صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
افشای نامه فوق محرمانه؛

همکاری میان دستگاه اطلاعاتی اسرائیل، آمریکا و انگلیس برای ردیابی سران ایران

روزنامه‌ای اسرائیلی از انتشار سندی فوق محرمانه درباره ارتباط میان دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل، آمریکا و انگلیس برای ردیابی مقام‌های عالی‌رتبه ایران خبر داد.
کد خبر : 4843

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در گزارشی افشا کرد: واحد 8200 ارتش اسرائیل که وظیفه جمع‌آوری سیگنال‌های اطلاعاتی و رمزگشایی آن‌ها را برعهده دارد، در برنامه‌ای مشترک با آمریکا و انگلیس، اقدام به ردیابی سران جمهوری اسلامی ایران کرده است.


براساس این گزارش، «امیر اورن» تحلیلگر امور نظامی اسرائیل گفت: این اقدام بی‌سابقه در سندی فوق محرمانه مربوط به دفتر امنیت ملی آمریکا آمده است و «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق دستگاه امنیتی آمریکا اقدام به انتشار آن در پایگاه اینترنتی «اینترسبت» کرده است. این پایگاه اخبار مربوط به گاف‌های اطلاعاتی را منتشر می‌کند.


«اورن» افزود: در بخشی از این سند محرمانه که پرده از همکاری اسرائیل، آمریکا و انگلیس در ماه آوریل 2013 برمی‌دارد، آمده است که این سه کشور در عملیاتی اطلاعاتی علیه ایران مشارکت داشته‌اند. همچنین مشخص شده است که سند مذکور در زمان ژنرال «کیت الکساندر» مدیر سابق دفتر امنیت ملی آمریکا تهیه و تنظیم شده بود .


به‌گفته تحلیلگر نظامی اسرائیل، در این سند که به وسیله رئیس بخش امور ایران شرکتی وابسته به دفتر امنیت ملی آمریکا نوشته شده است، آمده است: واحد 8200 اسرائیل در زمان مدیریت ژنرال «انداو سِوِریر» و در زمانی که ژنرال «آویو کوخاوی» فرمانده بخش اطلاعات نظامی ارتش بود، اقدام به همکاری اطلاعاتی با آمریکا و انگلیس کرده بود.


برطبق این سند محرمانه، در ماه ژانویه سال 2013 متخصصانی از واحد 8200 با همتایانشان در دفتر امنیت ملی امریکا دیدار کردند و به بررسی اقدامات مربوط به ردیابی مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی پرداختند. در خلال این دیدار، تماسی سه جانبه میان آمریکا، اسرائیل و انگلیس برقرار شد.


«اورن» افزود: دلیل برگزاری نشست سه‌جانبه افزایش سطح روابط میان واحد 8200 اسرائیل و همتای انگلیسی عنوان شده بود به‌گونه‌ای که در نهایت دو طرف توانستند به توافق‌هایی بر سر همکاری‌های دوجانبه دست یابند. باوجود این، سند مذکور نشان می‌دهد که دستگاه اطلاعات انگلیس و اسرائیل در این دیدار صرفا بر لزوم انجام ماموریتی مهم همچون ردیابی سران ایران به توافق دست یافتند.


علاوه بر این، سند محرمانه امریکا فاش می‌کند که دستگاه اطلاعاتی انگلیس به طور گسترده‌ای از همکاری‌های دوجانبه میان واحد 8200 اسرائیل و دفتر اطلاعات مرکزی آمریکا علیه ایران حمایت کرده بود.


روزنامه «هاآرتص» نوشت: همکاری اطلاعاتی میان انگلیس و آمریکا علیه ایران منجر به نتیجه مثبتی همچون ازسرگیری مذاکرات میان ایران و گروه 5+1 بر سر پرونده هسته‌ای ایران شد.


در این سند محرمانه آمده است که ایرانی‌ها در سال 2012 و از ساختمان سفارت انگلیس هدف ویروس «Flame» که به وسیله اسرائیلی‌ها طراحی شده بود، قرار گرفتند. در این حمله که به رایانه‌های دستگاه‌های دولتی ایران انجام شد، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها توانستند با اقدامی مشترک برای مدتی در ایران بحران‌ به وجود آورند.


سند مذکور نشان می‌دهد که ایران در واکنش به حمله سایبری غرب، در آگوست سال 2012 اقدام به حمله سایبری علیه شرکت نفت عربستان «آرامکو» کرد. باوجود این، در سند محرمانه دستگاه اطلاعاتی آمریکا، هیچ اشاره‌ای به حمله سایبری ایران علیه اهدافی در آمریکا و انگلیس نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر