صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴
قائم مقام شبکه ملی شتاب‌نگاری ایران:

کشور به سامانه هشدار پیش هنگام زلزله نیاز دارد

قائم مقام شبکه ملی شتاب‌نگاری ایران با اشاره به تجربیات سایر کشورها در زمان بروز بحران و زلزله گفت: کشور برای جلوگیری از پرداخت خسارت‌های ناشی از بروز بحران به استفاده از سامانه هشدار پیش هنگام زلزله نیازمند است.
کد خبر : 48635

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، اسماعیل فرزانگان قائم مقام شبکه ملی شتاب‌نگاری ایران در نشست خبری سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران اصلی‌ترین بحث بحران‌های ناشی از حوادث طبیعی را زلزله دانست و گفت: کشور ما جزو مناطق زلزله‌خیز است و در 50 سال گذشته که روند شهرنشینی در کشور گسترش یافته است خوشبختانه زلزله‌ای را در شهرهای بزرگ دارای شبکه فاضلاب، مترو، نیروگاه و سد شاهد نبودیم و عمدتا زلزله‌ها در شهرهای کوچک و کم جمعیت مانند بم، رودبار و طبس اتفاق افتاده است.


وی افزود: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که با اجرای برنامه‌های بلند مدت و میان مدت در راستای کاهش خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه و زلزله حرکت کنیم. یک نگاه به زمین لرزه‌های دنیا در چند سال اخیر نشان می‌دهد که خسارت‌های مالی ناشی از زمین لرزه در کشورهای پیشرفته دنیا نیز بسیار زیاد است و باید ببینیم آیا اقتصاد کشور ما که در مرحله توسعه قرار دارد توان و تحمل خسارتی بالغ بر چند میلیارد دلار را دارد یا خیر؟ زیرا خطر زمین لرزه خطری نیست که بتوان بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد. به عنوان مثال در کشور آمریکا بیمه یک ساختمان با ساختمان مجاور از نظر قرار گرفتن روی خط زلزله و لرزه متفاوت است.


فرزانگان یادآور شد: در تهران در بهترین حالت نیروهای امداد به 10 هزار نفر نیز نمی‌رسند حال اگر زمین لرزه‌ای با قدرت بیش از 6 ریشتر اتفاق بیفتد دامنه خسارات در این کلان شهر بسیار زیاد خواهد بود. کشورهایی مانند تایوان، آمریکا، ژاپن و ترکیه دارای سامانه هشدار پیش هنگام زلزله هستند و ما باید به سمت استفاده و اجرای این سامانه هشداری حرکت کنیم و در صددیم در تهران و تبریز و مشهد که با دارای جمعیت بسیاری هستند با خطر بروز خسارت‌های بسیاری مواجه هستیم. همچنین سامانه پاسخ سریع زمین لرزه نیز بر این موضوع استوار است که در اولین لحظه پس از وقوع بحران خسارت‌های وارد شده به مناطق مختلف و مراکز را به مدیریت بحران آن منطقه اطلاع می‌دهد که در این حالت سیستمی به صورت خودکار از میزان آمار و خسارت‌های وارد شده به مراکز و مناطق مختلف اطلاعاتی را جمع آوری کرده و نقشه خسارت را در اختیار مدیریت بحران کشور قرار می‌دهد که در این سیستم به جای اعزام نیروهای مختلف امدادی و خدماتی در سطح شهر نیروها تنها در مناطق گزارش شده متمرکز می‌شوند بنابراین زمان طلایی امدا‌ رسانی زلزله را از دست نمی‌دهیم اما باید توجه داشته باشیم که بدون ابزار دقیق این کار امکان‌پذیر نیست.


انتهای پیام/

برچسب ها: زلزله
ارسال نظر