صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۵ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

اعتراض صهیونیست‌ها به معامله گازی نتانیاهو با غول انرژی آمریکا

هزاران صهیونیست در سراسر فلسطین اشغالی به تصمیم «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، برای انعقاد قرارداد گازی با شرکت «نوبل انرژی» آمریکا اعتراض کردند.
کد خبر : 48311

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از تارنمای روسی «راشاتودی»، گرچه این قرارداد به احتمال زیاد موقتی است و برای دوره زمانی کوتاه‌مدت تصویب می‌شود اما منتقدان آن را «سرقت بزرگ گاز» می‌نامند.


بیش از هفت هزار نفر به تظاهرات عصر شنبه در تل‌آویو آمدند. صدها نفر دیگر نیز در خیابان‌های بیت‌المقدس، حیفا و بئرشبع تظاهرات کردند.


معترضان با برافراشتن پرچم اسرائیل و در دست داشتن نوشته‌هایی با مضمون «سرقت گاز»، شعارهایی چون «این گاز ما است» سر می‌دادند.


به گزارش راشاتودی، در تل‌آویو وضعیت زمانی تشدید شد که پلیس پس از بسته شدن یکی از خیابان‌های شلوغ شهر، شروع به فشار آوردن به معترضان کرد. نزدیک به 10 نفر دستگیر شدند. پس از درگیری با پلیس در بئرشبع نیز سه نفر بازداشت شدند.


معترضان گفتند از تلاش نتانیاهو برای دور زدن مقررات ضد اتحادیه شرکت‌ها عصبانی‌اند و بیشتر از فقدان یک نظام نظارتی احساس نگرانی می‌کنند.


نشریه صهیونیستی «تایمز‌اسرائیل» به نقل از «اورلی لوی‌آبیکاسیس» یکی از اعضای حزب دست راستی «اسراییل‌بیتنا» گفت: انحصار گاز به کنار گذاشته شدن دو تنظیم‌کننده بازار منجر شده و وزیران را به میدان فرستاده است.


به نوشته راشاتودی، معترضان دیگر معتقدند دولت و شرکت انرژی، گاز آنان را دزدیده است.


«یوسی دورفمن» یکی از سازمان‌دهندگان تظاهرات، به شبکه 2 رژیم صهیونیستی گفت: مقام ها در حال تلاش برای کمک به یک پولشویی بزرگ‌اند که هزینه آن را شهروندان اسراییل می‌پردازند؛ آن هم برای خالی کردن منابع طبیعی که بر اساس قانون به شهروندان اسرائیل تعلق دارد.


در صورتی که قرارداد نهایی شود، شرکت نوبل انرژی امریکا و گروه صهیونیستی «دلک» به بزرگ‌ترین ذخیره گاز دریایی منطقه با نام «لویاتان» دسترسی می‌یابند. در عوض، این دو باید تولید در میدان «تامار»، «طنین» و «کاریش» را محدود کنند.


به گزارش راشاتودی، تحقیقات نشان می‌دهد ظرفیت لویاتان 535 میلیارد مترمکعب گاز باشد. کشف تازه می‌تواند اسراییل را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز در منطقه تبدیل کند.


منتقدان می‌گویند این شرایط می‌تواند به انحصار فاقد نظارت گاز طبیعی بینجامد و به طور بالقوه قیمت برای مصرف‌کنندگان در سرزمین اشغالی افزایش یابد.


به گزارش آنا، میدان گازی لویاتان در سواحل شرقی دریای مدیترانه در حوزه لبنان، قبرس و فلسطین اشغالی قرار دارد.


پیش از این، تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای همکاری با قبرس برای استخراج یکجانبه از این میدان عظیم گازی با اعتراض لبنان روبه‌رو شده بود. تلاش‌های مستقل این رژیم برای بهره‌برداری از لویاتان نیز به شکایت بیروت به سازمان ملل متحد انجامید.


با وجود این، به نظر می‌رسد این رژیم بی‌توجه به قوانین بین‌المللی و با اطمینان از اینکه از حمایت نهادهایی مانند سازمان ملل متحد و همپیمانانی مانند آمریکا برخوردار است، همچنان به فکر استفاده یکجانبه از منابع طبیعی سرزمینی است که از هفت دهه پیش تاکنون اشغال کرده است.


نتانیاهو دوشنبه در واشنگتن به رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار می کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر