صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۳۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
فضای مجازی از نگاه دیگر/2

مقایسه تاثیرات رسانه و فضای مجازی با سلاح‌های شیمیایی

سید جواد شیخ الاسلام طی یادداشتی اثرات مشابه رسانه و فضای مجازی با سلاح‌های شیمیایی را بررسی کرد و تأثیرات مخرب آن بر جامعه امروزی را توصیف کرد.
کد خبر : 484149

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛  سید جواد شیخ الاسلام طی یادداشتی اثرات مشابه رسانه و فضای مجازی  با سلاح‌های شیمیایی را بررسی کرد و تأثیرات مخرب آن بر جامعه امروزی را توصیف کرد.


«در تبیین بیانات امام خامنه‌ای در تاریخ 12 مهر 97 که رسانه و فضای مجازی را به سلاح‌های شیمیایی تشبیه نموده‌اند باید گفت مثال از تهدیدات سخت برای تفهیم اثرات فضای مجازی به مسئولانی که نتوانسته‌اند از جنگ کلاسیک و فیزیکی به جنگ‌های مدرن با سلاح‌های جدید برسند و حقیقت جنگ جدید را به طور کامل متوجه شوند بسیار لازم و ضروری است و ما هم به عنوان سربازی کوچک این حوزه و در ادامه این مسیر سعی می‌کنیم تا ابعاد، انواع و تاثیرات بمب‌های شیمیایی را با فضای مجازی تطبیق داده و کمی مبسوط‌تر به آن بپردازیم.


براساس پژوهش‌های انجام شده بمب شمیایی سلاحی برای کشتن، وارد کردن صدمات جدی و یا ایجاد انواع معلولیت‌هاست. این سلاح‌ها بر اساس اثرات مختلفی که بر بدن افراد می‌گذارد، به  سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول سلاح‌های هستند که روی سیستم عصبی بدن تاثیر می‌گذارند مانند: متیل فسفوبوتیوئیک اسید ،گاز سارین، دسته دوم اثرات خود را روی پوست به جا می‌گذارند مانند: گازخردل، گوگرد و دسته سوم نیز باعث اختلال سیستم تنفسی بدن می‌شوند مانند: کلرین، فسفوکلرین (Ps).


اگر بخواهیم سلاح شیمیایی را با فضای مجازی مقایسه کنیم باید بگوییم: دسته اول سلاح‌های شیمیایی که بر اعصاب تاثیر می‌گذارند مانند تاثیراتی که رسانه و فضای مجازی بر باورها و نگاه‌های مردم می‌گذارند که نتیجه آن اختلال در هویت و شناخت تاریخی فرد از خود و جامعه است به طوری که می‌توان فرد را به فهم دیگری از تاریخ و جامعه رساند.


دسته دوم اثرات سلاح شیمیایی که بر روی ظاهر و پوست عمل می‌کند مانند تاثیرات است که رسانه و فضای مجازی بر پوشش و ظاهر افراد تاثیر می‌گذارند که به جراحی زیبایی لباس‌های پاره و غیره رسیده است لباس‌های که تا دیروز فقرا می‌پوشیدند امروز اغنیا برای نشان دادن اینکه روی مد هستند می پوشند.


دسته سوم اثرات سلاح شیمیایی که روی ریه و تنفس فرد تاثیر می‌گذارند مانند تاثیری است که رسانه و فضای مجازی  روی سبک زندگی و فرهنگ افراد می‌گذارند این تعبیر از آنجا ناشی می‌شود که متخصصان این حوزه می‌گویند فرهنگ حیاتی‌ترین دارای ملی و فردی است که اگر از جامعه‌ای بگیریم می‌توانیم آن را به هر شکلی تغییر دهیم لذا باید مراقب باشیم که تغییر فرهنگ‌ها باعث تغییر کلی جامعه می‌شود این تغییر برون داد تغییر باورها است که قبلا به آن پرداخته‌ایم.


در باب مقابله با سلاح‌های شیمیایی محققان طرفدار صلح بیکار ننشسته‌اند و همواره برای یافتن راه حل مبارزه با این سلاح‌ها، مطالعه و تحقیق می‌کنند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که تزریق آمپول، پوشیدن لباس مخصوص و زدن ماسک در زمان حمله باعث کاهش و یا ممانعت از آسیب به فرد می‌شود در گام بعد آموزش شناخت علائم حمله شیمیایی و راه‌های مقابله آن به افراد یکی دیگر از گام‌های مقابله است و در آخر پاک‌سازی منطقه توسط افراد متخصص البته باید گفت هیچ درمانی برای ضایعات مواد شیمیایی وجود ندارد، مگر همین کارهای مقابله‌ای و پیشگیرانه که باعث عدم تماس انسان‌ها با این مواد می‌شود .


این مبحث به قدری مهم بوده است که ایران به عنوان قربانی اصلی این تسلیحات به دنبال تهیه و تنظیم کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی باشد. حالا اگر به موضوع رسانه و فضای مجازی مثل سلاح شیمیایی نگاه کنیم آیا بهتر نیست کنوانسیون منع استفاده از رسانه و فضای مجازی را به عنوان تخریب کنند فرهنگ و تمدن باورها تاریخ و.... مردم ما تشکیل بدهیم همانطور که در بمب شیمیایی بیشترین آسیب را رزمندگان ما دیده‌اند در این جنگ نوین هم بیشترین طراحی آسیب‌زا که منجر به تغییر باورهای کشور شده را ما دیده‌ایم لذا باید به دنبال منع گسترش چنین فضا‌هایی باشیم.»


انتهای پیام/4021/


 

انتهای پیام/

ارسال نظر