صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴

بیانیه دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی علیه برنامه اخیر فتیله

شماری از دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با صدور بیانیه ای پخش برنامه "فیتیله" روز جمعه 15 آبان از شبکه دو سیما که موجبات رنجش خاطر برخی هموطنان آذری شده است را تقبیح کردند.
کد خبر : 48505

به گزارش خبرگزاری آنا از تبریز، در این بیانیه آمده است: اقوام ایرانی با مولفه ها و ویژگی های مشترکی در قالب یک هویت واحد به نام ملت ایران شناخته می شوند؛ تاریخ، جغرافیا، سنت ها و فرهنگ مشترک میان اقوام ایرانی،از جمله محورهای اساسی و وحدت آفرین میان این اقوام است.


در ادامه این بیانیه آمده است: تقویت فرهنگ و آداب و سنن اقوام ایرانی،یکی از راهکارهای وحدت آفرین است ویکی از راه های تقویت این فرهنگ نیز رسانه ملی است.


دربخش دیگر آمده است: برنامه سازان رسانه ملی در شبکه دوسیما،درسالی که از سوی مقام عظمای ولایت به عنوان سال همدلی وهمزبانی نامگذاری شده است با پخش برنامه ای نسنجیده و موهن، به شأن و منش مردم دلاور و ولایتمدار آذربایجان اسائه ادب وبی حرمتی نمودند، بدون شک شأن و شخصیت وسابقه درخشان ملت بزرگ آذربایجان در طول تاریخ ایران در حفاظت از حریم های مرزی، فرهنگی، اعتقادی و ملی ایران بزرگ بر کسی پوشیده نیست، مخصوصا در دوران انقلاب اسلامی و بعد از آن و حماسه سازی های آنان در دوران هشت سال دفاع مقدس، که ملت همیشه قهرمان و سرافراز آذربایجان به انحاء مختلف دین خود را بانثار خون در دفاع از شرف وشأن میهن اسلامی اثبات کرده وهمچنان می کنند تاجایی که مقام معظم رهبری به نیکویی آذربایجان را سر ایران معرفی می فرمایند.


دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در ادامه ضمن انزجار و تنفر از این اقدام قبیح و دور از انصاف و با تأکید بر شناسایی عوامل خاطی این اقدام، از مسئولین محترم صدا وسیما و همچنین مسولین امنیتی کشور می خواهند با برخورد عاجل و قانونی، از هرگونه تخدیش اتحاد ملی در زمانی که کشور درحال خروج از بحرانهای تحمیلی و حرکت به سوی رشد وترقی است،جلوگیری نمایند.


در پایان بیانیه ابراز امیدواری شده با تدبیر دولت و ملت بزرگ ایران دراین شرایط حساس زمانی و مکانی،شاهد برهم خوردن دسیسه های دشمنان داخلی و خارجی ایران متحد و اسلامی بوده،تحت لوای رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و تدابیر هوشمندانه دولت محترم، به سوی ایرانی آباد و متحد حرکت نماییم.


به گزارش آنا، در آخرین برنامه «فیتیله‌» که روز جمعه 15 آبان ماه روی آنتن شبکه دوم سیما رفت، در یکی از آیتم‌ها به نام «هتل فیتیله‌ای» پدر و پسر آذری زبانی قصدترک زودهنگام هتل را دارند و علت آن را نیز دست و پا شکسته به زبان فارسی و ترکی، بوی بدی اتاق محل اقامت‌شان عنوان می‌کنند. مدیر پذیرش هتل هم بعد از بررسی متوجه می‌شود که فرزند این مسافر آذری‌زبان، به جای استفاده از مسواک از فرچه توالت برای شستن دهانش استفاده کرده و این بوی بد نیز از دهان این کودک متصاعد می‌شود.


پس از پخش این برنامه، برخی گروه‌های پان‌ترک، اقدام به واکنش‌های تحریک آمیز با تکیه بر این آتین در فضای مجازی کردند که طبیعتاً حساسیت‌هایی را در پی داشت و در ادامه نیز شاهد واکنش دو نماینده آذری زبان بودیم که ابعاد ماجرا را وسعت بخشید.


پس از این واکنش ها، روابط عمومی سازمان صداوسیما با انتشار اطلاعیه ضمن پوزش بابت این اتفاق، تأکید کرد: «اشتباه، بی‌دقتی و نظارت نادرست عوامل برنامه ساز و ناظر مربوطه، دیالوگ‌هایی به زبان آذری بیان می شود که باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی هموطنان غیور و عزیز آذری زبان شده و شکایاتی را موجب می گردد».
در بخشی دیگری از این اطلاعیه نیز نسبت به اتفاق رخ داده در برنامه «فیتیله» بدین شکل موضع گیری شده است:
«1- علیرغم سهوی بودن این اتفاق، مسئولان و عوامل دخیل در تولید و پخش این برنامه، متخلف محسوب می شوند و این مساله تا آشکار شدن موضوع و ریشه های آن به طور جدی پیگیری خواهد شد.
2- با وجود جایگاه مردمی این برنامه مطابق با نظرسنجی های مختلف سال های گذشته که از آن به عنوان برنامه ای باسابقه و پربیننده یاد شده است، لیکن به خاطر این بی دقتی صورت گرفته، تا انجام بررسی های لازم و رسیدن به نتیجه نهایی، پخش برنامه "فیتیله" فعلا متوقف می شود.
3- مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو به دلیل سهل انگاری توبیخ کتبی خواهند شد و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه هاست نیز توبیخ و از مسئولیت برکنار می شود... .»



انتهای پیام/

برچسب ها: بیانیه واحدتبریز
ارسال نظر