صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

سفره های افطار در ترکیه چگونه است؟ + آداب و رسوم مردم ترکیه در ماه رمضان

در ترکیه نیز که کشوری مسلمان است، ماه رمضان بسیار مقدس و با ارزش به حساب می آید. و هر ساله از شب نیمه شعبان ، مساجد را چراغانی کرده و به پیشواز این ماه می روند.
کد خبر : 488137

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مردم مسلمان ترکيه ماه رمضان را همگام با ديگر مسلمانان جهان تکريم و اين ماه پربرکت را با شور و شعف و آداب و سنن خاصي آغاز مي‌كنند و به پايان مي‌رسانند.


سفره های افطار ترکیه


مردم كشور تركيه  به سفره افطار و افطاری دادن بسیار اهمیت می دهند. و آن را مقدس می شمارند. به خصوص افطار دادن به نیازمندان.
شهرداری شهرهای مختلف ترکیه نیز با برنامه ریزی در شب های ماه رمضان در جاهای مشخصی سفره های افطار پهن کرده. و همه می توانند از این غذاها استفاده کنند. در روزهای ماه مبارک رمضان مردم چادرها و خیمه هایی را در میادین و اماکن عمومی برپا می کنند که در آنها به شهروندان افطاری داده می شود. به این ترتیب کسانی که هنگام افطار در منزل نیستند یا در حال رانندگی اند می توانند افطار را مهمان همشهری هایشان باشند. این سفره های افطاری را معمولا انجمن های خیریه یا افراد خیر و در برخی موارد شهرداری برپا می کنند که البته بیشتر در دو شهر "آنکارا" و "استانبول" دیده می شوند.
شهرداری "آنکارا" هر ساله در 25 نقطه مختلف شهر بسته های مواد غذایی و شوینده را همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان در اختیار 400 هزار خانوار و خانواده های بی بضاعت قرار می دهد.
در این روزها کسانی که به مساجد می آیند یا سر سفره های افطاری و سحری می نشینند خود را با عطر مخصوصی که به آن "کلونیا" می گویند؛ معطر می کنند و در تمام مراسم و اعیاد به ویژه اعیاد اسلامی مانند عید قربان و عید فطر این سنت اجرا می شود.


خوراکی های ماه رمضان در ترکیه


ماه مبارک رمضان در ترکیه با صرف خوراکی های مخصوص همراه است . زیتون، خرما، دست کم دو نوع پنیر شامل پنیرمعمولی و پنیر موسوم به کاشار از جمله مواد غذایی پرمصرف در این ماه است به طوری که این اقلام را تقریبا در تمامی منازل می توان مشاهده کرد.
مسلمانان ترکیه در این ماه با حضور در بازارها به خرید خوراکیهای خاص برای افطار می پردازند و زنان نیز در منازل خود شیرینی های مخصوص این ماه همچون ' کانفه ' و ' باقلوا ' تهیه می کنند.
در رمضان در ترکیه یک نوع نان مخصوص به نام «پیده رمضان» پخت می شود و ساعاتی قبل از افطار صف های طولانی در مقابل نانوایی هایی که "پیده" را عرضه می کنند می توان مشاهده کرد. اگر سر سفره افطاری یکی از مسلمانان ترکیه بنشینید، خواهید دید که زیتون، پنیر، خرما، و انواع سوپ و آش پای ثابت این سفره است.



در روزهای ماه رمضان بازار شیرینی ها و غذاهای مخصوص ترکیه داغ است و بیشتر از سی و شش نوع شیرینی و پیراشکی روی پیشخوان شیرینی فروشی ها به چشم می خورد. در این میان باقلوای مخصوص ترکیه بیشتر از همه طرفدار دارد.
زن ها نیز در این ماه بیشتر از قبل در منزل نان و شیرینی می پزند.



طبل زن ها


در ترکیه نوزادان پسری که در این ماه به دنیا می آیند معمولاً «رمضان» نام گذاری می شوند! یکی از رسوم جالب و دیدنی در ماه رمضان که در کشور ترکیه اتفاق می افتد، وجود طبّال ها (افراد طبل زن) می باشد که این افراد به هنگام وقت سحر در خیابان ها به راه می افتند و با نواختن طبل مردم را برای خوردن سحری و عبادت کردن بیدار می کنند. به عبارتی می توان گفت این افراد طبل زن در حکم ساعت های شماطه دار به حساب می آیند! بعضی از طبّال ها حین طبل زدن، آواز نیز می خوانند.


در هر منطقه از شهر، یک طبّال وجود دارد. در پایان ماه رمضان و شروع عید فطر، طبال ها در این روز به منظور جشن گرفتن عید فطر نیز طبل می نوازند و با زدن زنگ منازل، عیدی و انعام خود را از مردم می گیرند. در کشور ترکیه، مردم به هنگام غروب و وقت افطار با شنیدن صدای شلیک توپ متوجه زمان افطار شده و روزه خود را افطار می کنند!


اعمال عبادی


مساجد ترکیه در ماه رمضان شاهد حضور گسترده مسلمانان برای ادای نماز در مساجد است.
 
یکی از مراسمی که شور و هیجان خاصی را به روزه داران به خصوص در زمان ˈسحرˈ می دهد، ˈچاووشی خوانیˈ به سیاق سنتی آن است.
 
مساجد ترکیه در این ماه از شور و اشتیاق بیشتری نسبت به ماه های دیگر برخوردار است، به ویژه مساجد بزرگ و معروف که مسلمانان ترکیه از هر کجا سعی می کنند به این مساجد بیایند و نماز را در این اماکن باشکوه به جماعت به جای آورند.
 
قرائت و تفسیر قرآن در این ماه در مساجد ترکیه بسیار رواج دارد و یک عادت بسیار زیبا نیز این است که کسانی که به مساجد می آیند یا سر سفره های افطاری و سحری می نشینند، همواره خود را با عطر که به آن ˈ کولونیا ˈمی گویند، معطر می کنند و در تمامی مراسم و اعیاد به ویژه اعیاد اسلامی مانند عید قربان و عید فطر این سنت پسندیده اجرا می شود.
 
در این ماه برخی از شبکه های تلویزیونی ترکیه نیز با تدارک پخش برنامه های خاص به استقبال این ماه می روند و اقدام به پخش برنامه های احکام و سریال های اسلامی قبل از افطار و هنگام سحر می کنند.
 
قرائت قرآن و برنامه های ˈتواشیحˈ نیز از این شبکه ها طی این ماه پخش می شود.



عید فطر در ترکیه


عید فطر بعد از عید قربان یکی دیگر از بزرگترین عیدها و مهمترین عیدها در ترکیه می باشد.
عید فطر را در ترکیه «عید رمضان» می گویند و البته این روز به دلیل مصرف زیاد شیرینی و شکلات به خصوص برای هدیه دادن به کودکان به شکر بایرامی (عید شکر) معروف شده است. رسم و رسوم مردم ترکیه در عید فطر شامل زیارت اهل قبور، پوشیدن لباس نو، دید و بازدید قوم و خویش ، دوستان و آشنایان و اقامه نماز عید فطر در مساجد سرتاسر این کشور است.
در روزهای نزدیک به عید فطر فروشگاه ها تخفیفات زیادی می زنند. به همین دلیل در این ایام توریستان زیادی به ترکیه و به خصوص شهر استانبول سفر می کنند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر