صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۹ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
گزارش آنا از مرگی دردناک؛

ابعاد پنهان معدوم‌سازی در صنعت مرغداری/ جوجه‌‌های یک‌روزه چرا معدوم شدند؟

به‌ظاهر دستور صنفی عامل اصلی معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که ابعاد پنهانی در صنعت مرغداری کشور وجود دارد که موجب کشتار میلیونی جوجه‌ها شده است.
کد خبر : 483842

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در روزهای اخیر تصاویری دردناک از معدوم سازی جوجه‌های یک‌روزه منتشر شد که با توجه به شرایط کنونی کشور در زمینه تأمین مواد غذایی و همچنین استفاده از شیوه غیرانسانی، واکنش‌هایی را به‌همراه داشت. تعطیلی بسیاری از فست‌فودها، رستوران‌ها و غذاخوری‌های دانشگاهی، مراکز دولتی و... موجب کاهش مصرف مرغ و در نهایت کاهش قیمت مرغ شده است. همین به عاملی برای کاهش تولید مرغداری‌ها شده که به نظر اصلی‌ترین دلیل انجام چنین عمل غیر انسانی بوده است.


اما اصل ماجرا از چه قرار بود؟


انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه 3 روز قبل در نامه‌ای به واحدهای صنفی خود ابلاغ کرده است که نشان می‌دهد معدوم‌سازی دستوری الزامی درون‌صنفی برای تنظیم میزان تولید بوده است.



نامه دبیر صنف تولیدکنندگان جوجه یک روزه


در بخش‌هایی از این نامه آمده است که در فروردین ماه 15 میلیون جوجه اضافه تولید شده است که کاهش و کنترل  ضروری به نظر می‌رسد. در بخشی از این نامه که محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن تولید کنندگان  جوجه یک‌روزه آن را امضا کرده، آمده است «روز شنبه و یکشنبه تولید جوجه‌ای به هیچ عنوان نباید صورت بگیرد و این امر با اجماع و همکاری همه‌جانبه تمام اعضا، اعم از بزرگان صنعت، زنجیره‌ها و در نهایت از خود گذشتگی واحدهای تک‌سنی انجام می‌شود. از طرفی با مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در خصوص ۱۱۵ میلیون تولید اضافه در فروردین، تولید شنبه و یکشنبه اضافه بوده و باید حذف شود.» 


همچنین در بخشی دیگر نکته‌ای قابل توجه از سوی صنف تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه بیان شده که مازاد تولید، تهدیدکننده حیات صنعت است. صدیق‌پور در این نامه همچنین بیان می‌کند: «بنابراین برای برون‌رفت از شرایط فعلی که پیشتر مرگ تدریجی صنعت به‌خصوص بخش تولید جوجه یک‌روزه است، فقط با همکاری صد درصدی تمام اعضا امکان‌پذیر است و هر واحد باید نقش ناظر برای انجام صحیح این حرکت را به عهده بگیرد.» 


متأسفانه صنف تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه برای واحدهایی که نامه فوق را اجرایی نکنند، برخی شرایط خاص و ابزارهای تنبیهی را در نظر گرفته‌ است که در پایان نامه بر این موضوع تاکید می‌شود «اگر نه، راه گریز این حرکت فراوان است ولی با اعتقاد به برون‌رفت از این شرایط همه اعضا باید به دقت شرایط را رصد و پایش کرده و در کنار شما انجمن هم با توجه به مصوبه هیئت مدیره با کمک ابزارهای کنترلی از جمله سامانه‌های هوشمند برای صحت این حرکت دارد که در صورت لزوم، لیست واحدهایی را که همکاری‌ نکرده‌اند، اعلام می‌کند. با توجه به مصوبه هیئت مدیره و نظر اکثر اعضا، این امر لازم‌الاجرا و در صورت عدم اجرا، جرائم خاص خود را دارد.» 


همچنین معاون امور تولید دام وزارت جهاد کشاورزی نیز در اظهار نظری درباره علت اصلی معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه گفت: شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی بسیاری از مراکز و مراسم مصرفی گوشت مرغ از جمله دانشگاه‌ها، غذاخوری‌ها و ... شد همین موجب کاهش حدود 3 هزار تومان قیمت مرغ شد که این قیمت 3 هزار تومان از میزان مصوب نیز پایین‌تر بود.


