صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۵ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴
از سوی مدیر پژوهش دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکزی صورت گرفت

تالیف کتاب «خودی و بیگانه از منظر شاهنامه فردوسی»

کتاب «خودی و بیگانه از منظر شاهنامه فردوسی» عنوان کتابی است که از سوی شکرالله پور مدیر پژوهش دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکزی تالیف و به چاپ رسید.
کد خبر : 48432

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و مدیر پژوهش دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکزی، کتاب خودی و بیگانه از منظر شاهنامه فردوسی را در ۱۲ فصل با هدف ایجاد زمینه لازم برای پژوهشگران و محققان آثار ادبی به ویژه در حوزه تحول لفظ و معنی در ادوار مختلف ادبی به رشته تحریر درآورده است.


فریبا شکرالله‌پور در مقدمه این کتاب گفته است: «می‌دانیم که واژه خودی و بیگانه دو واژه متضاد هستندکه با دو مفهوم دور از هم ولی در کنار هم می‌آیند چون وجود هر کدام دیگری را در ذهن تداعی می‌کند و وجود هر کدام نشان دهنده کامل معنای متضاد خودش را می‌رساند و نشان می‌دهد که وقتی این باشد، آن یکی نیست.


خودی و بیگانه مفاهیم متفاوتی دارند، گاهی در مرز‌ها و محدودیت‌های جغرافیایی و گاهی در محدودیت‌های قومی و قبیله‌ای تعبیر می‌شوند و‌ گاه از نظر مفهومی بدان نگریسته می‌شود و یا بعد عرفانی و فلسفی، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند، اما همیشه خودی و بیگانه از این جنبه‌ها مورد نقد و بررسی قرار نمی‌گیرند بلکه مفاهیم خاص دیگری را روشن می‌کنند و از این مفاهیم شاید در بعضی موارد برای ما پنهان باشد و نتوانیم آن را به وضوح بفهمیم.


مانند دو برادر که در عین خودی بودن بخاطر منافع مالی با یکدیگردرگیر شده و کارشان حتی به نزاع و درگیری‌های فیزیکی می‌انجامد و در این حالت دیگر آن دو برای هم نه تنها خودی نیستند بلکه نسبت به هم بیگانه می‌شوند و نسبت به هم احساس خودی نخواهند داشت.»


انتهای پیام/

ارسال نظر