فراکسیونهایی که تاکنون برای مجلس یازدهم اعلام موجودیت کردهاند
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با تشکیل هر دوره از مجلس شورای اسلامی گروههای همفکر در قالب فراکسیونها تشکیل میشوند تا به نوعی تحولات داخل مجلس را راهبری کنند.
فراکسیونهای سیاسی مجلس همواره پرکارترین و نقشآفرینترین فراکسیونها بودهاند. مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته همواره دو فراکسیون سیاسی داشته که برخاسته از دو جریان فکری اصولگرایی و اصلاحطلبی بودهاند که ترازوی آن در ادوار گذشته گاه به سمت اصولگرایان سنگینی کرده و گاه اصلاحطلبان اکثریت را در دست داشتهاند.
مجلس دهم تنها مجلسی بود که از نظر ساختار فراکسیون سیاسی با پارلمانهای پیشین تفاوت داشت و سه فراکسیون سیاسی همزمان در آن فعالیت کردند.
مجلس دهم تنها مجلسی بود که از نظر ساختار فراکسیون سیاسی با پارلمانهای پیشین متفاوت بود. حضور فهرست امید در مجلس شورای اسلامی اصلاحطلبان را امیدوار کرده بود که خواهند توانست ترازوی تصمیمهای صحن را به نفع خود سنگینتر کنند، اما این اتفاق نیفتاد و وقتی رایزنیها برای تشکیل فراکسیونها آغاز شد، برخی از نمایندگان خود را مستقل نامیدند و در قالب فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی اعلام موجودیت کردند.
تشکیل فراکسیون مستقلان با عدد قابل توجه سبب شد در طول دوره دهم مجلس همواره تصمیمهای سیاسی دو گروه دیگر یعنی فراکسیون امید و فراکسیون نمایندگان ولایی بدون نتیجه بماند. چرا که اعضای فراکسیون سوم، گاه در تصویب مصوبات از فراکسیون نمایندگان ولایی تبعیت میکردند و گاه در جبهه امیدیها قرار میگرفتند.
اعضای فراکسیون مستقلان مجلس خود را سوپاپ اطمینان مجلس میدانستند، اما کارشناسان از این فراکسیون بهعنوان ترمز طرحهای مجلس یاد میکردند که جلوی نتیجهبخشی بسیاری از طرحهای مؤثر سیاسی را گرفت.
اعضای فراکسیون مستقلان مجلس معتقد بودند که در تصمیمها سوپاپ اطمینان مجلس هستند، اما کارشناسان این فراکسیون سوم را ترمز طرحهای مجلس میدانستند که جلوی نتیجه بخشی بسیاری از طرحهای مؤثر سیاسی مجلس را گرفت.
وجود سه فراکسیون سیاسی از عوامل غیرشفاف بودن مجلس
برخی کارشناسان حتی عدم شفافیت در مجلس دهم را در سایه حضور فراکسیون سوم تعریف میکنند. این دیدگاه از جایی نشئت میگیرد که طرحها در مجلس با امضای اکثریت اعلام وصول میشود، اما در زمان رأی آوری، آرا به حد نصاب نمیرسد! و اینگونه تعبیر میشود که عدهای از نمایندگان طرحی را امضا کردهاند که با دلایل نامشخص به آن رأی نمیدهند.
تجربه بینتیجه ماندن طرحها و لوایح عمدتاً سیاسی در مجلس دهم سبب شد که جریانهای سیاسی به این فکر بیفتند که پیش از تشکیل مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم تکلیف فراکسیونهای سیاسی را مشخص کنند. از همین رو یکی از محورهای جلسات این روزهای جریانهای سیاسی تشکیل فراکسیونهای مجلس است.
سید محسن دهنوی، از منتخبان تهران و عضو جبهه نیروهای انقلاب در این باره میگوید: تذکرات مقام معظم رهبری برای شتاب دادن به شکلگیری شرکتهای دانشبنیان در کشور و نیازی که شیوع بیماری کرونا به تولیدات علمی تعدادی از منتخبان مجلس یازدهم را مجاب کرد که میبایست اقدامات مؤثرتری در این زمینه داشته باشند و با تشکیل «فراکسیون اقتصاد دانشبنیان» مجلس یازدهم در تلاش هستند تا حرکت رو به جلوی زیستبوم فناوری و نوآوری در کشور را تسریع کنند.
«فراکسیون اقتصاد دانشبنیان» مجلس یازدهم تلاش میکند حرکت رو به جلوی زیستبوم فناوری و نوآوری در کشور را تسریع بخشد.
به گفته وی ۲۵ نفر از منتخبان مجلس در کنار هم جمع شدند و در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی است اقدام به ایجاد این فراکسیون کردند و البته این تعداد با آغاز به کار مجلس یازدهم بیشتر هم خواهد شد.
منتخب مردم تهران درباره اهداف فراکسیون میگوید: فراکسیون به دنبال کاهش واردات اقلام اساسی مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج میلیاردها دلار ارز از طریق تولید آن در شرکتهای دانشبنیان است.
وی تقویت توان صادراتی کشور از طریق تولید محصولات فناورانه، رفع موانع تولید و تسهیل فعالیتهای شرکتهای دانشبنیان و ایجاد هماهنگی بین کمیسیونهای مرتبط با اقتصاد دانشبنیان در مجلس از جمله صنایع و معادن، انرژی، بهداشت و درمان، اقتصاد، کشاورزی و محیط زیست، عمران و حقوقی جهت پیگیری ایجاد جهش در اقتصاد دانشبنیان را از جمله مهمترین اهداف تشکیل «فراکسیون اقتصاد دانشبنیان» عنوان میکند.
فعالیت تخصصی فراکسیون اقدامات پیشدستانه علیه تهدیدهای آمریکا
فراکسیون دیگری که تشکیل آن این روزها خارج از مجلس پیگیری میشود، فراکسیون اقدام پیشدستانه علیه تهدیدات آمریکاست. این فراکسیون البته از سال گذشته همراه با افزایش تهدیدهای آمریکا به منظور مقابله پیشدستانه با این اقدامات اعلام موجودیت کرد، اما ادامه کار در مجلس یازدهم سبب شده تا منتخبان به این فکر بیفتند که این فراکسیون به صورت تخصصیتر در مجلس یازدهم پیگیری شود. این فراکسیون قرار است با تشکیل کمیتههای تخصصی در حوزه تحریمها فعالیت کند و بخشهایی را که متأثر از فشارهای خارجی است شناسایی و تقویت کند.
شنیدهها حاکی از آن است که احتمال اعلام موجودیت فراکسیون دیگری هم در مجلس یازدهم هست. تشکیل فراکسیون «مدیران ارشد دولتهای نهم و دهم» موضوعی است که این روزها در رسانهها مطرح است. احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز ضمن طرح چنین موضوعی با روزنامه سازندگی بیان کرده که که چهرههایی چون فریدون عباسی، حمیدرضا حاجیبابایی، شمسالدین حسینی و علی نیکزاد دیگران در آن حضور خواهند داشت.
این در حالی است که حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا میرتاجالدینی، دیگر منتخب مردم تبریز به آنا گفت: مجلس یازدهم یک فراکسیون اکثریت دارد که شامل همه نیروهای انقلاب است و فراکسیون دیگری در نیروهای انقلاب نداریم.
به اعتقاد وی فراکسیون اقلیت اصلاحطلبان و مستقلان مقابل فراکسیون نیروهای انقلاب تشکیل خواهد شد و مجلس آینده با دو فراکسیون سیاسی فعالیت میکند.
فراکسیون «گام دوم انقلاب» با حضور اساتید دانشگاه، دانشگاهیان و فعالان سیاسی جوان در مجلس یازدهم تشکیل میشود.
فراکسیون «گام دوم انقلاب» هم این روزها از مباحث مطرحشده مجلس یازدهم است. ظاهراً این فراکسیون با حضور اساتید دانشگاه، دانشگاهیان و فعالان سیاسی جوان تشکیل خواهد شد که گفته شده ایجاد پویایی، تحرک و نو آوری در ساختارهای اداری و تشکیلاتی مجلس، اجتماعی سازی و ایجاد بسترهای لازم برای مشارکت همه مردم، تشکلها و احزاب در امور تقنینی کشور، کارآمد سازی مجلس در حوزه های مختلف قانونگذاری و نظارت و گسترش فضای تعامل و گفتگو نمایندگان با یکدیگر و حفظ وحدت و یکپارچگی مجلس از جمله راهبردهای آن است.
به هر تقدیر آییننامه مجلس به افراد اجازه میدهد که در قالب تیمهای حداقل 9 نفره میتواند تشکیل فراکسیون دهند. این موضوع زمینهساز تشکیل بالغ بر ۶۰ فراکسیون سیاسی و غیرسیاسی در مجلس دهم بود که شامل 3 فراکسیون سیاسی و 57 فراکسیون غیرسیاسی بود.
همچنین ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس یازدهم از تشکیل فراکسیون کارگران و بازنشستگان برای حمایت از این قشر در مجلس آینده خبر داد.
فراکسیونهای غیرسیاسی مجلس شامل محیط زیست، گردشگری و صنایعدستی، ورزش و جوانان، تولید و اشتغال، ایثارگران، غذا و دارو، زیتون و دانههای روغنی، احزاب و تشکلهای مدنی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقتصاد دیجیتال، فضای مجازی، پاسخگو، حمایت از کودک و نوجوان، حقوق شهروندی، احیا و حفاظت از دریاچهها و تالابها، حقوق بشر، زنان، دیپلماسی و منافع ملی، روحانیت، فرش و صنایع دستی، روابط عمومی و رسانه، اهل سنت، دفاع مقدس و فرزندان شاهد، کارگری، صنایع غذایی، خانواده، کار و کارآفرینی، مبارزه با آسیبهای اجتماعی، حج و زیارت، پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی، فرهنگیان، عشایر، اصناف، عدالتخواهی، فناوری اطلاعات، اقدام پیش دستانه علیه تهدیدات آمریکا، قرآن و عترت، هوافضا و هوانوردی، مدیریت بحران، تولید، فرآوری و صادرات زعفران، آموزشهای مهارتی، طب سنتی، حمایت از توسعه روابط کشورهای عضو اکو، امامزادگان، حقوق شهروندی، مرزنشینان، جاده ابریشم، مدیریت شهری و توسعه روستایی، پیگیری سیاستهای گام دوم انقلاب، تمدن نوین اسلامی، خیرین سلامت، فرش و صنایع دستی، کارگری، بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی، احزاب و تشکلهای مدنی، شفافسازی و معلولان بود که هرچند از فراوانی خوبی برخوردار بود، اما مشخص نیست هر کدام چقدر در تدوین قوانین صحیح و متقن نقشآفرینی داشتهاند که از این رو شاید لازم باشد قوانین مربوط به نحوه تشکل و عدد فراکسیونها هم مورد بازبینی قرار گیرد.
انتهای پیام/4034/پ
انتهای پیام/