نگاههای سیاسی و نئولیبرال؛ مشکل آموزش و پرورش!
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشستی مجازی با حضور فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و احمد نادری، منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای بررسی مسائل آموزش و پرورش برگزار شد.
احمد نادری در این نشست اظهار کرد: آموزش و پرورش امری کاملاً راهبردی و پایهای است. آموزش فرآیندی دیربازده است اما اصلاح آن اصلاح امور دیگر را نیز در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرد: مسئله آموزش در دولتهای مدرن از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه دولت مدرن از طریق آموزش فرآیند جامعه پذیری را دنبال میکند. این نگاه در دولتهای پیشامدرن و در نظامهای اجتماعی پیش از مدرنیته هم وجود دارد و نقطه اوج آن در اسلام است که تعلیم و تعلم در آن عبادت فرض شده و شأن معلمی را در انبیای الهی نشان داده است.
منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل آموزش و پرورش، غلبه دیدگاه نئولیبرال است که از دهه ۷۰ بر کشور حاکم شد، گفت: در حول این نگاه، خصوصی سازی امر آموزش، نقطه مرکزی کنشگری شد. امروزه متأسفانه این نگاههای سیاسی و نئولیبرال است که برای وزارتخانه آموزش و پرورش تصمیم میگیرد.
نادری تاکید کرد: آموزش و پرورش در یک بحرانی فرو رفته است. ما باید یک سیاستگذاری درست در آموزش و پرورش داشته باشیم که این امر باید با کمک شما دانشجومعلمان دغدغهمند صورت بگیرد. لذا لازم است جلسات مستمری برای بررسی دقی تر مسائل صورت بگیرد.
وی ادامه داد: ما شاهد هستیم که آموزش و پرورش و آموزش عالی مسئله اول مسئولان نبوده است و برای ایجاد تحول باید اصلاحاتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد. بنابراین لازم است ارتباطگیری مستمر با کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز داشته باشید.
نادری اظهار کرد: برای بهبود وضعیت موجود موضوع منزلت معلم و معیشت مطرح است. همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا شغل معلمی یکی از پردرآمدترین شغلهاست باید به معیشت معلم نیز در ایران توجه شود اما نه اینگونه که منزلت معلمی خدشهدار شود.
منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه فرهنگیان یکی از پایهایترین دانشگاههای کشور است که باید توجه ویژهای به آن بشود اما متأسفانه مورد کم لطفی مسئولان قرار گرفته است.
در این نشست فاطمه حسامی، معاون گفتمانسازی و مطالبهگری بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: اگر میخواهیم در حیطه تعلیم و تربیت به موفقیت برسیم باید دولت و مجلس نیز همانند رهبری به آموزش و پرورش اهمیت بدهند اما همیشه شاهد هستیم که به آموزش و پرورش به مثابه یک دستگاه دست چندمی نگاه میشود.
حسامی تصریح کرد: ما به دنبال اصلاح و تغییر نیستیم بلکه به دنبال تحول هستیم. برای تحول، سند تحول بنیادین مصوبه سال 90 شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد اما علیرغم اینکه در حال حاضر بهترین راهکار تحول است و رهبری عزیز از آن به عنوان نسخه شفابخش یاد میکنند اما متأسفانه مورد بیتوجهی فراوان مسئولان واقع شده است. ما با تکیه بر سند تحول خیلی از مشکلات نظیر مسائل معلمان را میتوانیم حل کنیم.
وی ادامه داد: برای مثال طرح رتبهبندی که راهکار 10_2 سند تحول است و استقرار نظام سنجش صلاحیتهای تخصصی و ارتقای تربیت معلمان و تقویت انگیزههای آنان را مورد توجه قرار میدهد. این طرح طبق ماده 63 قانون ششم برنامه توسعه سال 95 تصویب شد و در سال 96 لازمالاجرا بوده است و دولت باید لایحه اصلی را تنظیم میکرد اما هرساله به اسم افزایش حقوق گفتند رتبهبندی شده است و شأن معلم را زیرسوال میبرند.
معاون گفتمانسازی و مطالبهگری بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: مطالبه ما این است که نگاه کارشناسانه و جدی به آموزش و پرورش داشته باشید و آموزش و پرورش از اولویتهای اول مجلس یازدهم باشد و انتخاب وزیری با صلاحیت در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد.
در ادامه این نشست امیرحسین محقق، مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان به تبیین مشکلاتی در عرصه تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: در زمان وزیر بودن "فانی" اعلام شد که آموزش و پرورش با مازاد نیرو مواجه است. این درصورتی است که تا سال ۱۴۰۴ جمعیت بسیاری از فرهنگیان بازنشسته خواهند شد و ما با کمبود معلم روبه رو خواهیم شد و با این روند شأن حاکمیتی آموزش و پرورش از بین خواهد رفت.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران روشهایی چون طرح خرید خدمات آموزشی برای تامین نیروی آموزش و پرورش را خیانتی آشکار دانست و گفت: تأمین نیرو باید از طریق دانشگاه معلمساز فرهنگیان صورت بگیرد و دولت تنها در شرایط فعلی کمبود معلم بهتر است از ظرفیت بازنشستگان و یا به کارگیری سربازمعلمها استفاده کند. البته این پیشنهادها نیز مستلزم رعایت برخی نکات است.
سپس فاطمه قره داغی، از فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در خصوص عدالت آموزشی گفت: متأسفانه عدالت آموزشی در نازلترین شکل خود اجرا میشود و مسئولان و متولیان نیز اهمیتی به این موضوع نمیدهند. نمونه بارز این موضوع که اکنون با آن مواجه هستیم آموزش مجازی این روزهاست که از طریق نرمافزار شاد که توسط آموزش و پرورش تعبیه شده است، صورت میگیرد. آموزش در این شیوه پوششدهی کامل و مناسبی نداشته و دانشآموزان نقاط محروم مورد ظلم واقع میشوند.عدالت آموزشی نگاهی جدی و عمیق را میطلبد و نیازمند ورود متخصصان به این حوزه است.
وی تصریح کرد: متأسفانه در اذهان سیاستگذران گویا فایلی به اسم آموزش و پرورش وجود ندارد و تا حرف از مطالبات فرهنگیان میشود مسئله معیشت به اذهان خطور میکند. درصورتی که آموزش و پرورش مسئلهای کلان است و تعلیم و تربیت باید مسئله اول آن باشد. لذا مطالبه ما از مجلس این است که اولویتبندیهای خود را مطابق با اولویتبندی انقلاب و مقام معظم رهبری تنظیم کند و مسئله تعلیم و تربیت را مسئله اول خود قرار دهد.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/