پیشنهادهایی برای تولید دانش مواجهه با چالشهای کرونا و پساکرونا
جمال احمدی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا به تشریح اقدامات هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان در راستای ابلاغ شیوهنامه «تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از معضل جهانی ویروس کرونا و استخراج روشهای کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پساکرونا» پرداخت.
وی بیان کرد: «اعضای هیئت اندیشهورز استان کردستان به محض اینکه شیوهنامۀ تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از معضل جهانی ویروس کرونا و... را دریافت کردند، شیوهنامه را به دقت مطالعه کرده و پس از مطالعۀ دقیق 18 فروردین 99 جلسهای تشکیل و به دو شکل و در دو گام تصمیماتی اتخاذ شد.
رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان تبیین کرد: «در گام نخست از آنجا که مخاطب شیوهنامه، اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند از این رو همه اعضای هیئت علمی را وارد بحث و بررسی عالمانه کردیم و در فراخوانی عمومی در گروههای مختلف اطلاعرسانی شد.»
احمدی با بیان اینکه در گام دوم کارگروههایی تشکیل و در نامههایی خطاب به اعضای هیئت علمی از آنان خواسته شد بر مبنای شیوهنامه در این خصوص اقداماتی انجام دهند، اظهار کرد: «کارگروههای تشکیل شده شامل اقتصاد، مدیریت، حقوق، روانشناسی، فلسفه و هنر و علوم تربیتی بودند و پس از آنکه اعضا مشخص شد، مسئول کارگروهها معین و قرار شد تا اول اردیبهشت موضوعات مشخص شوند.»
به گفته وی، نتیجۀ مطالعات کارگروه مدیریت هیئت اندیشهورز کردستان با بررسی وضعیت کسب و کار در دوران کرونا و پساکرونا در قالب رساله دکتری، آینده شرکتهای کوچک و متوسط بعد از کرونا در قالب رسالۀ دکتری، اثرات کرونا بر مدیریت منابع انسانی در سازمان در قالب میزگرد و اثرات کرونا بر گسترش تجارت الکترونیک در قالب میزگرد و راهاندازی رشته مدیریت بحران ارائه شد.
راهاندازی رشته مشاور خانواده
رئیس هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی کردستان به آنا گفت: «در کارگروه روانشناسی موضوعات پژوهشی زیر بهصورت میزگرد و رسالههای دکتری شامل؛ سبک جدید زندگی، تعاملات و تعارضات خانوادگی در دوران کرونا و تبعات پس از آن، مداخلات روانشناختی در بحرانها با تمرکز بر بحران کرونا، استرس پس از سانحه متأثر از کرونا، اثرات روانشناختی کرونا بر کودکان و برنامههای مداخلهای، راهاندازی رشته مشاور خانواده مقطع کارشناسی ارشد و رشته خانواده و سلامت جنسی در مقطع دکتری ارائه شد.
احمدی با بیان اینکه در کارگروه علوم تربیتی موضوعات آیندۀ آموزش بعد از کرونا و آسیبشناسی آموزش آنلاین دانشگاه آزاد اسلامی در دوران کرونا و پساکرونا به ترتیب بهصورت میزگرد و طرح پژوهشی پیشنهاد شد عنوان کرد که یکی از اعضای هیأت علمی گروه جامعهشناسی موضوع مقالۀ پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا در کردستان را پیشنهاد کرد.
وی در ارزیابی شیوهنامۀ تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از معضل جهانی ویروس کرونا اظهار کرد: «با توجه به شرایط پیشآمده که تمام مراکز پژوهشی و همۀ دانشگاهها مشغول تحقیقات خود در زمینۀ وضعیت حال و آیندۀ دنیا هستند، طبیعی است که دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یکی از بزرگترین دانشگاههای دنیا با ظرفیت بسیار ارزشمند هیئت علمی لازم است دین خود را به این مسئله ادا کند.»
رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان ادامه داد: «به باور حقیر تلاش هیئتهای اندیشهورز در عمل به این شیوهنامه هرچه باشد و هر نتیجهای که داشته باشد، ارزنده و مفید خواهد بود و سهمی است که ادا میکند. به هر صورت نتایج تحقیق در این باره در هیچ پژوهشگاهی قطعی الدلاله و قطعی الصدور نیست. شاید هنوز هم زود باشد که این معضل جهانی را ارزیابی کرد.»
احمدی خاطرنشان کرد: «هیئتهای اندیشهورز در دانشگاه آزاد اسلامی که ابداع معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی است، بهمنزلۀ اتاق فکر دانشگاه عمل میکند؛ ولی این مطلب به این معنی نیست که به تنهایی عمل میکند؛ بلکه هرجا که لازم باشد از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز بهره میبرد و طبیعی است توان رسیدن به نتایج مفید را حداقل بهعنوان مطالعات آغازین خواهد داشت.»
انتهای پیام/4062/
انتهای پیام/