صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

نگاهی بر مواجهه سیستم بانکی کشور با شرایط کرونا/ الگوی ایرانی مواجهه سیستم بانکی با شرایط کرونایی

کشور ایران که به دلیل گستردگی ارتباطات تجاری با چین در ابتدا سومین کشور از نظر آمار مبتلایان به کرونا بعد از چین و کره جنوبی بود به سرعت به رتبه دومین کشور صعود کرد که نشان از بی تجربگی اولیه جامعه در مواجهه با این ویروس ناشناخته بود.
کد خبر : 485421

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بهرام فرهی در یادداشتی نوشت: روزهای پایانی سال 1398 و همچنین روزهای آغازین سال 1399 با تجربه ای تلخ برای ملت ایران و بسیاری از ملت های جهان به همراه بود که شاید در تاریخ بشر مثل و مانندی نداشته باشد.
تهدید تلخ احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا چنان ذهن و فکر همه افراد جامعه را به خود مشغول کرد که به سرعت همه عرصه های اجتماعی را در نوردید.
در این میان آمارهای میزان ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف جهان بیانگر میزان موفقیت ملت ها و دولتها در رعایت اقدامات پیشگیرانه در برابر شیوع بیماری واگیرداری است که هنوز هیچ گونه درمان قطعی و واکسنی برای آن کشف نشده.
کشور ایران که به دلیل گستردگی ارتباطات تجاری با چین در ابتدا سومین کشور از نظر آمار مبتلایان به کرونا بعد از چین و کره جنوبی بود به سرعت به رتبه دومین کشور صعود کرد که نشان از بی تجربگی اولیه جامعه در مواجهه با این ویروس ناشناخته بود.
در آن زمان انتقادات بسیار زیادی به نحوه برخورد ایرانیان با شیوع بیماری در رسانه های جهان صورت می گرفت اما در بازه زمانی کمتر از دوماه و پس از اعلام پاندمی یا همه گیری جهانی این بیماری ، آمارهای سرعت فاجعه بار رشد و شیوع بیماری در کشورهای فوق پیشرفته علمی و صنعتی که دارای وضعیت بهداشتی بهتری نسبت به دیگر کشورها دارند.نشان داد که ایرانیان چقدر سریع و توانمند با این بیماری برخورد کرده اند و علاوه بر دولت، کلیه سازمانها و نهادهای اجتماعی و اقتصادی و نظامی هر یک در حیطه خود به خوبی تمهیدات لازم را ابلاغ و رعایت کرده اند به گونه ای که امروز ایران در آمار جهانی مبتلایان از رتبه دوم به رتبه هشتم نزول کرده و هر روزه آمار مبتلایان ایرانی جدید و فوتی های جدید رو به کاهش است.
بسیاری از صنوف اقتصادی و اماکن اجتماعی به طور کامل فعالیت خود را به حالت تعلیع درآورده و بسیاری نیز به حداقل رساندند. در این میان اما یکی از بخش هایی که امکان تعطیلی و تعلیق آن وجود نداشت و ادامه فعالیت آن برای ادامه حیاط اقتصادی کشور الزامی بود سیستم بانکی بود.
از طرفی ادامه فعالیت سیستم بانکی خطری بزرگ برای کارمندان خدوم این سیستم و البته خود مراجعان بود.
 کما این که شاهد بودیم تعدادی از همکاران عزیزمان در اثر ابتلا به ویروس جان باختند؛ از سویی دیگر تعطیلی بانکها خطری مهلک برای اقتصاد کشور محسوب می شد.
در چنین شرایط دشواری سیستم بانکی کشور با یک تصمیم گیری سخت مواجه بود . اما نهایتا با اتخاذ تصمیمی هوشمندانه خطر شیوع کرونا در کنار ادامه فعالیت سیستم بانکی به حداقل ممکن رسید.
این تصمیم بر دوپایه مهم استوار بود:
نخست: افزایش خدمات الکترونیک و کلیه خدمات خارج از شعب مانند استفاده مردم از عابربانکها و اپلیکیش های موبایلی و اینترنتی
دوم: کاهش ساعات فعالیت فیزیکی و حضوری شعب و شیفت بندی شعب بانکی
در حقیقت در گام نخست سیستم بانکی کشور با افزایش سقف برداشت از عابربانکها و همچنین با افزایش سقف کارت به کارت و افزایش سقف تراکنشهای الکترونیک و افزایش پهنای باند و سرعت خدمات الکترونیک نیاز مردم در مراجعه به بانکها را تا حداکثر ممکن کاهش داد. و سپس در گام بعد با کاهش ساعات فعالیت حضوری شعب و شیفت بندی روزانه فعالیت شعب هر بانک ، به  آحاد اقتصادی این پیام را منتقل کرد که جز برای انجام تراکنش هایی که در خارج از شعب امکان اجرا ندارند به بانکها مراجعه نکنند.
در حقیقت سیستم بانکی ایران نه مانند هند و چین و ایتالیا به اقدامات فوق سخت گیرانه نظامی روی آورد که به طور کلی همه چیز را تعطیل کرده و قرنطینه کامل کند و اقتصاد را در شوک فرو برد و نه مانند کشورهایی چون آمریکا و انگلیس و فرانسه با بی تفاوتی کامل فعالیت سیستم را ادامه داد تا در اندک زمانی آمار ابتلا به کرونا به بیش از صد هزار و البته در آمریکا به بیش از ششصد هزار نفر برسد.
بلکه در اقدامی هوشمندانه فعالیتهای بانکی حضوری را به حداقل رسانده و برای آن جایگزینی مناسب در اختیار فعالان اقتصادی قرار داد تا ضمن ادامه حیاط اقتصادی کشور با تکیه بر سیستم بانکی از تبدیل شدن بانکها به کانونی برای تجمع مردم و انتشار ویروس جلوگیری شود.
بدون شک این اقدام ارزشمند سیستم بانکی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با شرایط پاندمی کرونا به قدری دقیق و ارزشمند است که می تواند به عنوان الگویی به سایر کشورها توصیه شود تا شاهد کمترین آسیب اقتصادهای جهانی در شرایط حاضر باشد.


همچنین از سوی دیگر سیر تحولات اخیر برای  فضای پسا کرونایی این باور را در مشتریان بانکها که تا قبل از این رویداد برای کوچکترین کار بانکی بصورت حضوری مراجعه داشتند؛ زنده کرد که می توان بدون مراجعه به بانک خدمات بانکی مورد نیاز خود را دریافت کرد. 
بطوریکه به نظر می رسد در آینده شاهد مراجعات حضوری کمتری به سیستم بانکی باشیم که این موضوع دارای نتایج مثبتی از قبیل کاهش حجم ترافیک، کاهش آمار بزهکاریها  و سرقت توسط سارقین از مراجعین بانکها و کاهش تصادفات و آلودگی‌های دیگر ناشی از ترافیک و ... خواهد بود. این اتفاق قطعا در میان مدت و بلند مدت کاهش زحمات و هزینه های  تحمیلی به دیگر اقشار و سازمانها علی الخصوص حوزه های انتظامی و قضایی را در بر خواهد داشت . 
در حقیقت تهدید بوجودآمده توسط کرونا در این دوران تبدیل به فرصت شد. جامعه ای که در دوران قبل از کرونا با وجود داشتن زیرساختهای الکترونیکی نسبتا مناسب، و امکان ارائه خدمات بانکی الکترونیک که شبکه بانکی برای تامین زیر ساختهای آن هزینه بسیاری را متحمل شده بود ولی همچنان ارائه خدمات را  بصورت نیمه سنتی انجام می‌داد؛ امروز به سرعت حرکت به سمت قله‌های بانکداری الکترونیک را تجربه می‌کند.
به نظر می‌رسد با توجه به این حجم از دستاوردها، ثبت تجربه‌های سیستم بانکی ایران در دوران کرونایی لازم و ضروری است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر