صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۰۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
یادداشت وارده/

ایجاد فعالیت‌های فراگیر محوری و رفع دغدغه خانواده‌ها در آموزش مجازی

ایجاد فعالیت‌های فراگیر محوری در آموزش مجازی که باعث افزایش ارتباط و تعامل میان دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان و خانواده‌ها می‌شود، ضروری و لازم است.
کد خبر : 483407

گروه استان‌های خبرگزاری آنا - کرونا؛ ویروسی که تغییرات زیادی در زندگی فردی و اجتماعی امروز جامعه انسانی ایجاد و افراد جامعه از پیر و جوان تا کودکان را تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از مؤلفه‌های زندگی عادی را دچار تغییرات اساسی و در برخی مواقع دچار بحران کرده است.


به جرئت می‌توان گفت که بخش آموزش مهم‌ترین تأثیر را از ویروس کرونا داشته به‌گونه‌ای که بیش از 14 میلیون دانش‌آموز و بیش از 3 میلیون دانشجوی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به‌نوعی درگیر این بحران شده‌اند.


تا زمانی که این ویروس چمدان‌هایش را نبندد و از ایران کوچ نکند، نمی‌توان تصمیم قاطعی در مورد بازگشایی دوباره مدارس و دانشگاه‌ها گرفت؛ زیرا به گفته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدارس و دنشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین مکان‌های آلوده و انتشار ویروس کرونا هستند.


در چنین شرایطی مسئولان امر چاره را در آموزش از راه دور دیدند و با فراهم کردن امکانات به آموزش برخط دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کردند.


هنوز بسیاری از خانواده‌ها از امکانات استفاده از آموزش الکترونیکی مانند داشتن لپ‌تاپ، رایانه، گوشی هوشمند و... برخوردار نیستند و باید پاسخگوی این خانواده‌ها بود.


بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان هنوز برای اتصال به کلاس‌ها و نحوه استفاده از فضای آموزش الکترونیکی سؤالاتی را مطرح می‌کنند که باید پاسخ داد.


اثربخشی محتوای دوره آموزش مجازی


آموزش بسیاری از دروس در تمام مقطع تحصیلی برای دانش‌آموزان و برخی از دروس دانشجویان نیاز به تولید محتوا دارند که باید معلمان، دبیران و استادان، آموزش‌های لازم را ببینند به‌گونه‌ای که نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان را برطرف کنند.


تولید محتوا مهم‌ترین رکن آموزش الکترونیکی است و اگر برای چنین امر مهمی برنامه‌ریزی اصولی صورت نگیرد، مشکلات خرد پیش رو می‌تواند در آینده به بزرگ‌ترین چالش آموزش در فضای وب تبدیل شود.


اثربخشی محتوای دوره آموزش مجازی باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان و دانشجویان رغبت حضور در کلاس‌ها را داشته باشد.



باید به افزایش پهنای باند و سرعت بارگذاری سایت‌های آموزش برخط توجه ویژه شود؛ زیرا یکی از مزایای آموزش مجازی استفاده از آن در محیط‌های مختلف و دسترسی آسان است. از این رو باید سرعت بارگذاری سایت برای استفاده از محتوای آموزشی را افزایش داد.



برای آماده‌سازی دروس در کنار استادان مجرب هر درس باید استادانی که با فناوری آموزشی آشنایی دارند، قرار بگیرند تا اثرگذاری دروس تضمین شوند و این نیاز به تیمی با پشتوانه قوی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد.


متولیان آموزش در فضای وب، فقط به بارگذاری محتوای آموزشی اکتفا نکند و جلسات خاصی برای رفع مشکلات درسی دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر بگیرند.


توجه ویژه به افزایش پهنای باند و سرعت بارگذاری سایت‌های آموزش برخط


از طرفی باید به افزایش پهنای باند و سرعت بارگذاری سایت‌های آموزش برخط توجه ویژه شود؛ زیرا یکی از مزایای آموزش مجازی استفاده از آن در محیط‌های مختلف و دسترسی آسان است. از این رو باید سرعت بارگذاری سایت برای استفاده از محتوای آموزشی را افزایش داد.


و بسیاری از مواردی از این دست که نیاز است مسئولانی که در حوزه آموزش الکترونیکی فعالیت دارند، اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا نظر و خواسته دانش‌آموزان و دانشجویان را برطرف کنند و خانوادها دغدغه کمتری داشته باشند.


سما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در همان اوایل برنامه‌ریزی برای آموزش برخط دانش‌آموزان و دانشجویان با تشکیل کارگروه آموزش مجازی و تیم پشتیبانی فنی قوی توانست آنان را به سمت آموزش برخط سوق دهد؛ اگرچه این نخستین تجربه سما در آموزش برخط نیست و از سال‌های دور بحث آموزش الکترونیکی (E-LEARNING ) در سما مطرح بوده و زیرساخت نسبی فراهم شد.


امروز که کشور دچار شیوع این ویروس منحوس شده سما توانست با استفاده از تجربیات گذشته به‌نحو مطلوبی بر آموزش برخط دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کند؛ اگرچه معتقدیم باز در اول راه هستیم و برای گسترش آموزش الکترونیکی نیاز به تجهیزات به‌روز هستیم.


در همین راستا، سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با تشکیل کارگروه پاسخ به سؤالات در حوزه دانشجویی و دانش‌آموزی در فضای وب با حضور کارشناسان آموزش و فناوری اطلاعات فعالانه و مسئولانه پاسخگوی ابهامات دانشجویان، دانش‌آموران و خانواده آنان بود.


با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی فرصت ملاقات حضوری دانشجویان با کارشناسان آموزش و فناوری نیز فراهم شد به‌گونه‌ای که بسیاری از دانشجویان توانستند نیازهای خود را برطرف کنند.


امید است با اقدامات صورت گرفته و فراهم کردن کانال‌های ارتباطی بیشتر با دانش‌آموزان و دانشجویان، فعالیت‌های فراگیر محوری که باعث افزایش ارتباط و تعامل میان دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان و خانواده‌ها می‌شود، ایجاد شود.


رحیم فلاح مدیر روابط عمومی معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش مجازی
ارسال نظر