مانند رزاقیت الهی، ربوبیت الهی، مالکیت الهی، امانت الهی، توکل، برکت و شکر به کودک آموزش داده می‌شود.


احکام اقتصادی: با توجه به اینکه فرزندان در سن تکلیف مکلف به اجرای احکام می‌شوند، اما قبل از آن باید با احکام الهی که توسط پدر و مادر رعایت می‌شود، آشنا شوند.


مهارت اقتصادی: کودکان نیاز دارند از همان کودکی مهارت‌های اقتصادی را بیاموزند. مهارت پس‎انداز کردن، خرید بر‎اساس نیاز، مصرف صحیح، محافظت از اموال.


اگر بخواهیم اقتصاد خانواده را بر‎مبنای اصول دینی و علمی دوام ببخشیم می‌توان اصـول زیـر را به‎کـار برد: 
 ‎برنامه‌ریزی اقتصادی خانواده، 
ـ ‎جمع‌آوری اطلاعات وضع موجود در بودجه خانواده،


ـ توازن‌ دخل و خرج،


ـ نظم‌ و ترتیب در مخارج خانواده،


ـ انجام مشاوره‌های اقتصادی،


ـ توجه به آموزه‌های دینی،


ـ شناسایی موارد هزینه‌ها در خانواده،


ـ الگوی مصرف در خانواده،


ـ مصرف صحیح. 


براساس مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تبیین ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی، تلاش برای فرهنگ‌سازی در این زمینه و پیگیری‌های مربوطه با حصول به نتیجه و با جمع‌آوری نظرات خبرگان در کارگروه‌ها و نشست‌های تخصصی مجموعه‌ای از راهبردهای کلان فرهنگی و راهکارهای مربوط به هر یک به‎شرح ذیل نگاشته شده است: 


طراحی الـگوی سـبک زندگی متناسب با اقـتصاد مقاومتی:


ـ بهینه کردن تصمیم‎گیری‌های فردی و جمعی در راستای تقویت اقتصاد داخلی،
ـ اصلاح فرهنگ مصرف وکاهش فاصله سرانه مصرف با کشورهای پیشرفته،
ـ ترویج مصرف صنایع دستی، سنتی و بومی،
ـ تغییر در سبک زندگی مردم و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی،
ـ برنامه‎ریزی برای ارتقای کیفیت، سالم‎سازی و بهینه‎کردن فرهنگ و عادات غذایی،
ـ تهیه و اجرای برنامه جامع الگوی صحیح مصرف و مقابله با مصرف‌گرایی، اسراف و تجمل‌گرایی،
ـ فرهنگ‎سازی در زمینه مصرف پوشاک داخلی با تکیه بر حفظ سنت‎های ملی و بهینه‎سازی اقتصادی.


 ترمیم فـرهنگ عمومی در راستای تقـویت اقـتصاد مقاومتی:


ـ تبیین و ترویج اخلاق و فرهنگ اسلامی کار، کارجمعی، صبر هدفمند، جهاد اقتصادی، کارآفرینی، تولیدثروت،کسب رزق حلال، مشارکت و رقابت سالم اقتصادی و پرداخت مالیات به‎مثابه وظیفه و ارزش ملی برای تأمین عزت جامعه اسلامی و آحاد آن،
ـ ترویج ساده زیستی برای حاکمان و مسئولان و پرهیز از تجمل‎گرایی و رعایت قناعت و کفاف در مصرف و اجتناب از اسراف،
ـ توسعه و ترویج انضباط اقتصادی در سطح عمومی جامعه،
ـ مبارزه با فرهنگ واسطه‌گری در اقتصاد و تقویت فرهنگ تولید بهینه،


گفتمان‌سازی در راستای اقتصاد مقاومتی:


ـ تبیین دقیق ابعاد مفهومی اقتصاد مقاومتی و خارج کردن آن از ابهامات مفهومی،
ـ بسط و تبیین مفاهیم و روش‌های اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی،
ـ حرکت در جهت ایجاد درک متقابل فرهنگ و اقتصاد و تعامل مثبت فعالان این دو حوزه،
ـ ایجاد تقسیم کار ملی و همگرایی بین دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگی برای گفتمان‎سازی اقتصاد مقاومتی،
ـ حمایت از تشکل‌های فرهنگی هنری در راستای تولید محصولات و آثار مرتبط با اقتصاد مقاومتی،
ـ مخاطب شناسی گفتمان اقتصاد مقاومتی در سطوح دانشگاهی، مدیریتی و عمومی.


