صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۰۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک کارشناس مسائل فقهی و دینی تشریح کرد؛

حکم روزه ماه مبارک رمضان در ایام کرونا چیست؟

یک کارشناس مسائل فقهی و دینی گفت: «روزه‌داری در ماه مبارک رمضان دو وجه دارد؛ نخست بیمارانی که نیاز به مشورت با پزشک متخصص دارند و دیگری افرادی که سالم هستند و هیچ عذر شرعی برای خوردن روزه ندارند.»
کد خبر : 484893

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا  با برشمردن ملاک و تشخیص شخص مکلف برای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: «در فقه دو روش برای تشخیص روزه‌داری گفته شده است؛ نخست اطمینان اشخاص برای روزه‌داری است، به دلیل اینکه افراد گاهی از توانایی خود بهتر از دیگران باخبر هستند؛ البته نه در همه موارد.»


وی اضافه کرد: «به عنوان مثال زن شیرده با تجربه و توانایی خود می‌تواند تشخیص دهد که آیا روزه‌داری برای وی مضر است یا خیر و در این راستا پزشک خیلی نمی‌تواند کمکی به این شخص بکند.»


این کارشناس مسائل فقهی و دینی عنوان کرد: «در نقطه مقابل برخی اشخاص از جمله بیماران کرونایی نیز هستند که حتماً باید با مشورت و تشخیص یک پزشک متخصص و متدین برای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان اقدام کنند.»


احتمال عقلایی در بحث روزه‌داری در ماه مبارک رمضان چیست؟


وحیدپور افزود: «در این مورد نیز دوباره دو بحث وجود دارد؛ نخست اینکه نظر پزشک متخصص برای انسان بیمار اطمینان بیاورد که می‌تواند روزه بگیرد یا خیر؟»


وی متذکر شد: «دوم اینکه اگر اطمینان هم حاصل نکرد احتمال قوی عقلایی داشته باشد؛ به‌عنوان مثال پزشک تشخیص می‌دهد که فرد بیمار از دیابت یا زخم معده رنج می‌برد و نگرانی عقلایی برای فرد ایجاد می‌شود.»


این کارشناس مسائل فقهی و دینی یادآور شد: «این احتمال عقلایی اگرچه به درجه اطمینان و یقین هم نرسد برای شخص بیمار حجت شرعی است و می‌تواند روزه نگیرد.»


وحیدپور تبیین کرد: «اما اگر هیچ کدام از این موارد نبود یعنی فرد بیمار با تجربه شخصی می‌خواهد تصمیم به روزه‌داری نگیرد و پزشک هم این شخص را از روزه‌داری منع نمی‌کند و برعکس پزشکان عنوان می‌کنند که حتماً فرد باید روزه بگیرد در این صورت روزه خوردن هیچ توجیه شرعی برای اشخاص ایجاد نمی‌کند.»


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر