صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۴۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹

چند روش ساده برای شناسایی خودروی چپی

زمانی تشخیص خودروی واژگون شده با کمی توجه امکان‌پذیر بود، اما امروزه به مدد پیشرفت روش‌های بازسازی، تشخیص خودروی سالم از خودروی ترمیم شده به سختی امکان‌پذیر است.
کد خبر : 486870

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری آنا، واژگونی خودرو یا به اصطلاح عمومی چپ کردن خودرو یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که برای یک خودرو وجود دارد که می‌تواند در آینده مشکلات جدی را برای صاحب خودرو به همراه داشته باشد.


شاید زمانی تشخیص خودروی واژگون شده با کمی توجه امکان‌پذیر بود، اما امروزه به مدد پیشرفت روش‌های ترمیم و بازسازی، تشخیص خودروی نو و سالم از خودروی ترمیم شده به سختی امکان‌پذیر است.


توجه به رنگ خودرو


اولین مورد برای شناسایی یک خودروی واژگون شده ایراد در رنگ خودرو است. خودروی واژگون شده حتماً نیازمند رنگ شدن است و رنگ کارخانه با رنگ تعمیرگاه متفاوت است. مراحل رنگ‌آمیزی خودرو در کارخانه بسیار متفاوت از مراحل رنگ کردن خودرو در تعمیرگاه است.


به عنوان مثال در کارخانه، رنگ خودرو در دمای بالای ۱۵۰ درجه خشک می‌شود، اما در تعمیرگاه خودرو را درون اتاقی با دما ۵۰ تا ۶۰ درجه قرار می‌دهند تا رنگ آن خشک شود بنابراین کیفیت رنگ به دست آمده هرگز با کیفیت رنگ کارخانه یکی نخواهد بود. این مسئله اگر با چشم هم قابل تشخیص نباشد با استفاده از دستگاه‌های تست رنگ دیجیتال قابل شناسایی است.


توجه به سقف خودرو


سقف خودرو یکی از مواردی است که در واژگونی‌های خودرو دچار آسیب جدی می‌شود. با توجه به حساس بودن سقف خودرو، کوچک‌ترین ضربه‌ای می‌تواند سقف را از حالت اصلی خود خارج کند بنابراین در صورتی که به سقف ضربه‌ای وارد شود شکل و زاویه ستون‌ها و شیب سقف تغییر می‌کند که می‌توان آن را تشخیص داد. تعویض کامل سقف هم از طریق ستون‌ها امکان‌پذیر است؛ که البته نیازمند یک کارشناس و فرد با تجربه است.


در زمان واژگونی خودرو و تعمیر توسط تعمیرکار، پرس‌های موجود در زیر نوار‌های دور در‌های خودرو از بین می‌رود. اثر پرس‌هایی که توسط کارخانه ایجاد می‌شود به راحتی قابل تشخیص است. گاهی اوقات تعمیرکاران هم این نوع پرس‌ها را ایجاد می‌کنند، اما هرگز مشابه یا پرس کارخانه نمی‌شود.


توجه به فاصله سر شاسی‌ها


یکی دیگر از نقاط مهمی که می‌تواند به تشخیص واژگونی خودرو کمک کند فاصله سر شاسی‌هاست. یک کارشناس در صورت قرار گرفتن خودرو روی چاله مخصوص می‌تواند متوجه بازسازی شاسی خودرو شود. علاوه بر تمام مواردی که گفته شد خودرو‌های واژگون شده در نحوه حرکت هم مشکلاتی دارند که قابل تشخیص هستند.


در خودرو‌هایی که از جلو تصادف شدید داشته‌اند تنظیم فرمان به هم خورده و شاسی خودرو از تنظیمات اولیه خود خارج می‌شود. اگرچه برخی از تعمیرکاران سعی می‌کنند با کشیدن شاسی و تنظیم آن این نقص را پنهان کنند، اما به مرور زمان این نقص به خوبی خود را در خودرو نشان می‌دهد.


وجود صدای اضافی


عدم تنظیم جلوبندی در خودرو‌های واژگون شده منجر به لاستیک سایی خودرو نیز می‌شود که در آن به دلیل خارج شدن لاستیک‌ها از زوایای استاندارد، از یک سمت ساییده می‌شوند. علاوه بر این وجود انواع صدا‌های اضافی در خودرو می-تواند دلیلی برای واژگونی خودرو باشد.


منبع: میهن فال


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو
ارسال نظر