پیشبرد و ارتقای سیاست‌های توسعه اقتصاد دانش بنیان:


‌ـ سرمایه‌گذاری برای ارتقای مهارت‌های نیروی انسانی از طریق هدفمند کردن نظام آموزشی کشور،
ـ حمایت از ابداع و نوآوری و تغییر برنامه‌ها در دانش و فناوری از مأموریت‎محور به ترویج‎محور و ایجاد محیط مناسب برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه،
ـ ایجاد امکان دسترسی مطمئن، سریع و ارزان به اینترنت و افزایش امکانات مخابراتی و ارتباطی،
ـ ارائه خدمات عمومی توسط دولت به‎صورت برخط به مردم،
ـ مدیریت دانش در اقتصاد توسط دولت که عبارت است از: تصمیم‎گیری آگاهانه و نظام‎مند درباره استفاده بهتر از دانش به‎منظور بهبود وضعیت کارایی در سطح کشور.


اصلاح نـظام آموزشی در راستای تقـویت و ترویج اقتصاد مقاومتی:


ـ ترویج مؤثر آموزش‌های فنی و هنری در مدارس،
ـ ترویج مهارت‌های حرفه‌ای و کارآفرینانه در مقاطع مختلف آموزشی،
ـ اصلاح نگرش دانش‎آموزان درباره کار، تولید و مصرف،
ـ تأسیس و تقویت رشته‌های مرتبط با مدیریت فرهنگی و جذب نخبگان به‎منظور اصلاح ساختارهای مدیریت فرهنگی،
ـ برقراری تعامل میان دانشجویان و پژوهشگران در عرصه فرهنگ و اقتصاد،
ـ بازنگری در نظام تحصیلات تکمیلی و حذف رشته‌های فاقد توجیه فرهنگی و اقتصادی،


اصلاح نظام رسانه‌ای و تبلیغاتی در ارتباط با اقـتصاد مقاومتی:


ـ فرهنگ‎سازی در راستای ارزشمند پنداری کار و تولید،
ـ مبارزه با فرهنگ مصرف‎زدگی و مدگرایی،
ـ حمایت از تولید آثار هنری و رسانه‌ای مرتبط با اقتصاد مقاومتی،
ـ برگزاری دوره‌های آشنایی با اقتصاد مقاومتی برای فعالان فرهنگی و رسانه‌ای.


 سـیاست‎گذاری برای افـزایش نقش مردم در نظـام اقتصادی:


ـ ایجاد چشم‎انداز ملی استقلال اقتصادی، تولید و مصرف فرهنگ‎سازی واصلاح آگاهی‎ها، باورها، گرایش‌ها ونگرش‌ها برای تحقق آن،
ـ ترویج مشتری‌محوری و تحقق عدالت در تخصیص و توزیع منابع ثروت و دسترسی به فرصت‌ها، کالا و خدمات،
ـ مقابله همه‎جانبه، فراگیر و سازمان‎یافته با ویژه‎خواری (رانت‎جویی)، فقر، فساد و تبعیض در عرصه‌های اقتصادی.


 توجه به سویه‌های اقتصادی برنامه‌های فرهنگی:


ـ تهیه پیوست اقتصادی برنامه‌های فرهنگی، جامع‎نگری در سیاست‎گذاری‌ها و توجه همزمان به رشد اقتصادی وتعالی فرهنگی، توجه به اثرات مخرب ورود درآمد نفتی به فضای اقتصاد و فرهنگ، توجه به مزیت‌های اقتصادی ذخایر فرهنگی، حرکت به‎ سوی ایجاد درک متقابل فرهنگ و اقتصاد و تعامل مثبت فعالان متخصص این دو حوزه.


تدوین برنامه ویژه برای عمـلیاتی کردن بـندهای مرتبط با اقتصاد مقاومتی در اسناد بالادستی شورا (نقشه مهندسی فـرهنگی، نقشه جـامع علمی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش).   


انتهای پیام/4127


انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد مقاومتی
ارسال نظر