وی ادامه داد: یکی از اقدامات فوری که به لازم بود انجام شود کاهش و توقف تولید جوجه یک‌روزه بود. در ستاد تنظیم بازار تصویب شد تا به جای 125 میلیون جوجه یک روزه، 115 میلیون جوجه در یک ماه  تولید شود. طبق مصوبه قرار نبوده جوجه معدوم شود و تصمیم گرفته شده بود که تخم مرغ نطفه‌دار کاهش یابد.


اتفاقی دردناک و پراز ابهام


در ظاهر اتفاقی را که برای جوجه‌های یک‌روزه رخ داده می‌توان به یک تصمیم درون‌صنفی برای تنظیم نظام عرضه و تقاضا ربط داد. اما زمانی‌که ابعاد آن بررسی می‌شود و وضعیت صنعت مرغداری از تولید و واردات جوجه یک‌روزه تا کشتار و توزیع و فروش مرغ بررسی می‌گردد، ابعاد پنهان این تصمیم نمایان می‌شود.


کارشناسان معتقدند در زمینه کشتارگاه مرغ نوعی انحصار به وجود آمده و از سوی دیگر در زمینه تولید جوجه یک‌روزه و مرغداری توسعه مناسبی رخ داده است. انحصار به وجود آمده در زمینه کشتارگاه‌ها موجب شده تا به هنگام تنظیم عرضه و تقاضا آن‌ها تعیین کننده قیمت و سود باشند.


روح الله ایزدخواه، کارشناس اقتصادی و منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری درباره علت اساسی کشتار دردناک جوجه‌های یک‌روزه گفت: در چرخه تولید مرغ عدالت در سهم‌بری عوامل رعایت نشده است. از این‌رو موجب تکثر در تعداد واحد تولیدی جوجه و مرغداری‌ها شده است اما در حلقه‌هایی از جمله شبه‌انحصارها هستیم. در این چرخه کشتارگاه‌ها دائماً سود می‌کنند؛ اما مرغداری‌ها و صنف تولید جوجه با آسیب‌هایی از جمله ضررهای اقتصادی روبرو می‌شوند. علت اصلی اتفاق کشتار جوجه‌ها نیز ناتوانی مرغداری‌ها در خرید جوجه است.


وی ادامه داد: کرونا موجب تعطیلی مراسم شب عید و عروسی‌های ایام عید شعبان و رجب شد که همین برنامه‌ریزی واحدهای تولید جوجه را مختل کرد. کاهش قیمت جوجه و عدم کفایت هزینه‌ها موجب شد تا جوجه‌ریزی برای این واحدها صرفه اقتصادی نداشته باشد.


ایزدخواه در پایان درباره نقش دولت در جلوگیری از چنین اتفاقاتی گفت: دولت باید برای صادرات صنعت تولید مرغ برنامه‌ریزی می‌کرد؛ همچنین در میان مدت لازم است تا دولت به دنبال عادلانه کردن سهم‌بری عوامل باشد. به عنوان مثال باید تعداد کشتارگاه‌ها افزایش پیدا کند همچنین انحصارات در توزیع مرغ و تأمین نهاده‌ها نیز از بین برود تا تولیدکننده جوجه و مرغ سر پا بماند.


به گزارش آنا، با این حال ممکن است در ظاهر وزارت جهاد کشاورزی و معاونت دام و طیور این وزارت‌خانه، مقصر نباشند اما آیا این معاونت از وقوع چنین شرایطی پیش‌بینی لازم را نداشته است؟ آیا خبرهای یک ماه اخیر مبنی بر کاهش مصرف مرغ در مراکز مختلف و کاهش قیمت مرغ تازه در بازار به آن‌ها نرسیده است؟ شرایط بازار به نحوی بوده که امکان پیش‌بینی چنین شرایطی وجود داشته است و باید سریعاً تمهیدات لازم برای افزایش ذخیره‌سازی و یافتن روش‌ها و بازارهایی برای صادرات اندیشیده می‌شد تا هم از مرگ زنده جوجه‌های یک‌روزه و هم از مرگ صنعت پرورش جوجه و مرغداری جلوگیری می‌شد.


در واقع یکی از ظرفیت‌هایی که کرونا برای صنایع مختلف ایجاد کرده افزایش تولید در برخی کالاها و کاهش مصرف در برخی تولیدات داخلی است که در همه بخش‌های صنعتی و کشاورزی ضرورت دارد تا برای صادرات بازارهای گوناگونی در کشورهای همسایه شناسایی گردد.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: مرغداری
ارسال نظر