چگونه با استفاده از چک الکترونیک به مهار کرونا کمک کنیم؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، در حال حاضر بسیاری از خدمات بانکی در بستر الکترونیکی قابلیت ارائه دارند. یکی از خدمات پر تقاضایی که هنوز با وجود آماده بودن زیرساختهای قانونی، قابلیت ارائه الکترونیکی ندارد، خدمات مربوط به چک است. مطابق آمارهای بانک مرکزی، هر ماه چند میلیون فقره چک در کشور مبادله میشود که تمام خدمات مربوط به آنها به صورت حضوری و خارج از بستر الکترونیکی رخ میدهد.
برای نمونه تنها در آبان و آذر سال گذشته بالغ بر ۱۶ میلیون فقره چک در کشور مبادله شده است که خدمات مربوط به صدور، وصول و هرخدمت دیگری که باید در مورد این چکها صورت پذیرد به صورت حضوری هستند که نشان از نیاز به مراجعه متعدد به بانکهای عامل دارد. فراهم نشدن بستر چک الکترونیک در حالی است که مطابق تبصره ماده ۱، قانون جدید چک، مصوب آبان ۹۷، بانک مرکزی یک سال بعد از ابلاغ این قانون که در آذر همان سال انجام شده است، فرصت داشت تا دستورالعملهای لازم برای راه اندازی چک الکترونیک را فراهم کند.
نحوه ارائه خدمات در صورت راه اندازی چک الکترونیک
از سوی دیگر، پیش نویس الزامات مربوط به چک الکترونیک نیز در اردیبهشت سال گذشته توسط بانک مرکزی منتشر شده است. در این مستند که تحت عنوان «الزامات، ضوابط و فرآینـدهای اجرایی چـــک الکترونیکی» بانک مرکزی، ضمن معرفی سامانه چک الکترونیکی، به تبیین دامنه خدمات سامانه مزبور میپردازد. رویکرد اصلی سامانه فوق، به حداقل رساندن مخاطرات و کاستیهای موجود در فرآیندهای چک کاغذی و ارائه روشی امن و در عین حال ساده برای مشتریان و بانکها است.
در پیش نویس فوق، خدمات سامانه چک الکترونیک نیز معرفی شده است که عبارتند از: فعالسازی خدمت توسط مشتری با معرفی گواهی «امضای الکترونیکی»، درخواست دسته چک الکترونیک، صدور «چک الکترونیکی»، ظهرنویسی و تاریخچه انتقال چک در مبادلات، نقد کردن درون بانکی یا بین بانکی بدون حضور در شعبه، صدور چکهای چند امضایی، ابطال «چک الکترونیکی»، مسدود کردن «چک الکترونیکی»، صدور گواهی عدمپرداخت، ارائه کارتابل چکهای دریافتی مشتریان و استعلام چک برای دریافتکنندگان «چک الکترونیکی» و سایر سازمانهای مرتبط.
انتهای پیام/
انتهای پیام/